Originele brommer onderdelen niet meer beschikbaar.

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

BrianD2000
Infopolitie Gast

Originele brommer onderdelen niet meer beschikbaar.

Bericht door BrianD2000 »

Beste,

Ik heb een prachtige brommer waarbij de laatste keer dat ik keek de uitlaat als geheel niet meer beschikbaar is. aan deze uitlaat zit zoals dat heet een "piemol" die ervoor moet zorgen dat de brommer 45/50 loopt ipv 70 wat die zonder dit onderdeel doet.

Omdat de volledige begrenzing van de brommer gebasseerd is op dit onderdeel van de uitlaat kan ik niet rijden met mijn doorgeroeste uitlaat en ook niet met een nieuwe zonder dit deel omdat die niet geproduceerd worden.

ik rijd altijd netjes en kan wel doortrekken in noodsituaties maar daar heeft een rollerbank meestal weinig sympathie voor.
Wat moet ik doen om op een legale manier door te kunnen rijden zonder dat ik een "after market" begrenzer moet gaan gebruiken die voor technisch onderzoek ook niet goedgekeurd zou worden?

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 68

Re: Originele brommer onderdelen niet meer beschikbaar.

Bericht door r0n. »

Een tip: Mij is het ooit gelukt met een niet orginele uitlaat, door deze te vullen (expirimenteel) met pannenspons/staalwol.

Uit interesse: Wat voor bromfiets is het, en uit welk jaar?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Antwoord is eigenlijk heel simpel.

Zorgen dat de bromfiets aan de wettelijke eisen voldoet.
Op welke wijze maakt niet uit, zolang het maar een permanente, niet te beïnvloeden (technisch hulpmiddel) wijze is.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Om anders te zeggen.
Een begrenzer mag WEL zolang deze maar permanent is.

Wilt u dit niet en/of kunt u geen geschikte onderdelen vinden (wat ik betwijfel) dan is de brommer (heelaas) niet meer geschikt voor op de openbare weg.

Dat klinkt heel cru maar behoort wel tot een van de antwoorden op uw vraag. Al is dat het minst graag gehoorde antwoord.

Maar de uitweg: "de originele onderdelen bestaan niet meer dus ik moet daardoor wel met mijn brommer in deze technische staat rijden en ik beloof niet harder te rijden dan toegestaan" is geen geldige optie/excuus.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

eenvoudig tandwielen wisselen lijk mij een oplossing al loop je dan wel hoog in de toeren.
als je een restrictie mag maken in de uitlaat probeer hetzelfde met de carburateur. de gasklep duurzaam blokkeren bijvoorbeeld??
Never change a winning team

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Ijzer plaatje frezen met een inlaat gat kleiner dan origineel en bij de lucht inlaat plaatsen. Afdichten met een pakking. Kost bijna niets, kan meestal met de originele bouten gedaan worden en hij loopt niet meer te hard.

Probleem opgelost.

Als je niet technisch bent kun je het voorleggen aan een bromfiets reparateur. En ja dat kost geld. Maar beter dan je brommer moeten laten staan lijkt me.

Plaats reactie