Is dit nog een verboden wapen onder deze omstandighden.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rochelpony
Infopolitie Gast

Is dit nog een verboden wapen onder deze omstandighden.

Bericht door Rochelpony »

Hallo heren en dames,

Stelt u voor als u wilt, een gastheer in het uitgaansleven (uitsmijter klinkt zo negatief) neemt in de loop der jaren heel wat verboden wapens in beslag bij diverse voorvallen tijdens het werk en bewaard deze als souvenirs aan bijzondere gelegenheden.

ECHTER!!!! De gastheer giet deze voorwerpen zoals boksbeugels, verboden messen, (onklaar gemaakte) schietpennen/stroomstoottelefoons enz in een ruime hoeveelheid glashelder epoxyhars en zet deze "glazen blokken" op een fraai houten standaard met een gegraveerd messing plaatje, dat de datum, locatie en aard van het voorval vermeld, in een vitrinekast.

Het is dus onmogelijk deze voorwerpen ooit nog als wapen te gebruiken maar volgens een kennis van deze gastheer is de vitrinekast met inhoud in Nederland nog steeds strafbaar.
Is dat zo of niet?
Ik stel deze vraag in verband met een verhuizing.

Met vriendelijke groet,
Rochelpony, (zo noemt mijn zoontje een lama, en eigenlijk klopt dat ook wel :lol: )

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Is dit nog een verboden wapen onder deze omstandighden.

Bericht door Pim »

Allereerst mag een "gastheer" niks inbeslagnemen.
Hij mag personen met een verboden wapen aanhouden, mits op heterdaad, en dient deze persoon dan terstond aan de politie over te dragen. Inclusief het verboden geachte wapen.

Wat mij betreft pleegt de gastheer eerst diefstal (afnemen wapen en de politie niet verwittigen), overtreedt hij vervolgens zelf de Wet wapens en munitie, in elk geval totdat hij de wapens in epoxyhars stopt (en mogelijk daarna nogsteeds, maar swoit) en daarna pleegt hij vernieling door de voorwerpen die niet van hem zijn onbruikbaar te maken door in epoxyhars te stoppen. M.i. is en wordt hij nooit rechtmatig eigenaar.

De voorwerpen op zichzelf zijn in epoxyhars nog steeds een wapen maar niet meer als zodanig direct bruikbaar.

Ben benieuwd wat anderen hier ervan vinden
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Ergo, ik zou de politie even inlichten dat je gaat verhuizen meneer de portier ;). En met een goede verhaal zou je je illegaal in beslag genomen spullen over kunnen dragen zonder boete of dat je grijze pas in gevaar komt. Met een cat. 1 wapen in je bezit zou het zo maar kunnen zijn dat je vijf jaar mag doen over je verhuizing aangezien je niet meer mag werken.
Epoxyhars kun je ook slopen en dan heb je weer een boksbeugel waar een ervaren tandarts dure rekeningen voor op kan maken als de gevolgen zichtbaar zijn van het gebruik hiervan.
De volgende keer gewoon de spullen in 'bewaring' nemen (zo leren ze je dat volgens mij op de beveiligerschool) en inderdaad direct overdragen aan de opsporingsambtenaar samen met de aangehouden verdachte. In beslag nemen mag je niet.

Was trouwens even naar aanleiding van dit onderwerp gaan zoeken wat de branche organisatie hier over schrijft. Vond er niet veel over maar de branche denk wel nog steeds dat ze verdachten mogen staande houden. Volgens mij is art 52 Sv toch vrij duidelijk hier in.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Wat een zooitje op die site.

Dat stuk over staandehouden klopt niet.

"Aanhouden mag alleen wanneer een burger (beveiliger) met eigen ogen een strafbaar feit waarneemt."
Nou... dan kan de halve goegemeente wel naar huis gaan en zijn pas inleveren.

Ook dat stukje over geweld:
"je mag je niet heftiger verdedigen dan je wordt aangevallen"?
Dat kan ook beter verwoord worden.

En ook over toepassen van fysieke dwang om een verdachte "onder je mogen houden".

Is dat zinnetje uit een alinea gekopieerd over inbeslaggenomen zaken 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door Julio »

@Proost Ik heb de site even een mailtje gestuurd, wellicht passen ze het zsm aan ;)
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Julio schreef: 02 dec 2020, 16:53 @Proost Ik heb de site even een mailtje gestuurd, wellicht passen ze het zsm aan ;)
Jij bent goed bezig!

Frans
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Pim schreef: 02 dec 2020, 16:51Wat een zooitje op die site
Jij bent van de understatements... :-)

@Julio, goeie zet!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Rochelpony schreef: 02 dec 2020, 15:46 Hallo heren en dames,

Stelt u voor als u wilt, een gastheer in het uitgaansleven (uitsmijter klinkt zo negatief) neemt in de loop der jaren heel wat verboden wapens in beslag bij diverse voorvallen tijdens het werk en bewaard deze als souvenirs aan bijzondere gelegenheden.

ECHTER!!!! De gastheer giet deze voorwerpen zoals boksbeugels, verboden messen, (onklaar gemaakte) schietpennen/stroomstoottelefoons enz in een ruime hoeveelheid glashelder epoxyhars en zet deze "glazen blokken" op een fraai houten standaard met een gegraveerd messing plaatje, dat de datum, locatie en aard van het voorval vermeld, in een vitrinekast.

Het is dus onmogelijk deze voorwerpen ooit nog als wapen te gebruiken maar volgens een kennis van deze gastheer is de vitrinekast met inhoud in Nederland nog steeds strafbaar.
Is dat zo of niet?
Ik stel deze vraag in verband met een verhuizing.

Met vriendelijke groet,
Rochelpony, (zo noemt mijn zoontje een lama, en eigenlijk klopt dat ook wel :lol: )
De Wet Wapens en Munitie maakt onderscheid tussen wapens die je (niet voorhanden) mag hebben en wapens die je wel (voorhanden) mag hebben maar niet (zomaar) mag dragen (=voor direct gebruik bij je hebben).

Wapens die niet mag hebben mag je ook niet hebben als ze in in Epoxy hars gegoten zijn. Dit nog los van de discussie of de wapen op legale wijze zijn verkregen.

Wapens die je wel mag hebben maar niet mag dragen zullen mits gegoten in epoxy hars niet voor direct gebruik gereed zijn dus mag je ze op deze wijze (bij je) hebben. Ook hier los van de discussie of ze op legale wijze zijn verkregen.

Volledig verboden wapen mag je alleen hebben als ze op een wettelijk voorgeschreven wijze onklaar zijn gemaakt.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

....en wat ik zo kan lezen zijn het allemaal Cat.1 wapens dus die mag je sowieso niet hebben. Ook niet onklaar (wat volgens EU richtlijnen niet eens kan om die discussie voor te zijn).

Rochelpony
Infopolitie Gast

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Wijziging

ik zie dat er al twee reacties zijn geplaatst alleen ik kan ze beiden niet lezen

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Klopt, was oa een reactie van een gast die beneden alle peil was en derhalve zijn deze onzichtbaar gemaakt. Niets aan de hand verder..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten