wat mag de politie eigenlijk (technisch onderzoek tp)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sandra7070
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Sandra

wat mag de politie eigenlijk (technisch onderzoek tp)

Bericht door Sandra7070 »

Ik werd gisteren staande gehouden met mijn scooter ( 25) km . Ik moest mn rijbewijs laten zien en de agent begon een beetje raar tegen mij te praten , ik moest maar even laten zien dat ik een zgn begrenzer op mijn scooter had. ( vond ik al vreemd gedrag)
Vervolgens moest ik mijn scooter neer zetten op de stoep en ging hij mijn (kap aan de voorkant van mijn scooter open draaien met een schroevendraaier om mijn begrenzer te zoeken. en moets ook mijn buddy open maken. Ik was perplex en ben ook echt niet aardig gebleven.

De scooter is nog geen 2 maanden oud.

Mag dit zomaar ?

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Re: wat mag de politie eigenlijk

Bericht door Proost »

Misschien vond de agent jouw gedrag ook raar.
Had je een begrenzer? Loopt je snor max 25 dan?
Wat je beschrijft valt allemaal onder de controle bevoegdheid van de Wvw voor zo ver dat aan de hand van je verhaal te beoordelen is.

Maar ik verwacht dat we nog niet alle informatie compleet hebben dus ik zou zeggen, verrijk ons.

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Door wie en vooral hoe ben je staande gehouden? Een rijdende agent (auto/motor) of een stilstaande controle, laten we daar eens mee beginnen. Volgens mij missen we dat stuk aan de voorkant...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

De agent deed onderzoek naar de aanwezigheid van de begrenzer.
Je wist niet of wat de agent deed mocht.
Vervolgens werd je boos.

Waarom werd je boos dan?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Sandra7070
Nieuw lid
Nieuw lid

Ik werd door een rijdende ( auto ) agent aangehouden , dus niet een stilstaande controle . Ik reed gewoon op het fietspad , de politie auto werd zo schuin neergezet zodat ik moest stoppen. ik had de politie auto al zien rijden , deze reed aan de andere kant van de weg en deze is blijkbaar voor mij gekeerd om mij dus op genoemde manier te stoppen.

En nee ik heb geen begrenzer de scooter is 2 maanden oud en rijd nauwelijks 25 op de teller.

ik vind het prima dat ze mij om mijn rijbewijs vragen , maar om mijn scooter open te schroeven midden op straat!

Sandra7070
Nieuw lid
Nieuw lid

Pim schreef: 11 dec 2020, 12:53 De agent deed onderzoek naar de aanwezigheid van de begrenzer.
Je wist niet of wat de agent deed mocht.
Vervolgens werd je boos.

Waarom werd je boos dan?
Met niet netjes gebleven bedoel ik niet dat ik boos ben geworden hoor, maar was ook niet mezelf normaal zou ik iemand nog fijne dienst wensen of zo maar nu heb ik mn mond gehouden en ben weg gereden overrompeld, wat gebeurt mijn nou...

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Waarom heb je dan niet ter plekke gevraagd of dat allemaal mocht en kon?

De politie mag inderdaad rijdende scooters ter controle stoppen, dat kan zijn door een stopteken met de hand, een stopbord, een rode lamp, de weg blokkeren of door te roepen (en wat je nog meer kunt bedenken)

De politie mag dan ook een controle uitvoeren naar de documenten zoals rijbewijs, maar ook naar voertuigen. Daaronder kan vallen een rollenbank voor de constructiesnelheid, het meten van bandenprofiel, het meten van de lichtdoorlatendheid, het controleren van een VIN (wat soms ook onder de kap of klepje zit) en in jouw geval controleren of er geen begrenzer in zit. Blijkbaar was daar aanleiding toe, maar dat moet je niet aan ons vragen op een forum maar aan de agent op straat.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Mitch schreef: 11 dec 2020, 13:34 Blijkbaar was daar aanleiding toe, maar dat moet je niet aan ons vragen op een forum maar aan de agent op straat.

Nou ja , dat dus..
Het barst van de opgevoerde scooters, dus ik kan me niet voorstellen dat een agent tijd gaat besteden aan een scooter die totaal niet te hard heeft gereden (volgens de topicstartster)..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:

Bericht door Frans »

Dit dus...
Sandra7070 schreef: 11 dec 2020, 13:03 Ik werd door een rijdende ( auto ) agent aangehouden , dus niet een stilstaande controle . Ik reed gewoon op het fietspad , de politie auto werd zo schuin neergezet zodat ik moest stoppen. ik had de politie auto al zien rijden , deze reed aan de andere kant van de weg en deze is blijkbaar voor mij gekeerd om mij dus op genoemde manier te stoppen.
Als je met een gangetje van 25 over een fietspad tuft is er geen agent die snel keert en zijn auto op het fietspad voor je ploft om je te doen stoppen... "zomaar". Er zal dus wel een vermoeden zijn geweest dat het ding harder heeft gereden maar zoals anderen al zeiden, dat had je dus moeten vragen aan de agent op straat.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 33

Re: wat mag de politie eigenlijk (technisch onderzoek tp)

Bericht door DiNozzo »

De politie mag je scooter open schroeven om onderzoek te plegen. Als de politie daarbij per ongeluk schade veroorzaakt zal dat via de juridische afdeling volledig vergoed worden.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Sandra7070
Nieuw lid
Nieuw lid

Dank voor t antwoord dat t dus blijkbaar mag. Zoiets overvalt je gewoon. Ook fijn te weten dat als er schade gemaakt wordt dat dat dan vergoed kan worden.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Sandra7070 schreef: 11 dec 2020, 21:59 Ook fijn te weten dat als er schade gemaakt wordt dat dat dan vergoed kan worden.
Moet wel even bij gezegd worden dat de verbalisant ter plaatse daar een foto van maakt en dit zelf meldt. Het is dus niet zo dat je achteraf thuis kan aangeven dat een agent iets stuk gemaakt heeft en daarna ook je oude schades kan indienen.

Niet dat dat nu aan de hand is. Gewoon even voor de volledigheid zonder dat mensen zich rijk gaan rekenen. ;)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Ik ben geen handhaver meer, maar wil toch opmerken dat ik het wel een vreemde werkwijze vind. Een buddysit open is prima. Als je wilt sleutelen, dan is dat wettelijk helemaal ook juist, maar op straat? Stel dat je de kap net hebt verwijderd en er volgt een melding reanimatie. Nee, in mijn beleving breng of laat je de bromfiets naar een bureau brengen en ga je daar pas sleutelen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Mwa ... Zal meevallen. Dan kun je in de praktijk ook geen lading controle of rollenbank controle doen. Als je gewoon een 8je geeft zoals het hoort stuurt het OC een andere eenheid. Mocht het in het uitzonderlijke geval toch verkeren heeft de snorfietser pech (en het gaat om 2 to 4 schroefjes). Maar dat heeft ie ook als je naar het bureau gaat ... Net als het OC.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Het kan
Het mag
En... wordt in de praktijk ook zo gedaan.

Wanneer je voor elke vermeende opgevoerde brommer deze uit het verkeer moet halen, en de verkeersdienst en onderzoek moet laten doen is de bestuurder zijn voertuig 1-2 werken kwijt. Dat lijkt mij ook niet proportioneel.

En zoals Proost zegt:
Doe je het onderzoek zelf aan bureau kan er ook een melding vallen van een reanimatie oid.

Ik denk dat het feit dat er onderzoek op straat werd gedaan aangeeft dat het een eenvoudig en kortdurend onderzoek moet zijn geweest.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten