Politie opleiding oog

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Groentje
Nieuw lid
Nieuw lid

Politie opleiding oog

Bericht door Groentje »

Hallo,

Ik heb vandaag op 10 dec 2020 mezelf ingeschreven voor de opleiding tot Agent mbo niv 4. Bij de medische keuring die zal plaats vinden (als ik word uitgenodigd) zijn er strenge eisen voor de ogen. Zelf draag ik een bril en heb de sterkte -8 en -10. Natuurlijk kom ik zo niet door de keuring. Wanneer de keuring zal plaats vinden, weet ik niet. Zelf ben ik van plan om mijn ogen te gaan laseren. Mijn vraag is of het mogelijk is om uitstel te vragen voor de keuring op mijn ogen, zodat ik toch zekerheid heb dat ik in 2021 met de opleiding kan beginnen. Zelf ben ik 18 ( binnenkort 19) jaar oud en heb mijn havo diploma behaald en heb een tussenjaar op dit moment.

Groetjes,

Groentje

Groentje
Nieuw lid
Nieuw lid

Uitstel medische keuring voor ogen

Bericht door Groentje »

Uitstel medische keuring oog

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Re: Politie opleiding oog

Bericht door Carolien »

Ik heb ook mijn ogen laten laseren (trans prk methode). Dit vond ongeveer een maand voor de medische keuring plaats.
Wanneer start de opleiding waarvoor je gesolliciteerd hebt? Het hele sollicitatietraject duurt zo'n 6 maanden. (Bij mij in ieder geval) Als de selectieprocedure nog hetzelfde is dan duurt het nog even voordat je je medische keuring krijgt, die zit ergens tegen het einde. Wel zou je alvast contact op kunnen nemen met oogklinieken die laseren om te kijken of je ogen geschikt zijn om te laseren.
Ik ben zelf tijdens mijn selectie gebeld of ik eerder kon beginnen aan de opleiding maar dat ging niet ivm laseren. Hoe het met uitstel zit weet ik niet, dan zou je contact op moeten nemen met werving en selectie.
Wacht niet te lang met laseren omdat er een lange herstelperiode is (bij de methode die ik heb gehad). Je zicht is binnen een paar weken goed genoeg voor de keuring maar je mag een maand niet sporten en 3 maanden geen contactsport zoals boksen en judo etc (tijdens de opleiding zul je contactsporten doen, afhankelijk hoe het met corona is) Houd hier dus ook rekening mee dat je je pas laat laseren na selectiedag A (sporttest). Maar wel ruim voor de start van de opleiding. Ik heb het laten doen na selectiedag B (psychologische testen). Ik wil je niet bang maken, maar als je de pepperspray ervaring gaat krijgen dan kan dit erg pijnlijk zijn. Ik had hem iets meer dan een halfjaar na het laseren. Overleg dit goed met de docenten en de oogarts. Ik weet niet of het door het laseren kwam, maar ik heb 2 dagen nodig gehad om hiervan te herstellen. Wel iets om rekening mee te houden. Ik heb geen schade ondervonden verder.
Trans prk wordt aanbevolen voor politie omdat dit een zogenaamde flaploze methode is. Bij andere methodes is er namelijk een risico dat de flap loslaat als je een stoot op je hoofd krijgt bijvoorbeeld, wat in politiewerk best voor kan komen.

Groentje
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Groentje »

Hallo, Carolien

Bedankt voor je advies. Ik zal het zeker opvolgen! De opleiding begint op 16-08-2021

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Is laseren wel een optie bij een dergelijke sterkte? Volgens mij kan dat maar tot -4 en heb je gewoon een nieuwe lens nodig.

Ook geen probleem want dat is een veel betere optie, maar wel een duurdere..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Mis ik iets?
"ingeschreven voor de opleiding" en "als ik word uitgenodigd" en "de opleiding start".

Heb je gesolliciteerd en stond er bij wanneer je dan, bij gebleken geschiktheid, moest kunnen starten? Of ben je al door de selectie?

Ik vermoed van niet. Dan zijn er dus nog zoveel dingen onzeker. Kom je door de selectie, wanneer is dan je sporttest, wanneer is dan je medisch onderzoek, start de opleiding wel op de geplande datum.

Richt je op zekerheden.
En als je de oogoperatie overweegt: doen, maar niet voor een baan bij de politie maar voor jezelf.

En na déze opleiding starten er nog vele bij de politie. De uitstroom van de vergrijzing is pas net langzaam begonnen 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

De trans prk methode kan tot -8 uit mijn hoofd gezegd en zelfs als je een cilinder hebt (zoals ik had). Dus met -10 zou het niet gaan theoretisch. Maar ook niet direct een ramp lijkt me want je visus zonder hulpmiddelen (bril/lenzen) moet 25% zijn. Dus als jouw zicht voldoende verbeterd kan worden kan het zeker zo zijn dat je die visuseis gewoon haalt, al zou je daarnaast nog steeds een bril moeten dragen. Maar laat je informeren door een laserkliniek hierover.
Daarbij wordt er niet in je oog gesneden of wat dan ook met trans prk. Het is een no touch methode.
Doe het vooral voor jezelf zoals Pim al zegt. Ik heb het ook pas gedaan nadat ik door de psychologische testen heen kwam (en dus al wat meer zekerheden had).
Wel zou ik je aanraden om alvast informatie in te winnen bij laserklinieken en een vooronderzoek inplannen. Soms wordt hier wel een kleine vergoeding voor gevraagd maar dan weet je of je ogen geschikt zijn.
Zelf heb ik met werving en selectie contact gehad ivm laseren en medische keuring. Ik wilde zeker weten dat mijn zicht voldoende hersteld was voordat ik gekeurd ging worden.
Dus het laseren zelf nog niet inplannen, wel info inwinnen en een vooronderzoek. Dan moet je sollicitatiebrief eruit gepikt worden en wordt je uitgenodigd voor de testen (intakegesprek, selectiedag deel a, selectiedag deel b) en daarna zou je in theorie je laserbehandeling in kunnen plannen. Daarna je medische keuring en als laatst het onderzoek naar je achtergrond en je screeninggesprek.
Voor elk onderdeel binnen het traject hoor je of je door mag naar het volgende onderdeel. Een nee is jammer maar helaas, maar dan houdt het (voor nu) op.
Mijn ervaring is dat je na deel b al wat meer zekerheden hebt. Er zit soms best veel tijd tussen de onderdelen. Ik weet niet of de volgorde nog hetzelfde is, maar zoals ik al zei volgt er na elk onderdeel groen ligt voor het volgende. Dus krijg je na je intakegesprek rood licht dan stopt je sollicitatietraject.
In mijn optiek is groen licht na deel b het meest safe. Dan heb je voldoende tijd om je te laten laseren (voor de zekerheid even afstemmen met werving en selectie tegen die tijd ivm medische keuring inplannen). Ik heb destijds ook in december gesolliciteerd en eind mei was ik klaar met het traject en hoorde ik dat ik mocht beginnen aan de opleiding. Die startte eind september vorig jaar. Eind maart was ik gelaserd dus pas een halfjaar daarna begon ik echt aan de opleiding. Tijd genoeg dus ;-)

Groentje
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Groentje »

Hallo, Pim
Tijdens het inschrijven heb ik over verschillende onderwerpen moeten vertellen zoals, cultuur/leefstijl. Het was een beetje stressen voor mij, omdat het altijd beter kan natuurlijk. Was beetje bang dat ik te weinig heb verteld. Daarom praat ik over " als ik word uitgenodigd ". Ik denk dat ik wat te hard op mezelf ben geweest tijdens het typen :p. Ik heb nagedacht over wat je me hebt verteld. Het zal natuurlijk zonde zijn als ik mijn ogen laser en het niet haal.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Ik ken twee collega's die bij de medische keuring te horen kregen dat ze hun oogtest niet gehaald hadden. Werden wel goedgekeurd op voorwaarde dat ze voor aanvang opleiding hun ogen lieten laseren.

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Met inschrijven bedoel je denk ik je online getypte sollicitatiebrief op de vacature? Dan krijg je vanzelf bericht of je wordt uitgenodigd voor het intakegesprek (als dit nog hetzelfde is als tijdens mijn sollicitatie).
Je hebt je dus niet letterlijk "ingeschreven" voor de opleiding. Je hebt online gesolliciteerd d.m.v. een getypte motivatie. :)
Als je wordt uitgenodigd zal je motivatie tijdens het intakegesprek nog verder besproken worden.

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

Proost schreef: 10 dec 2020, 15:09 Ik ken twee collega's die bij de medische keuring te horen kregen dat ze hun oogtest niet gehaald hadden. Werden wel goedgekeurd op voorwaarde dat ze voor aanvang opleiding hun ogen lieten laseren.
Dit zou ik voor de zekerheid even navragen bij werving en selectie. Toen ik tijdens de keuring bij de arts aangaf dat ik mijn ogen had laten laseren zei ze dat dat een goed besluit was omdat ze al diverse sollicitanten naar huis had moeten sturen hiervoor en die opnieuw gekeurd moesten worden nadat ze gelaserd waren met veel vertraging als gevolg. Niet elk oog is geschikt om gelaserd te worden en het is ook niet zeker of je met het laseren het gewenste resultaat behaalt. Daarnaast werkt een laserkliniek ook met vooronderzoeken etc en gaat er ook enige tijd overheen voordat je echt aan de beurt bent en dan nog een paar weken herstellen.

Ik zou niet zomaar de gok nemen en ongelaserd op de bonnefooi naar de keuring gaan maar contact opnemen met w&s hierover en sowieso de vooronderzoeken in een kliniek laten doen om te weten of het haalbaar is.

Even ter verduidelijking: ik had ongeveer -2 en -3,75. Niet extreem veel maar toch was mijn visus zonder hulpmiddelen maar 10%. Ik kan me voorstellen dat met -8 en -10 de visus nog slechter is en je de vereiste 25% zeker niet haalt. En dan is het nog maar de vraag of -10 (voldoende) te laseren valt om die visus wel te halen. Er wordt op de site van kom bij de politie volgens mij ook aangeraden om dit soort zaken vóóraf te laten nakijken. Erg zonde voor de sollicitant en de organisatie om pas tegen het einde te ontdekken dat iemand medisch niet geschikt is terwijl dit vooraf al bekend had kunnen zijn.

Laatste edit:
Letterlijke tekst van de site:
Laat bij twijfel je ogen controleren. Weet je niet of je aan de visuseis voldoet? Laat dit dan eerst controleren bij een oogarts of opticien.
Dan een hele uitleg met wat je dan moet laten controleren. En als laatst een stukje over laseren:
Als je niet aan de gestelde visuseis voldoet kun je overwegen om je ogen te laten laseren. Vraag dan wel eerst naar je kansen om na de behandeling aan de gestelde eisen te voldoen.
Bron: www.kombijdepolitie.nl

Ik heb nu overigens een visus van 120% dus dat zit dik in orde.
Ze willen vooraf gewoon een goede inschatting kunnen maken of mensen door de testen heen kunnen komen. Zo ook voor deel A. Tijdens het intakegesprek wordt er gevraagd of je fit genoeg bent om de sporttest te halen. Als dit niet het geval is wordt er gekeken of je op een later moment deel A kan doen zodat je nog de kans hebt om fit te worden.

Zo ging het vorig jaar althans

Gesloten