Thuis handhaven op corona

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
gdenicola
Nieuw lid
Nieuw lid

Thuis handhaven op corona

Bericht door gdenicola »

In de corona maatregelen staat dat je maar een aantal personen buiten jou huishouden in huis mag hebben. Mocht je er meer in huis hebben kunnen zij daar dan op handhaven?

Zo niet, hoe zit dat dan met een bedrijf na openingstijden valt dat dan ook onder eigen terrein?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Thuis handhaven op corona

Bericht door Pim »

Hoe komt u van "thuis" (waar inderdaad bepaalde regels gelden), naar "eigen terrein" (waar dat dan ook zo zou zijn)?

Dat er NIET wordt GECONTROLEERD omdat het "eigen terrein" is komt omdat een woning een beschermde status heeft.
Die beschermde status geldt NIET voor bedrijven en is NIET gekoppeld aan "eigen terrein".
En niet CONTROLEREN is iets anders dan niet HANDHAVEN wanneer de politie ermee geconfronteerd wordt.

Want als er melding is van (geluids)overlast en men komt ter plaatse dan zal wel opgetreden worden.
Op zijn minst wordt er verwezen naar de noodverordening. Maar wellicht ook boetes en wegsturen van te veel publiek.

Maar in de hele discussie moet volgens mij NIET het "mag/zal de politie optreden" centraal staan.
Maar "breng ik opzettelijk de gezondheid van mij en anderen in gevaar".
Wil ik het risico lopen om verantwoordelijk te zijn iemand te besmetten.
Misschien zelfs ook als het niet verboden is, is het verstandig iets te laten om bij te dragen aan dat risico.

Ook bedrijven die lijden onder de maatregelen en hun boosheid richten op de overheid omdat die met wisselend succes regels instellen en opheffen snap ik niet. De overheid probeert te middelen in maatregelen.
Een appèl van die bedrijven aan het publiek zou mijns inziens beter op zijn plaats zijn en beter binnenkomen bij het publiek.

Zie de winkeldrukte afgelopen zaterdag. En waarom die zaterdag, na Sint en ruim voor kerst?
Zie de drukte op Schiphol, zie de drukte in Zwitserland.
Publiek blijft de oproepen negeren, maatregelen blijven, bedrijven blijven last houden.
Laatst gewijzigd door Pim op 14 dec 2020, 11:31, 4 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

1) dat staat allemaal op de site van de overheid.
Handhaven achter de voordeur kan en mag alleen bij overlast en een machtiging binnentreden.
Dus niet anders als zonder corona.

2) een bedrijf is geen woning.

Wijziging

Aanvulling: ik weet niet of er vanavond wijzigingen komen tav punt 1
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Bovendien speelt dat er voor bedrijven en instellingen ook nog zoiets bestaat als de arbo wet. En daarvoor is niet van belang of het bedrijf of instelling gesloten is. Men kijkt alleen of de werknemer in voldoende mate wordt beschermd, ook bijvoorbeeld tijdens de kerstborrel e.d.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten