Aangifte tegen kind 12 jaar (vals)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Aardbei
Infopolitie Gast

Aangifte tegen kind 12 jaar (vals)

Bericht door Aardbei »

Hoi allemaal,

Ik ben even op zoek naar informatie. Er is tegen mijn kind van 12 aangifte gedaan. Hij zou een ander kind met een mes hebben bedreigd.

Inmiddels een aantal dagen en een politiebezoek verder en er zijn 2 andere kinderen die zeggen dat mijn kind het andere kind niet heeft bedreigd. Mijn kind kreeg wel een stanleymesje aangereikt van een ander kind. Dat gebeurde op het moment dat het kind wat nu aangifte heeft gedaan al op zijn fiets zat en wegreed (iets van 30 meter verderop).

Mijn kind is helemaal overstuur, ouders van het andere kind vertellen dat mijn kind tegenover hun kind stond en hun kind dreigde open te snijden met het mes. 2 andere kinderen en mijn kind dus ontkennen dat.

Moet ik me zorgen maken voor deze aangifte? Natuurlijk heb ik kind verteld dat messen niet kunnen en hij dat niet mag aannemen als het aan hem gegeven wordt.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Aangifte tegen kind 12 jaar (vals)

Bericht door SWAT »

Dat ligt er helemaal aan wat er nu precies is gebeurd. Als u kind bedreigende dingen heeft geuit is het voor de strafbaarheid niet relevant of hij op dat moment wel of geen wapen in zijn hand had. Het is dus mogelijk dat hij de bedreiging heeft geuit en pas het mes heeft getoond toen het slachtoffer weg fietste.
Waarom zou uw kind een mes aangereikt krijgen door een ander als er niets aan de hand zou zijn.
Voor de afhandeling van de zaak is van belang wat er precies in de aangifte staat en wat uw kind en andere getuigen hierover verklaren.
Het op dat moment bij zich hebben van het mes was voor uw kind overigens al strafbaar.
Mocht blijken dat uw kind zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit dan bepaalt het Openbaar Ministerie of er vervolgd gaat worden. Mogelijk komt uw kind dan nog in aanmerking voor een HALT afdoening. Doe dit want dat bespaart hem (voorlopig) een strafblad.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Aardbei
Infopolitie Gast

Bericht door Aardbei »

Dankjewel voor je reactie.

Kind kreeg een klein mesje van een ander kind, die takjes aan het snijden was. Er is door 3 anderen verklaard dat er niks bedreigends is gezegd of gedaan, ze waren een hut aan het maken.

Vooraf was er ruzie en dat kind is weggefietst. Het kan natuurlijk zijn dat dat kind zich bedreigd voelde maar er is niet gedreigd (ook volgens getuigen).

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Als het gegaan is zoals uw kind en getuigen verklaren dan zal er onvoldoende bewijs zijn voor bedreiging. Dit wil niet zeggen dat de aangifte vals was. Iemand kan een bepaalde situatie heel anders hebben ervaren daarmee hoeft een aangifte niet vals te zijn.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Aardbei
Infopolitie Gast

Bericht door Aardbei »

Dankjewel dat stelt me wel gerust.

Er zijn meerdere kinderen gehoord hierover en zij verklaren allemaal hetzelfde. We wonen in een klein dorpje en mijn man en de vader van het betreffende kind hebben in het verleden problemen met elkaar gehad. Dat kind (of vader?) heeft verteld dat mijn kind zijn kind met de dood heeft bedreigd (basisschool kinderen...). Dat heeft niemand gehoord dus het voelt als een valse aangifte.

Ik hoop dat het met het bezoekje van de politie klaar is in ieder geval. Ik wil het verder graag laten rusten.

Gesloten