Positief, speekseltest

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Fransondra
Infopolitie Gast

Positief, speekseltest

Bericht door Fransondra »

Beste politie persoon, 3 weken geleden ben ik aangehouden in een voertuig vanwege hasjdampen die uit het bijrijdersraam kwamen. De motoragent die mij aanhield rook dit uiteraard en beviel mij te stoppen.

Ik was met een vriend wat te blowen wezen halen bij een coffeeshop en hij had tijdens het rijden de joint aangestoken.

Ik blow al 15 jaar aaneensluitend maar doe dit consequent niet als ik rij of een werktuig bestuur. Ook die avond niet van de aanhouding. Toch, tot mijn verbazing sloeg de speekseltest positief uit en ik mocht mee naar het bureau voor bloedonderzoek.
Ik had al meer dan 24 geen wiet gerookt want ik blow nooit als ik bij mijn vriendin slaap en dat had ik de avond ervoor gedaan. Ik rook dan zelfs geen tabak.

Hoe groot is de kans dat ik positief uitsla vanwege passief meeroken en of restant bloedwaarden van oude resten thc, daar ik al 15 jaar blow?

Overigens ben ik een exdraaideur crimineel die al 7 jaar goed en braaf leefde zonder veroordelingen of verdenkingen. En ik was hier apetrots op. Iemand die van een agente in het gelaat tuffen veranderd is naar iemand die ontzettend veel respect heeft ontwikkeld voor onze dienders.

Ik las inmiddels dat blowen en autorijden simpelweg niet kunnen vanwege de tests die zeer gevoelig zijn en ook zonder direct gebruik positief uitslaan. Of het waar is leek mij onwaarschijnlijk maar toch heb ik mijn canabis gebruik volledig gestaakt. Niet alleen om mijn bereidheid tot verandering te tonen maar omdat ik mijzelf niet strafbaar wil opstellen.

Het is voor mij nogal moeilijk, deze situatie, daar ik een oprecht en eerlijk leven wil leiden. Hopelijk kunt u mij inlichten over mijn situatie.

Vriendelijk groet en hartelijk dank,
Frans O

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Positief, speekseltest

Bericht door Frans »

Beste naamgenoot,

Als je een reguliere cannabis-gebruiker bent zoals je beschrijft, dan duurt het niet "een paar uur" voordat een speekseltest negatief aangeeft maar veel langer dat je moet stoppen met of blowen of autorijden:
Voor iemand die het besturen van auto’s combineert met het consumeren van cannabis is het van groot belang om te weten dat THC in speeksel 6 tot 8 uur na consumptie aantoonbaar is. Als je vaak cannabis consumeert of het al jaren doet zit het langer in je speeksel én in je bloed. In bloed blijft THC sowieso langer aantoonbaar dan in speeksel. Tot 14 dagen na consumptie verraadt je bloed dat je cannabis hebt geconsumeerd. Als iemand er in het weekend op los heeft gepaft en de vrijdag daaropvolgend een bloedtest ondergaat, is de kans klein dat er nog 3,0 mg THC per liter bloed wordt gevonden. Maar twaalf uur na de laatste joint van dat weekend zou die waarde nog best wel eens kunnen worden gevonden! Ook bij iemand die normaal gesproken niet zoveel blowt.

Er zijn geen ‘harde’ periodes aan te geven waarbinnen je niet veilig scoort op een bloedtest. Van invloed op die periodes zijn de regelmaat waarmee iemand cannabis consumeert en de lengte van iemands cannabiscarrière. Als je al jaren blowt of als je regelmatig blowt, is de kans dat een te hoge THC waarde in het bloed wordt gevonden groter en duurt de afname van die waarde langer. Ook is de hoeveelheid lichaamsvet van de consument van belang. Als THC in het bloed terechtkomt wordt het afgegeven aan het vetweefsel. Later geeft het vetweefsel de THC weer langzaam af aan het bloed. Hoe meer lichaamsvet, hoe langer de THC in het lichaam blijft circuleren. De lengte van het verblijf van THC in het bloed hangt tenslotte ook nog af van iemands metabolisme (spijsvertering).
Het had dus niet zoveel met het passief meeroken te maken als wel met "je eigen waarden". Het meeroken was slechts de trigger voor de agenten. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Toevallig pas geleden nog eenzelfde gebruiker staande voor een art 9 welke ook structureel en jaren veel blowde. Gaf ook aan dat hij al 24 uur niet geblowd had maar speeksel was positief.

Resultaat na het bloedonderzoek 3mg. Wel positief, maar dus nog binnen de norm.
Het is even afwachten wat jouw lichaam allemaal opgeslagen heeft en hoeveel dat is. Kan vriezen, kan dooien.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Het lastige is dat de afbouw per persoon erg verschillend is, afhankelijk van diverse factoren. Als het goed is heb je bloed afgestaan en zal deze uitslag binnenkort bekend zijn. Deze uitslag is leidend, de speekseltest is slechts een indicatie.

Fransondra
Infopolitie Gast

Bericht door Fransondra »

Bedankt voor de reactie en het heldere antwoord. Ik hoop op het beste maar bereid mij voor op t ergste.

Ik verwacht eerdaags het resultaat in de brievenbus. Stel de brief komt aan met het slechte nieuws dat ik moet voorkomen en ik rij op dat moment auto zonder de brief te hebben gezien, ben ik dan gelijk strafbaar? 2 weken bajes en een geldboete van de 3e catagorie stond namelijk niet op mijn verlanglijstje.

Of is men dan coulant en mag ik mijn weg te voet vervolgen met een waarschuwing? Overigens ben ik dakloos en is mijn postadres niet mijn woonadres. Dus ik neem de brief niet zelf in ontvangst. Een hele fijne sinterklaas en Kerst toegewenst.

Mvg, Frans O

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Zolang uw rijbewijs niet is ingevorderd of bent veroordeeld tot een ontzegging van de rijbevoegdheid dan wel het CBR uw rijbewijs nog niet ongeldig heeft verklaard bent u niet strafbaar als u achter het stuur zit.
De brief geeft een uitslag maar geen uitspraak. Op basis van de uitslag van het bloedonderzoek wordt besloten of er een proces verbaal opgemaakt moet worden. Daarna zal de officier van justitie besluiten of u vervolgd gaat worden.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

De brief gaat eerst naar de verbalisant.
Die voegt het bij de rest van de stukken en stuurt dat in naar het OM.

Dan beslist het OM.
Waarschijnlijk moet u dan eerst naar de rechtbank komen.
Daar wordt en uitspraak gedaan.
Dan kunt u in beroep, of niet.
En als de uitspraak definitief is (lees: de termijn voor bezwaar is voorbij) moet u zich houden aan de uitspraak.
Als dat is rijbewijs inleveren dan dat.

Mogelijk gaat er ook nog iets lopen vanuit het CBR. Maar dat hoort of merkt u vanzelf als u post krijgt van die club.

Aanvulling op mijn voorganger:
Volgens mij worden er (mogen er) op basis van drugstesten geen rijbewijzen ingehouden. Gaat allemaal achteraf na de uitslag op beslissing van OM of rechtbank.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

In het verhoor wordt gevraagd naar je adres waar de brief naartoe kan. Dat is je kans geweest om aan te geven hoe men met jou mort communiceren.

Tevens heb je een rijverbod gehad waar info op staat over de bloeduitslag. Er staat dat je een brief krijgt of er na een x aantal weken om kunt vragen bij het politiebureau.

Je mag inderdaad gewoon gaan rijden, maar mis vooral geen post want het cbr kan zomaar een brief sturen dat je je rijbewijs moet inleveren. Het cbr staat overigens los van de strafzaak en justitie.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Pim schreef: 03 dec 2020, 17:35
Aanvulling op mijn voorganger:
Volgens mij worden er (mogen er) op basis van drugstesten geen rijbewijzen ingehouden. Gaat allemaal achteraf na de uitslag op beslissing van OM of rechtbank.
Klopt, in eerste instantie werd het rijbewijs altijd ingevorderd bij een positieve speekseltest. De speekseltest bleek echter dermate grof te zijn dat in veel gevallen de bloed uitslag onder de wettelijke waarde bleef en rijbewijzen dus achteraf onterecht ingevorderd bleken te zijn met alle gevolgen en schadeclaims van dien.
Alleen bij indicatie drugs EN gevaarlijk rijgedrag wordt nog ingevorderd bij een positieve drugtest.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

SWAT schreef: 03 dec 2020, 20:02 Alleen bij indicatie drugs EN gevaarlijk rijgedrag wordt nog ingevorderd bij een positieve drugtest.
en dat is dan een art 5 wvw invordering en dient eerst overleg te worden met de HOVJ. Maar inderdaad dat is een mogelijkheid ... Maar dat is het ook zonder de drugs.

Gesloten