Zonder rijbewijs rijden met alcohol op

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Jacobdubbel
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jacobus
Geslacht:
Contacteer:

Zonder rijbewijs rijden met alcohol op

Bericht door Jacobdubbel » 12 okt 2020, 19:50

Beste allen,

Ik ben twee maanden geleden aangehouden met een alcoholpromillage van 575 ugl in mijn bloed. Op het moment van de aanhouding had ik nog geen rijbewijs, ik ben twee weken later wel geslaagd voor mijn rijexamen en nu had ik dus wel een rijbewijs.

Vervolgens heb ik een brief van het cbr binnengekregen waarin staat dat ik ben aangehouden met een beginnersrijbewijs en verplicht mee moet werken aan een onderzoek naar drankmisbruik en cursus EMA.

Mijn vraag is of deze maatregelen terecht zijn opgelegd omdat ik op het moment van de aanhouding nog niet in het bezit was van een rijbewijs.

Tevens heb ik van het OM een brief gekregen waarin staat dat ik berecht ga worden voor het rijden zonder rijbewijs met alcohol in mijn bloed.

Ik ben bereid om gestraft te worden maar volgens mij word er nu gewogen met twee maten. Het CBR heeft geen antwoord voor mij en verzoekt om bezwaar te maken.

Heeft iemand wellicht ervaring met een soortgelijke situatie?

Met vriendelijke groet,

Jacob

Strauven
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Björn
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Zonder rijbewijs rijden met alcohol op

Bericht door Strauven » 12 okt 2020, 20:37

Beste Jacob,

OP het moment dat jij nog geen rijbewijs hebt en toch een auto bestuurt wordt je conform artikel 8 WVW 1994 lid 4 sub a, hetzelfde beoordeelt als een beginnend bestuurder.
Dit betekent dat je maar 88ulg had mogen blazen. Een kleine rekensom leert dat jij 6,5x de toegestane hoeveelheid alcohol ophad.