rijden zonder scooter rijbewijs

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

scooter2002
Nieuw lid
Nieuw lid

rijden zonder scooter rijbewijs

Bericht door scooter2002 »

ik heb een scooter en daar rijden regelmatig vrienden van mij op en dan zit ik achter op. laatst is een van mijn vrienden gepakt( zonder rijbewijs) en nu zit er een registratie op mijn scooter. dit houdt in dat als iemand nog een keer zonder rijbewijs rijdt, mijn scooter in beslag word genomen. nu wil ik mijn scooter gaan verkopen en een nieuwe scooter kopen! Mijn vraag is nu: word deze registratie meegenomen naar mijn nieuwe scooter, daarmee bedoel ik dat de registratie op mijn naam staat. of staat de registratie op het kenteken dus dat, dat in zou houden dat als ik een nieuwe scooter koop ik met een "schone" lei begin en deze registratie niet mee word genomen. dus stel iemand word aangehouden op mijn nieuwe scooter geld dit dan nog steeds? Ik weet het, het is niet slim om iemand zonder rijbewijs te laten rijden!😕

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: rijden zonder scooter rijbewijs

Bericht door Pim »

De tweede keer (en volgende keren) rijden zonder rijbewijs door dezelfde bestuurder (in 3 jaar) en de scooter waarop dat gebeurt wordt inbeslaggenomen.

Je begint dus niet met een schone lei bij een nieuwe scooter.

Die schone lei komt er pas na drie jaar niet meer aangehouden zijn: dan gaat de teller weer opnieuw lopen. Maar de registraties blijven wel bestaan en blijven zichtbaar in de politiesystemen.

Ook als de bestuurder bij de tweede keer (en volgende keren) in die drie jaar niet op zijn eigen scooter rijdt, maar op die van zijn moeder/vader/buurman/etc.

Dat is het probleem dat de bestuurder mag oplossen met de eigenaar van de scooter.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ik begrijp dat scooter2002 wel een AM rijbewijs heeft maar nog wel eens vriendjes op zijn scooter laat rijden die geen rijbewijs hebben. Die registratie staat niet allen gekoppeld aan het kenteken maar ook aan je naam. Het zou anders wel erg makkelijk worden door alleen van scooter te wisselen zodat alle registraties weer opnieuw gebeuren.
Je kan overigens zelf ook vervolgd worden voor het "uitlokken van het rijden zonder rijbewijs" en kan ook op die grond de bromfiets in beslag genomen worden.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

@SWATHet kan zijn zoals jij zegt maar ik lees dat niet uit zijn tekst (dat hij een welrijbewijs bezit).
Wel dat hij een scooter bezit waar vriendjes op rijden die geen rijbewijs hebben.

Als ik al een aanname zou willen doen op basis van zijn tekst is dat dat hij (scooter2002) zelf geen rijbewijs bezit en daarom vriendjes (weliswaar ook zonder rijbewijs) laat sturen zodat hij (scooter2002) in elk geval buiten schot blijft voor rijden zonder rijbewijs.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Inderdaad biedt zijn vraag onvoldoende basis om aan te nemen dat hij inderdaad wel een AM rijbewijs heeft. Echter dit maakt feitelijk mijn antwoord niet anders.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Plaats reactie