Afmetingen brommobiel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bart Bartels
Lid
Lid
Roepnaam: Bart

Re: Afmetingen brommobiel

Bericht door Bart Bartels »

En wat met de shovel grasmaaier e.d.?
Dat is nu het leuke, als men de term "uitgezonderd langzaam verkeer" zou gebruiken, was alles OK.
Maar die term staat helaas nergens in het RVV gedefinieerd. Wel was hij opgenomen in de wetgeving van het kentekenen van tractoren, maar ja dat is helaas nog niet aangenomen.
Maar gelukkig gebruikt de provincie deze term wel om het bord C09 te duiden.

Zou je mij de vindplaats van deze jurisprudentie eens willen geven?

Bart Bartels
Lid
Lid

Wordt voor het inhaal verbod van een brommobiel wel eens bekeurd?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Bart Bartels schreef: 06 dec 2020, 09:58 Zou je mij de vindplaats van deze jurisprudentie eens willen geven?
Deze bedoel je? Zoekresultaat - inzien documentECLI:NL:GHARL:2020:575 en ECLI:NL:GHARL:2020:3553

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Bart Bartels
Lid
Lid

Skipperje schreef: 04 dec 2020, 18:16 de bussluis en borden betekenen inderdaad dat je er met de brommobiel niet langs mag. In artikel 2a RVV 1990 staat wel een uitzonderingsmogelijkheid.

Wetstekst

De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen, tenzij anders is bepaald.
De laatste woorden geven de gemeente de mogelijkheid om ook brommobielen uit te zonderen.
Het inhalen van de brommobiel bij F1 is een andere discussie. Daarover zijn geleerden het niet eens. Ik heb in een ouder bericht (23/1/2009) hier al eens geschreven dat de nota van toelichting duidelijk is en dat bij F1 een brommobiel ook niet ingehaald mag worden. In vakbladen, bijvoorbeeld het Verkeersknooppunt, schreef Paul E, terwijl hij op de hoogte was van deze nota van toelichting, dat het pas duidelijk wordt als er jurisprudentie is. Er zijn nu te veel "geleerden" die elkaar tegenspreken. Bij het volgende voorbeeld heb je wel zekerheid. F1.jpg

Piet
Dit is uitgeschreven dan de tekst:

Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen
Uitgezonderd tractoren en brommobielen

Nou dit heb ik op school nooit geleerd, en begrijp echt niet wat ze bedoelen.

Bart Bartels
Lid
Lid

Dank je wel Piet, maar dit zijn rechtszaken over de plaats van de borden, ik zou graag de link zien van de jurisprudentie van dat waanzinnige bord.

Bart Bartels
Lid
Lid

WhatsApp Image 2020-08-06 at 10.33.37.jpeg

Dit is trouwens het bord wat de provincie geplaatst heeft om het snelverkeer van de parallelweg (bestemd voor het langzaam verkeer) te weren.
Wel zonder verkeersbesluit dus de motivatie kan ik helaas ook niet inzien in de Staatscourant. Op de hoofdrijbaan staat het bord C09
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

Bart Bartels schreef: 09 dec 2020, 15:38 Dank je wel Piet, maar dit zijn rechtszaken over de plaats van de borden, ik zou graag de link zien van de jurisprudentie van dat waanzinnige bord.
Deze jurisprudentie is er, voor zover ik kan zien, nog niet. Ik heb in 3 exemplaren van het vakblad "Verkeersknooppunt" artikelen gevonden en het laatste artikel sluit af dat ze het onderwerp niet eerder weer gaan behandelen dan dat er jurisprudentie is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Bart Bartels
Lid
Lid

Skipperje schreef: 04 dec 2020, 21:48
Aanvulling. Het grappige is dat ik dit bord ontdekte door jurisprudentie. De rechtbank had dit ook niet door.
Dan is er toch ergens iets vastgelegd?

Gesloten