Inbeslagname scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Kessy79
Infopolitie Gast

Inbeslagname scooter

Bericht door Kessy79 »

Hallo, ik had dus een vraag wat maar blijft rondspoken in me hoofd ... nou was ik een paar jaar terug in de nacht rond een uur of drie aangehouden door de politie, bij het nachecken zagen ze openstaande boetes en ik werd gesommeerd of ik ter plekke 800 eu wou betalen (had bewindvoerder ook nog ) of me scooter werd in beslag genomen ...nou dacht ik neem dan die scooter maar mee want hij staat toch niet op mijn naam en dat was ook zo hij was geleend. Ding ook nooit meer terug gezien. Dit is toch niet normaal? Wat had degene eee te maken helemaal niks. Nou was mijn vraag is dit de normale gang van zaken??

Groetjes Denise

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Inbeslagname scooter

Bericht door Frans »

Wat zei de eigenaar van de scooter eigenlijk, ik krijg nog een nieuwe scooter van je, of vond die het ook wel best zo?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Ik vind het niet normaal dat je van jouw probleem het probleem van een ander maakt en zegt neem die scooter maar. Maar dat kan aan mij liggen.

Heb je ooit zelf geprobeerd om te informeren bij de juiste instanties (OM) waar 'jouw' scooter is gebleven?

En je noemt een bewindvoerder, maar dat is geen 'bodyguard' die mensen afpoeiert die jij lastig vindt. Dat is iemand die jouw financiën/schulden regelt. Meer niet.

Er zijn nog zoveel vragen die van invloed kunnen zijn.
Had je destijds wel een scooterrijbewijs?
Voor wat voor zaken waren deze openstaande boetes opgelegd?

Stond de scooter op naam van de persoon van wie jij hem geleend had? Heb jij destijds een (juiste) naam/adres opgegeven van de eigenaar.

Kon de politie/OM de eigenaar van de scooter achterhalen? Woonde/verbleef deze persoon op het adres waar deze persoon bij de gemeente stond ingeschreven?

Wellicht heeft het OM jou geprobeerd te benaderen om de scooter terug te geven. Woonde jij toen wel op het adres waar je toen ingeschreven stond?

Met andere woorden: kón de politie/het OM de eigenaar (of jou) wel benaderen voor teruggave van de scooter?

Zoveel vragen...
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Pim schreef: 10 dec 2020, 10:35Zoveel vragen...
Understatement...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ik vermoed dus zomaar dat je gesignaleerd stond voor het betalen van een zogenaamde Mulder beschikking en dat daarbij als dwangmiddel het buiten gebruik stellen van een motorvoertuig mocht worden toegepast.
Voor het toepassen van dit dwangmiddel is niet relevant wie de eigenaar van het op dat moment door jou gebruikte voertuig is. Het voertuig wordt dan niet in beslag genomen maar buiten gebruik gesteld voor de duur van 30 dagen om je te dwingen tot het betalen van de boete. Voor het vervoeren en het stallen van het buiten gebruik gestelde voertuig worden kosten berekend die door jou ook betaald moeten worden. Gebeurt dit niet dan mag het voertuig na die periode verkocht worden door de overheid om daarmee de gemaakte kosten (en mogelijk (een deel van) de boete) te verrekenen.
Is het voertuig eigendom van een ander dan de bestuurder dan zal deze alle kosten moeten voldoen om zijn eigendom terug te krijgen. HIJ krijgt het voertuig na die 30 dagen dus niet automatisch terug.
Hij mag alle kosten die hij heeft moeten maken wel civielrechtelijk op jou verhalen.

Deze regelgeving is terug te vinden in de Wet Administratieve Handhaving Verkeersvoorschriften.
Je kan daar heel veel van vinden maar alles is al tot in den treure "uitgevochten" bij de Hoge Raad en is dus rechtmatig.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Gesloten