Beste mensen,
In het dagelijks leven bevind ik mij op de weg. Daarbij heb ik altijd belangstelling gehad voor de verkeerspolitie, of team verkeer.
Mijn vraag: Is het mogelijk om naar een specifieke eenheid zoals bovenvermeld te solliciteren? Zo niet, hoe ziet het gemiddelde traject voor een agent eruit die uiteindelijk bij team verkeer terecht komt?
Uw reactie(s) zie ik met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Nikos
Solliciteren naar afdeling
Moderator: Moderatorteam
-
- OnTroerend goed
- Berichten: 3943
- Lid sinds: 27-09-2008
- Roepnaam: Pim
- Geslacht:
- Leeftijd: 52
- Contact:
Re: Solliciteren naar afdeling
Je zult na de opleiding eerst ervaring op moeten doen als generalist, (hoofd)agent.
Dan vanuit die positie intern verder solliciteren, wanneer er vacatures zijn.
Wel kunt tijdens je periode ná de opleiding en vóór je sollicitatie laten zien dat verkeer helemaal jouw ding is door bijvoorbeeld in jouw basisteam verkeersacties te organiseren of jezelf te specialiseren in verkeerswetgeving en de vraagbaak van je team te zijn/worden.
Eerst solliciteren, dan de opleiding in én afronden, dan jezelf ontwikkelen en dan intern solliciteren. Dat is de route.
Dan vanuit die positie intern verder solliciteren, wanneer er vacatures zijn.
Wel kunt tijdens je periode ná de opleiding en vóór je sollicitatie laten zien dat verkeer helemaal jouw ding is door bijvoorbeeld in jouw basisteam verkeersacties te organiseren of jezelf te specialiseren in verkeerswetgeving en de vraagbaak van je team te zijn/worden.
Eerst solliciteren, dan de opleiding in én afronden, dan jezelf ontwikkelen en dan intern solliciteren. Dat is de route.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
Re: Solliciteren naar afdeling
Aan het einde van de opleiding tot agent of hoofdagent mag je meestal een voorkeur geven voor het team waar je wil gaan werken. Met alle enorme tekorten die er nu zijn in de basisteams vermoed ik dat je weinig kans maakt om direct na de opleiding bij een Team Verkeer terecht te komen, anders dan in Amsterdam, Den Haag of Rotterdam waar nog een soort "snelweg-dienst" is. Daar kan @zijlvaart67 je misschien wat meer over vertellen.
Omdat net als de basisteams ook de Teams Verkeer enorme tekorten hebben kan je vaak wel bij vacatures reageren en dan, als alle lampen op groen staan, doorstromen. Dat kan misschien al na een paar maanden of pas na jaren.
Ik zit nu zelf bij de Dienst Infra van de Landelijke Eenheid. Ik heb het hier echt super naar mijn zin. Ik merk wel dat het waardevol is dat ik de eerste vijf jaar na het afronden van mijn opleiding gewoon in de basis politiezorg gewerkt heb. Ik ben daardoor allrounder in mijn kennis dan veel van mijn collega's die al tientallen jaren op de snelwegen rijden.
Het bovenstaande verhaal kan trouwens anders zijn als je als surveillant aan de slag gaat. Daarmee kan je vaak wel rechtstreeks naar Team Verkeer maar loop je daar tegen beperkingen aan, zoals het niet mogen rijden op de videoauto of op de motor.
Omdat net als de basisteams ook de Teams Verkeer enorme tekorten hebben kan je vaak wel bij vacatures reageren en dan, als alle lampen op groen staan, doorstromen. Dat kan misschien al na een paar maanden of pas na jaren.
Ik zit nu zelf bij de Dienst Infra van de Landelijke Eenheid. Ik heb het hier echt super naar mijn zin. Ik merk wel dat het waardevol is dat ik de eerste vijf jaar na het afronden van mijn opleiding gewoon in de basis politiezorg gewerkt heb. Ik ben daardoor allrounder in mijn kennis dan veel van mijn collega's die al tientallen jaren op de snelwegen rijden.
Het bovenstaande verhaal kan trouwens anders zijn als je als surveillant aan de slag gaat. Daarmee kan je vaak wel rechtstreeks naar Team Verkeer maar loop je daar tegen beperkingen aan, zoals het niet mogen rijden op de videoauto of op de motor.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
- Friedrich Nietzsche.
Re: Solliciteren naar afdeling
Bedankt voor de reacties.
Het eerst ervaring opdoen in de basisteam klinkt als een logische en nuttige stap. Je komt immers niet altijd de liefste mensen tegen, en met dergelijke mensen omgaan leer je het snelst "in het veld".
Hier kan ik voorlopig mee vooruit, bedankt nogmaals.
Het eerst ervaring opdoen in de basisteam klinkt als een logische en nuttige stap. Je komt immers niet altijd de liefste mensen tegen, en met dergelijke mensen omgaan leer je het snelst "in het veld".
Hier kan ik voorlopig mee vooruit, bedankt nogmaals.
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 13440
- Lid sinds: 31-07-2003
- Roepnaam: העזה
- Geslacht:
- Leeftijd: 53
- Contact:
Re: Solliciteren naar afdeling
DiNozzo schreef: ↑08 dec 2020, 09:22 Met alle enorme tekorten die er nu zijn in de basisteams vermoed ik dat je weinig kans maakt om direct na de opleiding bij een Team Verkeer terecht te komen, anders dan in Amsterdam, Den Haag of Rotterdam waar nog een soort "snelweg-dienst" is. Daar kan @zijlvaart67 je misschien wat meer over vertellen.
Nou, in Amsterdam is onlangs definitief besloten dat de 'snelwegdienst' wordt opgeheven en dat de hele verkeerstaak volgend jaar overgeheveld wordt naar de basisteams.
We zitten momenteel in een decennium waarin 'verkeer' geen prioriteit heeft. We hebben 't jarenlang heel goed gedaan aangaande het aantal verkeersdoden en mede daardoor is de focus verlegd naar het opsporen van misdrijven ipv verkeershandhaving.
In mijn beleving is uitsluitend nog het VHT een dienst die zich echt met verkeer bezighoudt. De LE ook al minder, maar daar kan Dinozzo je vast wel meer over vertellen..
Waar nog echt wel muziek in zit is de VOA (VerkeersOngevallenAnalyse); het technisch vastleggen (lees: oplossen) van een zware aanrijding, maar dan ben je al veel meer rechercheur dan 'normaal' agent. Daar kan @Skipperje weer veel meer over vertellen..
'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'
Re: Solliciteren naar afdeling
Je kunt tegenwoordig ook solliciteren op surveillant team verkeer (of een BT met formatieplek). Althans, het worden dan een van de twee afdelingen waar je op terecht komt
- Skipperje
- Moderator
- Berichten: 7814
- Lid sinds: 20-05-2004
- Roepnaam: Piet
- Locatie: Fryslân
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
- Contact:
Re: Solliciteren naar afdeling
Als Nikos daar belangstelling voor heeft wil ik best wel uitleg geven. Maar wat Zijlvaart zegt klopt. Ik zit enorm veel binnen, om gegevens uit te werken in een proces-verbaal. Voor mij is het leuke er af, maar ik ben dan van oorsprong ook een motoragent die veel aan handhaving deed. Bij ons zijn al mensen vertrokken naar het VHT. Ik doe dat niet meer, want mijn einde loopbaan is in zicht.zijlvaart67 schreef: ↑08 dec 2020, 10:53 Waar nog echt wel muziek in zit is de VOA (VerkeersOngevallenAnalyse); het technisch vastleggen (lees: oplossen) van een zware aanrijding, maar dan ben je al veel meer rechercheur dan 'normaal' agent. Daar kan @Skipperje weer veel meer over vertellen..
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Re: Solliciteren naar afdeling
Als LE-er kan ik wel bevestigen dat handhaven niet meer onze hoofdtaak is, maar tegelijk worden we ook er op afgerekend als we als afdeling niet onze bekeuringen halen en wordt daar behoorlijk op gestuurd. Bij ons is weg, water en spoor in 2012 op een hoop gegooid en werd een ieder geacht na drie dagen cursus ineens alles te weten over water.zijlvaart67 schreef: ↑08 dec 2020, 10:53We zitten momenteel in een decennium waarin 'verkeer' geen prioriteit heeft. We hebben 't jarenlang heel goed gedaan aangaande het aantal verkeersdoden en mede daardoor is de focus verlegd naar het opsporen van misdrijven ipv verkeershandhaving.
In mijn beleving is uitsluitend nog het VHT een dienst die zich echt met verkeer bezighoudt. De LE ook al minder, maar daar kan Dinozzo je vast wel meer over vertellen..
Dat is natuurlijk een enorme misrekening. Nu zie je dat het besef er wel weer is dat elk domein specialistisch is. Ik weet toevallig wat meer van vrachtwagens, andere collega's wat meer van buitenlandse kentekens (etc) maar als ik een nachtdienst draai met een waterjongen dan sta ik er, met alle beste bedoelingen, vooral alleen voor. Andersom geldt uiteraard ook als ik op de boot mee ga, maar waar dat eerst zo gepland werd is de scheiding tussen de domeinen steeds weer duidelijker aan het worden.
Komt het KLPD zoals het was ooit nog terug? Ik denk het niet. Maar er worden wel lessen getrokken uit het verleden en ik heb nog nooit ergens gezeten waar je zoveel tijd en ruimte kreeg om je te specialiseren. Het is wel bijzonder dat bij Amsterdam nu precies hetzelfde gebeurd en er niets gedaan wordt met wat er binnen de Dienst Infra van de LE allemaal fout is gegaan.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.
- Friedrich Nietzsche.