Marterverjager

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Posthumus
Infopolitie Gast

Marterverjager

Bericht door Posthumus »

Ben ik strafbaar als ik mijn auto, met marterverjager onder de motorkap, op de openbare weg parkeer? Vandaag stond de politie voor mijn deur met de mededeling dat iemand had geklaagd over de geluidsoverlast die mijn auto zou veroorzaken. De klager krijgt naar eigen zeggen acute hoofdpijn van het geluid van de marterverjager onder mijn motorkap. Het geluid is voor mensenoren strikt genomen niet waarneembaar. Ik hoor het zelf niet. Maar goed, je kunt er blijkbaar last van hebben. In de zomer had hij mij daarover aangesproken, waarna ik mijn auto niet meer voor zijn deur parkeer, maar een paar huizen verderop. Nu stond ineens de politie voor de deur. Het betreft hier de straat waarin mijn partner woont, waar ik om het weekend verblijf.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Marterverjager

Bericht door SWAT »

Ja, het veroorzaken van geluidsoverlast kan een strafbaar feit opleveren.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

SWAT schreef: 28 dec 2020, 00:26 Ja, het veroorzaken van geluidsoverlast kan een strafbaar feit opleveren.
Misschien handig om op het onderwerp in te gaan en niet algemeen te praten.

Als ik kijk op https://dier-en-natuur.infonu.nl/insect ... erverjager dan kan een mens dit geluid niet horen.
Dus om dan te praten over geluidsoverlast. Het apparaat wordt nergens besproken bij de overheid of RVO

Als je bijvoorbeeld de Mosquito neemt om jongeren te verjagen; deze werkt op 17 KHz, de marterverjager op 22,5 KHZ.
Menselijk oor zou in principe niet boven de 20 KHZ kunnen horen.

Misschien heeft de klager een gehoorapparaat wat reageert op de toon en daardoor de toon hoorbaar maakt.
Om voor een persoon dan de hele installatie te ontmantelen en dan mogelijk schade aan de auto te krijgen, lijkt mij overdreven.
TS heeft uit coulance al de auto verderop neergezet en niet bij de klager voor de deur.
Aangezien de klager weet welke auto het is, kan hij er ook voor kiezen om wat verder van de auto af te blijven

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Tsja, de kattenverjagers bij mijn buren in de tuin hebben ook een geluid dat voor mensen niet waarneembaar zou moeten zijn. En toch hoor ik het wel degelijk als ik er langs loop.

Als TS een vergelijkbaar apparaatje heeft en die staat zelfs de hele nacht aan, dan is dat een vorm van geluidshinder. Kun je wat van vinden, maar dat is gewoon strafbaar.
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Marters willen niet op/over gaas lopen.
Maak een vierkant lattenframe dat krap tussen de voorwielen past. Span daar kippengaas op. Leg het frame op kleine klosjes. Klosjes onder het frame, het gaas over de latten, niet onderlangs.

Nog beter: maak de onderzijde van de motorruimte dicht met kippengaas en verstevig dat met aluminium strips.

Marters komen af op visolie in kunststof van de bedrading van sommige automerken. Die olie moet het kunststof soepel houden in de warme omgeving.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Posthumus schreef: 27 dec 2020, 23:52 Het geluid is voor mensenoren strikt genomen niet waarneembaar.
Ik mag toch aannemen dat de agenten het ook hebben gehoord. Zij komen vast niet aan de deur als ze niets horen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 68

Bericht door r0n. »

taxikemperman schreef: 28 dec 2020, 10:16 Als je bijvoorbeeld de Mosquito neemt om jongeren te verjagen; deze werkt op 17 KHz, de marterverjager op 22,5 KHZ.
Menselijk oor zou in principe niet boven de 20 KHZ kunnen horen.
Dit gaat op voor bijna mensen, dus niet alle mensen.
Ouderen horen vaak niet (of slecht) boven de 15 á 16 kHz, jongeren vaak niet boven de 20 kHz.
Zelf kwam ik vroeger tot iets boven de 22 kHz en nu als pensionado haal ik nog bijna de 20 kHz.
Mijn ervaring:
Ultra-geluid kan wel degelijk hinderlijk en vervelend zijn, zelfs op grote afstand, afhankelijk van de sterkte van het geluid.
Ook hele lage tonen kunnen hinderlijk zijn, zoals b.v. de trillingen van een pomp voor het riool.
Een bijkomend probleem is, dat bij geluiden op de grens van ons gehoor, het ook vaak moeilijk is, om te horen waar het precies vandaan komt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie