Info (geheimhouding forum)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jacquess
Infopolitie Gast

Info (geheimhouding forum)

Bericht door Jacquess »

In hoeverre is de anonimiteit van een vraagsteller op dit forum gewaarborgd bij een vraag over een mogelijk strafbaar feit?
(Via het emailadres is immers altijd naam en adres te achterhalen)

Graag reactie

Mvrgr,
Jacques

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Re: Info

Bericht door thijeleo »

In regel 18 van onze spelregels staat:

Bescherming privacy
De beheerders van dit forum zullen op geen enkele wijze meewerken aan verzoeken om het bekend maken van de identiteit van geregistreerde gebruikers. Hier wordt slechts van afgeweken op het moment dat een dergelijk verzoek een wettelijke grondslag heeft.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

rvdld
Infopolitie Gast

Re: Info (geheimhouding forum)

Bericht door rvdld »

Goedemiddag,

Je adres wordt niet achterhaald door je emailadres maar door het feit dat je iets post cq alleen al deze website bezoekt en welke posts je leest, kan de beheerder je ip zien. Dat ip is traceerbaar naar een internet provider. Als je strafbare feiten pleegt op dit forum of bekentenissen aflegt of iets dergelijks of gevaar voor mensen dreigt te veroorzaken, dan is men vanuit het forum op een bepaald moment verplicht om informatie te melden richting de politie. Bijv. als je dreigt met een extreem voorbeeld van een terroristische aanslag.

Dus, dan ben je heel snel achterhaald tenzij je je ip adres heel goed kunt afschermen en eerst de wereld rondreist (en dan nog moet je geen betalingsgegevens lekken bij deze vpns e.d... zie oa de reden waarom bitcoins zo populair zijn) en dan pas het forum bezoekt.

E.e.a. weet ik dat ik voor een isp heb gewerkt en hoe daar het beleid was ingeregeld voor het opvragen van de data achter het IP adres op een specifiek moment.

Maw denk 2x na en als je dat bij het posten op een forum al moet doen, dan moet je je afvragen of je niet beter naar een advocaat kunt stappen en die mondeling (niet telefonisch) in te lichten over je 'probleem'.

Privacy is belangrijk maar kent ook zo zijn grenzen.

Gr.
RVDLD

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

@rvdld: Alsof iemand hier op het forum een moord komt opbiechten en zich vervolgens druk zou maken of zijn identiteit daarna gewaarborgd is.

Een vraag stellen op een forum over een strafbaar feit is in 99% zoniet 100% van de gevallen niet voldoende om een vordering tot verstrekken van identificerende gegevens af te geven om er achter te komen wie dat doet.

De politie kan namelijk nooit zomaar ergens aankloppen en gegevens opvragen. Daarvoor is een vordering vereist. En dat gaat een officier over. Ongeacht of de politie die vordering doet bij een forum of een provider.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

Er wordt ten onrechte de indruk gewekt dat de overheid zonder enige problemen jouw identiteit aan de hand van één post op dit forum kan achterhalen.
Dit is pertinent niet waar. Als ik een proxyserver gebruik die mij een IP-adres van Montreal of Frankrijk geeft dan houdt het al op.
Als email adres kun ik "i.emand@tros.be" invullen en dan valt er helemaal niks te traceren.
Nou heb ik niks te verbergen, dus ik doe dat niet, maar het is mogelijk en dit is kennis die zo'n beetje elke brugklasser in huis heeft.
Dat is ook de reden waarom die "blokkade" op de Pirate bay zo ontzettend ineffectief is.
Het is zo'n beetje gelijk aan de overheid die verbied dat brommers worden opgevoerd, maar wel toestaat dat opvoersetje vrij verkocht mogen worden.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Correctie, de overheid verbied het opvoeren van bromfietsen niet. Je mag er alleen niet mee op de voor het openbaar verkeer openstaande weg rijden.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Gesloten