COC verklaring aanhanger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
chaea
Infopolitie Gast

COC verklaring aanhanger

Bericht door chaea »

Goedendag,

Afgelopen week heb ik een nieuwe aanhanger gekocht, echter kon het bedrijf zo 123 de COC verklaring niet vinden.
Ik zou hem opgestuurd krijgen maar helaas, ze kunnen hem nog steeds niet vinden, ze zijn verder correct en ik kan de aanhanger gewoon retourneren, dat is niet het probleem.

Ik lees dat een COC verklaring een papiertje is die elke nieuwe aanhanger met een totaalgewicht van 750 kg vanaf 1 november 2012 dient te hebben, een soort van geboortebewijs die strookt met de gegevens op de aanhanger. Ik kom gegevens tegen op het internet waarin het volgende staat:

• Wat is een COC verklaring?

Aanhangwagens met een eigen totaalgewicht tot 750kg moeten per 1 november 2012 voorzien zijn van een Europese typegoedkeuring. Om deze reden dient een aanhangwagen na de genoemde datum voorzien te zijn van een COC verklaring welke aantoont dat de aanhangwagen voldoet aan de eisen zoals die in de wetgeving worden gesteld. De COC verklaring bevat onder meer het chassisnummer van de aanhangwagen, de afmetingen van de aanhangwagen, de naam van de fabrikant en het goedkeuringsnummer van de fabrikant. Deze COC verklaring dient men ook bij zicht te hebben als de aanhangwagen wordt gebruikt, en ook te kunnen overleggen bij een politiecontrole. Het niet kunnen overleggen van een COC verklaring kan een boete tot gevolg hebben.

Echter lees ik op bij de ANWB het tegen overgestelde:

citaat

COC-verklaring aanhangwagen
Vraag gesteld door S. de Groot op 25 januari 2019
Wij willen een aanhangwagen aanschaffen. Deze willen wij gebruiken voor vakantie, met lichte belading. We hebben met een aanhanger van bruto 750 kg genoeg laadvermogen om fietsen en een deel van de bagage in de aanhanger mee te nemen. Bij het orienteren kwamen we de term COC-verklaring tegen. Een aantal leveranciers geeft (op de website) aan deze verklaring er bij te leveren, anderen geven aan dat de verklaring voor een meerprijs bij de aanhanger geleverd wordt. Op de website van een leverancier staat dat een COC-verklaring problemen met verzekering voorkomt.

Een aantal vragen met betrekking tot de COC-verklaring en het aanschaffen van een lichte aanhanger:
- Wat is een COC-verklaring?
- Heb ik deze nodig als ik op pad ga met een aanhanger?
- Heb ik deze nodig als in het buitenland op pad ga met een aanhanger?
- Wordt een COC verklaring door een fabrikant per aanhanger afgegeven?
- Of vallen alle aanhangers van het zelfde type onder één verklaring?
- Is het verplicht een aanhanger met COC-verklaring aan te schaffen of kan het ook zonder?

Auto
Aanhangwagens

Antwoord van Frank
ANWB Expert
Een COC is een Certificat Of Conformity ook wel een Certificaat van Overeenstemming (CVO)
Dat is het 'geboortebewijs' van een voertuig. Met het CVO kan men aantonen dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen.

De verklaring geldt voor een hele serie aanhangers van het zelfde type.

De Regeling Voertuigen zegt er het volgende over:
Artikel 5.13.1
Eisen

Aanhangwagens, in gebruik genomen na 29 oktober 2012, moeten zijn voorzien van een voertuigidentificatienummer dat in het chassis, frame of soortgelijke structuur is ingeslagen, welk nummer goed leesbaar is.
Aanhangwagens, in gebruik genomen na 29 oktober 2012, moeten zijn goedgekeurd en zijn voorzien van een constructieplaat waarop de volgende gegevens zijn vermeld:
a. de naam van de fabrikant;

b. indien typegoedgekeurd, het typegoedkeuringsnummer van het voertuig;

c. het voertuigidentificatienummer, en

d. de technische toegestane maximummassa en aslasten.

Dus er is geen sprake van dat u documenten moet kunnen overleggen.

einde citaat

Graag wil ik weten of dit papiertje echt zo belangrijk is en dat er bij controle om gevraagd gaat worden, het gaat om een document op A4 formaat welke je ook niet makkelijk in je beurs stopt, en welke van de citaten het bij het juiste eind heeft.

De verkoper geeft als 2e optie een extra gespecificeerde factuur met alle gegevens welke van belang voor het COC zodat ik altijd 100% kan aantonen dat de kar daadwerkelijk nieuw en eerlijk is gekocht.

Graag jullie mening hierin, bedankt voor uw aandacht

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: COC verklaring aanhanger

Bericht door Skipperje »

Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit van gehoord. Maar ik laat mij graag verrassen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ik vind 't heel bijzonder, met andere woorden:
Sinds vandaag weet ik dat zoiets bestaat.. Het is een bewijs dat het geen 'eigenbouw' betreft maar het ding door een 'echte fabrikant' is gebouwd.

Ja, prima..maar verder.. :?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:

Bericht door Dusty »

Ben (ook) maar even gaan zoeken, had er ook nog nooit van gehoord........, en wat ik tot dusver begrijp is, dat het gaat om aanhangers die zijn geïmporteerd zónder Europese typegoedkeuring.

Daarvan moet dan kennelijk de herkomst/fabrikant van worden vastgelegd zodat men op papier kan aantonen in welke 'gewichtsklasse' en of de aanhanger een eigen kenteken dient te hebben. 8)

chaea
Infopolitie Gast

Bericht door chaea »

Het gaat om een Eduard, en dat is een Belgische fabriek dus gewoon Europees. Hier voor had ik een Bockman van 2017 waar ik het COC wel bij kreeg en dat is een Duitse fabrikant. Beide CE gecertificeerd, aangeduid op de typeplaatjes.

Maar hoe ik begrijp zal het met een boete wel meevallen :lol:

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door DiNozzo »

Er zijn maar heel weinig dingen van verkeer die @Skipperje niet weet, en als dit er eentje van is voel ik mij in elk geval niet dom dat er nooit van gehoord heb en dus ook nooit om gevraagd heb.

Ik zou ook zo niet weten waar in de Nederlandse wet staat dat je dit certificaat moet kunnen tonen!
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Bij personenauto's weet ik wel van coc verklaringen. Ik heb in de autobranche gewerkt en als mensen deze kwijt waren kon ik ze opvragen via de importeur (en is niet goedkoop). Het was vooral bedoeld om bij export of import makkelijk een kenteken te krijgen. Met name bij met belgische auto's wilde de RDW graag een coc verklaring hebben omdat belgische kentekens niet veel info bevatten. Duitse kentekens nam de RDW wat makkelijker over. Van bedrijfswagens bestaan er geen coc verklaringen (niet van mercedes in ieder geval in de tijd dat ik er werkte) en was het veel meer papierwerk en keuringen om deze te importeren. Heeft met typegoedkeuringen te maken etc. Het is het geboortekaartje van een auto. Maargoed, ik wist niet dat er voor aanhangwagens ook coc's zijn. Ik ben zelf al weer een x aantal jaren niet meer werkzaam in de verkoop waar coc verklaringen dagelijks werk was voor mij.

Een ahw tot 750 kilo heeft geen eigen kenteken dus dan zou een coc logisch kunnen klinken. Maar het antwoord van de anwb zou denk ik wel kunnen kloppen. Als er een constructieplaatje van de fabrikant dan zit je voor de NL wet goed lijkt me.

Gesloten