Moet ik wachten na keuring - 35KW?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ruimteruben
Infopolitie Gast

Moet ik wachten na keuring - 35KW?

Bericht door ruimteruben »

Hallo,

Ik heb afgelopen Maandag 14 December mijn motor mogen ophalen na vermogenskeuring bij het RDW in Lelystad.
Toen heb ik de motor teruggereden met volgwagen waar mocht er moeilijk om worden gedaan iemand in zat die vol vermogen motor mag rijden.

Nu vraag ik mij af of ik al mag rijden op deze motor welke positief door de keuring heen is gegaan gezien de gegevens nog niet zijn aangepast op OVI.RDW en ik heb het nieuwe kentekenbewijs nog niet ontvangen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Moet ik wachten na keuring - 35KW?

Bericht door Pim »

Nee dus.
Want hoe toont u aan dat u bij de RDW bent geweest en dat de keuring positief was.

En zelfs dan...

De politie gaat uit van haar eigen methode die naar de RDW gegevens kijkt.
Net als ovi.rdw.nl trouwens.

En gaat niet af op uw documenten.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Ruimteruben
Infopolitie Gast

Bericht door Ruimteruben »

Duidelijk, had al zo'n vermoeden maar stond nergens genoteerd en het testcentrum zelf had er ook geen antwoord op. Dan word het nog even een paar daagjes wachten

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Voor de duidelijkheid.

De RDW is er voor hun taak en voor weinig anders. Ze keuren, controleren en stellen vast. Handhaving ligt niet bij hun. Bij de RDW komen bijna dagelijks voertuigen waar een opsporingsambtenaar van kan weten dat ze niet structureel voor het doel gebruikt gaan worden als waar ze voor (om)gekeurd worden. Bij de RDW weten ze dat ook maar de wet is de wet. Het handhaven daarvan ligt bij de politie.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Ik ben van mening dat het wel mag. In het reglement rijbewijzen staat

Wetstekst

motorrijtuigen op twee wielen, niet zijnde een bromfiets, met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van niet meer dan 0,2 kW per kg massa in rijklare toestand als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en niet afgeleid van een motorrijtuig met meer dan het dubbele vermogen, al dan niet met zijspan (rijbewijs A2);
zoals ik het lees heeft de motor niet meer dan 35 kW. Ik verwacht dat de overige voorwaarden ook goed zijn.
Praktisch is wat anders. Als je nu gecontroleerd zou worden staat in het kentekenregister nog steeds een hoger vermogen. De politie kan dit alleen maar controleren door de motor voor technisch onderzoek aan het bureau te plaatsen en het vermogen te testen. Dus het advies te wachten vind ik wel een goed advies.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Ruimteruben
Infopolitie Gast

Bericht door Ruimteruben »

Ja, Het betreft inderdaad een Motorfiets welke niet meer dan 35kw levert.
Nu vertelt u dat de motorfiets ook technisch gecontroleerd kan worden op het bureau zelf en daar het vermogen kan worden bekeken alleen vind ik dat wel een beetje vaag.
Om het verhaal helemaal te geven reed ik al sinds maart rond op m'n motorfiets welke op papier 35kw was maar niet op kenteken, dit omdat het een motor betreft zonder 2e typegoedkeuring dus zou naar het RDW moeten zodat zij er een rondje op kunnen doen en gegevens wijzigen zoals dit nu is gebeurt. Wat op zichzelf natuurlijk een rot beleid is want nieuwere motoren is papiertje opsturen en het is geregeld.

Maar ik was onder de veronderstelling dat er een soort gedoogbeleid was als je een vermogen uitdraai gewoon bij je had. Mooi niet dus want werd staande gehouden een maand of 2 geleden en werd gezegd dat dit valt onder rijden zonder geldig rijbewijs. Daar ook een prent voor gekregen maar nog niet ontvangen. Maar had in deze situatie dan niet naar het bureau gereden kunnen worden en het vermogen testen van de motor zodat dit uiteindelijk geen boete had geweest?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Nee, zo simpel is het niet en bedoel ik ook niet. Ik heb alleen nog maar meegemaakt dat na een ernstig verkeersongeval de motor in beslag wordt genomen, in afwachting van een vermogensmeting. Dat is gebeurd op een officiele testbank. Als jij aan kunt tonen, door middel van de uitdraai, dat je motor op moment van controle 35 kW had, zou ik niet akkoord gaan met een boete. Maar hoe een rechter daar mee omgaat weet ik niet. Laten we eerlijk zijn. Je gaat naar een vermogensbank en laat hem testen. Je krijgt een mooie uitdraai mee. Je haalt thuis alle beperkingen er weer af en denkt te kunnen rijden met je uitdraai. Jij doet dat niet natuurlijk, maar anderen wel.

Ik ben best wel nieuwsgierig hoe een rechter om gaat met jouw vermogensuitdraai, ten opzichte van de vermelding in het kentekenregister.
Maar formeel, zoals ik eerder zei, gaat het niet om wat in dat register staat, maar om het vermogen dat de motor levert op het moment van controle.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Maar ik was onder de veronderstelling dat er een soort gedoogbeleid was als je een vermogen uitdraai gewoon bij je had.
Waarom dacht u dat?
Heeft iemand dat u verteld?
Heeft u dat ergens gelezen?
Hoopte u dat het zo zou zijn?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

ruimteruben
Infopolitie Gast

Bericht door ruimteruben »

Skipperje schreef: 16 dec 2020, 23:15 Nee, zo simpel is het niet en bedoel ik ook niet. Ik heb alleen nog maar meegemaakt dat na een ernstig verkeersongeval de motor in beslag wordt genomen, in afwachting van een vermogensmeting. Dat is gebeurd op een officiele testbank. Als jij aan kunt tonen, door middel van de uitdraai, dat je motor op moment van controle 35 kW had, zou ik niet akkoord gaan met een boete. Maar hoe een rechter daar mee omgaat weet ik niet. Laten we eerlijk zijn. Je gaat naar een vermogensbank en laat hem testen. Je krijgt een mooie uitdraai mee. Je haalt thuis alle beperkingen er weer af en denkt te kunnen rijden met je uitdraai. Jij doet dat niet natuurlijk, maar anderen wel.

Ik ben best wel nieuwsgierig hoe een rechter om gaat met jouw vermogensuitdraai, ten opzichte van de vermelding in het kentekenregister.
Maar formeel, zoals ik eerder zei, gaat het niet om wat in dat register staat, maar om het vermogen dat de motor levert op het moment van controle.

Piet
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Op dit moment nog geen bon ontvangen 9 weken later dus ben benieuwd of ik überhaupt er nog iets van ga zien.
Pim schreef: 16 dec 2020, 23:47
Maar ik was onder de veronderstelling dat er een soort gedoogbeleid was als je een vermogen uitdraai gewoon bij je had.
Waarom dacht u dat?
Heeft iemand dat u verteld?
Heeft u dat ergens gelezen?
Hoopte u dat het zo zou zijn?
Ja, ik las op een het motorforum dat iemand anders ook in de situatie zit met een oude motor en hij probleemloos rond kon rijden met alleen een vermogen uitdraai op zak.
En of ik hoop dat het zo zou zijn, Eigenlijk niet.
Dit soort voor een hoop problemen en verwarring. Ik vind dat de regelgeving omtrent Typegoedkeuringen moet worden gewijzigd. Voor een motor vanaf 98 met typegoedkeuring kan ik de fabrikant vragen een aanvraag te doen naar het RDW en is het daarmee geregeld er van uit gaan dat deze technisch op orde is, hierbij betaal je ook alleen maar administratie. Voor motoren die ouder zijn (zoals mijn ZXR400 '92) heb ik 2 opties:
1. Ik moet langs komen op Lelystad (maar mag zelf niet rijden, dus moet op aanhanger of iemand met A rijbewijs) , een volmeting doen. Dan terug rijden, motor op 35KW zetten door of op gashendel of met ringen.
Er weer terug heen rijden, weer op de rollerbank en dan ben je hopelijk klaar als alles technisch verder op orde is. Dit zet je zo 800/900 euro verder
2. Je monteert er een TUV gecertificeerde kit op de motor, je rijd naar het Lelystad. Zij doen een rondje om te kijken of de motor niet harden dan 155 km/h kan (eis vanuit Duitse RDW voor A2 motoren) en je mag weer naar huis. Exacte kosten hiervoor moet ik nog ontvangen maar gemiddeld 480.

optie 2 is de manier hoe ze het liefst zien wat natuurlijk voorledig gek is dat het systeem in Nederland zo beperkt is dat de beste manier van keuren via een Duits RDW gekeurd setje moet. Dit kost al met al zoveel tijd en het erge is dat je nog niet klaar bent.
Want wil je over 2 jaar vol vermogen rijden, dan mag je weer mooi langskomen voor een volledige technische keuring. Dit zou toch makkelijker moeten.
A2 rijden word steeds populairder maar als nog jongen mensen word je bijna geforceerd nieuwere motoren te komen welke automatisch duurder zijn.
Ik weet dat de politie hier natuurlijk niks over te zeggen heeft helaas en slechts kan handhaven op de wetten bepaald door de politiek maar het hele A2 verhaal voor oude motoren vind ik echt te gek voor worden.

Gesloten