Motor rijden met uitdraai

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Vfr800r60
Infopolitie Gast

Motor rijden met uitdraai

Bericht door Vfr800r60 »

Goeie morgen!

Had even een paar vraagjes m.b.t de a2 regeling van het motorrijbewijs

Ik heb nu een jaartje a2 (gelukkig code80 gedaan) , en mag over een jaar vol vermogen.
Nu heb ik een deal met een vriend van me kunnen maken en zijn (vol vermogen) motor kunnen kopen voor een prikkie.

Deze motor is boven 70 kw.

Is het dan als nog mogelijk om deze motor te rijden d.m.v vermogensuitdraai of mag dit niet?

Stel ik zou toevallig met die motor aangehouden worden. Wordt dat een duur grapje?

Is het dan als nog mogelijk om doo

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Motor rijden met uitdraai

Bericht door Pim »

Bij een staandehouding wordt je rijbewijs gecontroleerd. Evenals het kenteken van je motor. De gegevens uit het RDW die dan in de computer tevoorschijn komen zijn leidend.

Met een meegenomen en getoonde uitdraai wordt door de politie niks gedaan. Als het vermogen van de motor anders is dan bij de RDW bekend is zult u dat moeten wijzigen middels een herkeuring voordat u er mee op de weg gaat.

U kunt dan beboet worden voor rijden zonder (geldig) rijbewijs. Bij een tweede en volgende keer in 3 jaar betrapt worden wordt ook het voertuig waarmee u werd staandegehouden inbeslaggenomen.

Ongeacht of het voertuig op uw naam staat, van een ander is , gehuurd is, geleased is.
Dat is uw probleem dat u met de eigenaar moet oplossen.

Ook kan het nog zo ver gaan dat men op basis van uw verhaal uw motor aan een onderzoek zal onderwerpen of meteen een wok op het kenteken plaatst. Daarna mag u alleen nog ermee rijden op de dag van herkeuring bij de RDW. En wel alleen op de kortste route er naartoe.

Dus vanaf de plaats van staandehouding naar huis moet u meteen al een aanhanger of bus gebruiken! Denk hierbij ook aan de regel van: elke tweede of volgende keer rijden zonder geldig rijbewijs en de inbeslagname die dan volgt als u de gok neemt! Een gewaarschuwd mens, etc.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door Tommy »

Wat wil je met de vermogensuitdraai bereiken.

Met je A2 rijbewijs mag je er dan nog steeds niet op rijden. Het voertuig mag niet "teruggeschroefd" worden waarbij het origineel vermogen meer dan het dubbele is geweest dan 35 Kw.

Artikel 15 lid 1 onder C

Wetstekst

motorrijtuigen op twee wielen, niet zijnde een bromfiets, met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van niet meer dan 0,2 kW per kg massa in rijklare toestand als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en niet afgeleid van een motorrijtuig met meer dan het dubbele vermogen, al dan niet met zijspan (rijbewijs A2);

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Deze vraag moet u eigenlijk aan de verzekeringsmaatschappij stellen.

Als u voor bv 661.540 euro schade rijdt met die motor en met dat rijbewijs, of dat u dan gedekt bent of dat ze dit bedrag dan op u gaan claimen.

Vfr800r66
Infopolitie Gast

Bericht door Vfr800r66 »

Bedankt voor de reacties!

Ik vond het inderdaad al een beetje vreemd.
Ik heb met de verzekering gesproken en mits er een geldige uitdraai is wordt ik verwarrend genoeg toch gedekt door de verzekering :|

Zelf vind ik de a2 regeling zo krom als een banaan maar daar hebben we niks aan :lol:

Is het RDW dus altijd het rechtsgeldige register waar Justitie van uit gaat?

Ziet er naar uit alsof ik het op gesloten wegen moet houden

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

1. Bevestigd de verzekering dit zwart op wit?
Uitgebreid gemotiveerd.

Ik ken een casus van een internetmotorverzekeringsaanvraag. De klant kreeg een bevestiging dat zijn motor "in dekking" was genomen. Toen de bestuurder 3 dagen later achter op een auto crashte en zijn motor in brand vloog heette het: ja in dekking: maar WA dekking.

2. RDW is leidend. De politie heeft geen andere bronnen. Als de politie ook kan afgaan op wat bestuurders voor paperassen aandragen dan is het willekeur.

3. Ben benieuwd welke wegen u voor ogen heeft om met een motor te rijden....laat staan hij u daar wilt komen met de motor.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Vfr800r66 schreef: 29 dec 2020, 14:34 Ik heb met de verzekering gesproken en mits er een geldige uitdraai is wordt ik verwarrend genoeg toch gedekt door de verzekering :|
Meer interessant vind ik of de verzekering ook weet dat je zonder rijbewijs rijdt. Want, zelfs als de motor in het kentekenregister op 35 kW staat, dan nog heb je geen geldig rijbewijs. Tommy heeft de wettelijke uitleg daarvoor al gegeven.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Vfr800r66 schreef: 29 dec 2020, 14:34 Ik heb met de verzekering gesproken en mits er een geldige uitdraai is wordt ik verwarrend genoeg toch gedekt door de verzekering :|
Het is maar net in welke context de vraag gesteld is het antwoord gegeven.

Tuurlijk zal de verzekering zeggen dat het gedekt is, want dat is namelijk de wettelijke plicht die ze hebben.
Het schadeloos stellen van een tegenpartij.
Maar dat geldt ook als iemand met te veel drank op gereden heeft.

Maar de vraag moet eigenlijk zijn, gaat de verzekering een onderzoek instellen en zich beroepen op de kleine lettertjes van de polisvoorwaarden, als blijkt dat...........

En dat kan legio voorbeelden zijn, vooral als er een best bedrag uitgekeerd moet gaan worden.

Plaats reactie