Te oud ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Barts
Infopolitie Gast

Te oud ?

Bericht door Barts »

Ik ben 41 jaar en bijna 19 jaar werkzaam als accountmanager. Ik heb mijn HAVO afgerond en daarna opleidingen die betrekking hebben op de sector waarin ik werkzaam ben. Ik heb 2 kinderen en een prima salaris maar wil een volledige carrièreswitch maken waardoor ik iets kan betekenen voor de maatschappij. Ik heb een erg goede conditie en qua persoonlijkheid ben ik van mening dat het politievak erg goed bij me past. Mijn vader heeft 35 jaar bij de politie gezeten. Wat zijn de mogelijkheden om zo’n carrièreswitch te maken en waar moet ik rekening mee houden ? Ik ben woonachtig in omgeving Eindhoven (en redelijk gebonden aan deze regio ivm de kinderen en werk van mijn vrouw)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Te oud ?

Bericht door Pim »

Te oud niet. Ik switchte met 39.
Al zou ik ook niet veel langer wachten.
Hou ook rekening met het feit dat je 3-4 jaar met klasgenoten te maken gaat krijgen die wel 20-25 jaar oud zijn. En dat je daarmee veel groepsopdrachten doet.

Of je na selectie in Eindhoven kunt solliciteren hangt natuurlijk af van het feit of ze dat mensen zoeken na je selectie.

En of je in (de regio) Eindhoven naar een politie school kunt hangt dan weer af waar er een opleidingsklas gevormd wordt.

De volgorde is
Solliciteren bij werving & selectie, daarna met je selectierapport solliciteren met je bij een eenheid naar keuze (waar dan vacatures moeten zijn), geplaatst worden(!) door die eenheid op een politieschool waar plek (gemaakt) is, en dat hoeft dus niet in dezelfde eenheid te zijn die jou naar de politieschool stuurde.

Wanneer je solliciteerde bij Eindhoven, én zij wat in jou zien, én zij jou naar de opleiding sturen, dan kan het zijn dat er op de politieschool van (bijvoorbeeld) Apeldoorn plek is en je daar je blokken theorie/contacturen volbrengt. De blokken praktijkuren doe je dan wel bij de eenheid Eindhoven. Die blokken zijn perioden van soms circa 13-17 weken.

Hoe dat momenteel gaat met huisvesting mocht je in zo'n ander gebied de (theoretische kant van de) opleiding moeten volgen (op de doordeweekse dagen) tijdens de opleiding moet je nog horen. Hier of van iemand van de afdeling werving en selectie als je solliciteert. Een wijze les is: niet is definitief.

Laat afspraken bevestigen op papier als ze voor jou een doorslaggevende betekenis hebben. Niks zo veranderlijk als de wereld die politie heet. Maar het mooiste vak wat er is
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Strauven
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Björn
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Strauven »

Bij mij zitten personen van 46 jaar in de klas. Dus leeftijd is geen probleem.

Fiep1991
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Mark

Bericht door Fiep1991 »

De volgorde die hier door Pim word geschetst is allang achterhaald hoor. Je solliciteerd voor een eenheid bijvoorbeeld Brabant oost. Vervolgens doe je alle keuringen en na de laatste, de screening, krijg je een aanstelling. Vervolgens ga jij naar politieacademie te Eindhoven omdat deze gekoppeld is aan Brabant Oost.

Tijdens de opleiding wordt je aan een team in Brabant oost gekoppeld en zul je daar je gehele opleiding stage lopen en daar ook na je opleiding tewerk worden gesteld.

Dit is het nieuwe onderwijs. En uw leeftijd maakt niks uit ik had iemand in mijn klas van 48.

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 24

Bericht door KiralyKecske »

In mijn klas zit een collega die op z'n 40e begon. Ik ken verhalen van collega's die op hun 45e zijn begonnen. Je leeftijd is dus niet per se een probleem met solliciteren.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je waarschijnlijk een stuk minder zult verdienen. Je hebt aanspraak om in een hogere trede te beginnen, tijdens de opleiding zit je dan op ongeveer 2800 euro bruto.

Waar je ook rekening mee kunt houden is dat de opleiding soms erg schools is en dat je, zowel op school als in de praktijk, begeleidt kunt worden door mensen die een stuk jonger zijn dan jij. Of dat een probleem is ligt natuurlijk aan jezelf, daar kan ik niet zoveel over zeggen.

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Bericht door Carolien »

De opleiding gaat anders worden. (Zie vacatures die nu online staan) waarbij de klassen heel klein zijn. In je eerste jaar zit je 9 maanden op school. In je tweede jaar al veel meer in de praktijk. Hoe of wat precies zou je het beste even kunnen kijken bij www.kombijdepolitie.nl en de vacatures die nu online staan. Ik weet daar inhoudelijk verder niets over. Salaris is iets om rekening mee te houden. Maar dat wordt voor je uitgerekend als je al wat verder in je sollicitatietraject zit. Je hoeft je huidige baan pas op te zeggen als je een aanstelling hebt. Bij bij duurde het hele selectietraject ongeveer een halfjaar. Ik weet niet hoe dat nu is.
Qua leeftijd zullen er ook veel jongere mensen zijn. Ikzelf zit in een mooi gemengde klas met dr oudste 35 en de jongste nu 19. Gaat goed samen.

Edit: hierbij een link naar de vacature voor agent in oost-brabant (mocht je dat willen)
https://kombijde.politie.nl/agent-vacat ... -3321.html

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Leeftijd maakt echt niets uit. Ik had iemand in de klas van 59. Was al vier keer opa en hoefde nog maar 8 jaar te werken in zijn leven. Die wilde hij goed afsluiten omdat elke dag in een driedelig pak lopen ook niet alles is.
Fiep1991 schreef: 05 dec 2020, 12:56 Tijdens de opleiding wordt je aan een team in Brabant oost gekoppeld en zul je daar je gehele opleiding stage lopen en daar ook na je opleiding tewerk worden gesteld.
De kans is klein dat het de hele opleiding maar één team zal zijn. Velen hebben een 'knip' zodat je zowel landelijk als stedelijk gewerkt hebt. Maar op elke regel zijn uitzonderingen.

Fiep1991
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Fiep1991 »

Dat was inderdaad wel zo. Wat ik nu van werving en selectie en een recruiter begreep was dat dit wel zo is, in de nieuwe opleiding die 2021 van start gaat. Er staat ook zoiets op de site van kombijdepolitie. Wie weet wat het uiteindelijk gaat worden, wellicht wijken ze hier nog vanaf.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Dat je je hele opleiding bij dezelfde eenheid werkt is logisch. Maar ook hetzelfde basisteam/bureau?
Lijkt me dat we dan erg eenzijdig opgeleide mensen krijgen.

Fiep1991
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Fiep1991 »

Ik citeer een stukje van de site kombijdepolitie.nl

''Hoe is de opleiding opgebouwd?
In de opleiding gaan leren en werken hand in hand. Het eerste studiejaar start je op school, met een oriëntatie op het politievak. Je leert dan in een kleine groep van 8 studenten de basisvaardigheden die voor het politievak belangrijk zijn. Na negen maanden loop je je eerste praktijkstage. Die duurt 3 maanden.

In het tweede jaar van je studie loop je al grotendeels in de praktijk, in je eigen eenheid, mee. Vanaf het begin van de opleiding ben je namelijk verbonden aan een team in één van de tien politie-eenheden. In het tweede jaar volg je iedere week, met je eigen leergroep, lessen op school.

Per week moet je rekenen op 36/39 uur werk- of studie-uren. In de praktijkperiodes word je voor diensten ingeroosterd. Dit kunnen ook al avond-, weekend- en nachtdiensten zijn."

Tevens ben ik het volledig met je eens dat het beter is voor een aankomend agent dat je danwel landelijke als stedelijke problematiek ervaren hebt.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Een paar dingen... Er zijn BT's met één bureau... Er zijn er ook met zes.
Daarnaast citeer je dit van kombijdepolitie.nl

Je zou dan inderdaad zeggen dat werving en praktijk met een kind spreken. De ervaring is anders zullen we maar zeggen. Eigenlijk niets wat in mijn vacature tekst stond is uit gekomen in de opleiding of in het jaar erna ;)

Fiep1991
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Fiep1991 »

We gaan het meemaken. Het is inmiddels 6 jaar geleden voor mij dat ik de opleiding, helaas, heb verlaten(laatste week). Daar had ik ook de ervaring landelijk en stedelijk.

Ik mag zelf eind april weer opnieuw de opleiding in dus ben erg benieuwd naar de nieuwe opleiding.

Ik ga het je tegen die tijd laten weten, mits ik dit onthou

Gesloten