In beslag genomen gegevens dragers (Wanneer krijg ik het terug?)

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

buffalowing
Infopolitie Gast

In beslag genomen gegevens dragers (Wanneer krijg ik het terug?)

Bericht door buffalowing » 12 okt 2020, 16:27

Goeiedag,

Een tijdje geleden ben ik aangehouden en gehoord over een strafbaar feit.
De politie/recherche heeft besloten om ZONDER mijn toestemming mijn mobiele telefoon en mijn computers in beslag te nemen in het belang van het onderzoek;
Meerdere usb sticks
Meerdere computers waaronder een server waar mijn website op liep.
Mijn mobiele telefoon
Een harde schijf
Een ssd

Alleen wat ik mij nu af vraag, wanneer krijg ik dit terug allemaal?
Na het onderzoek? Of na de rechtzaak? En wat zijn de stappen hiervoor?
Moet ik er zelf achteraan of krijg ik bijvoorbeeld een brief?
En waar kunnen deze spullen dan worden opgehaald? Op een politie bureau?

Mijn website is dus al een flinke tijd offline en ook de harde schijven met backups zijn in beslag genomen. Dit levert mij toch wel schade op. Het gaat om een linux server met enkel website bestanden. Is er een manier om deze vervroegd terug te krijgen zodat mijn website weer online kan?

Ook zijn er diverse spullen meegenomen zoals een usb stick, welke geen gegevens drager is maar een ontvanger van een kop telefoon. Is er een kans dat ik deze eerder terug krijg want ik kan zelfs geen muziek meer luisteren nu met de koptelefoon.

Alvast bedankt!

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: In beslag genomen gegevens dragers (Wanneer krijg ik het terug?)

Bericht door KaaDee » 12 okt 2020, 16:56

Waarom vraag je dit niet na bij de collega's die de zaak in onderzoek hebben? Wij zijn niet inhoudelijk bekend met jouw zaak en kunnen hier helemaal niets over zeggen...
PDC | DICT

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 okt 2020, 17:00

Hallo Buffalowing,

Dat het zonder je toestemming is gebeurd is niet raar, anders zou de politie nooit meer iets in beslag kunnen nemen.

Wanneer je het terug krijgt kan op meerdere momenten.., vaak zodra het onderzoek van de spullen klaar is, de officier van justitie moet dan toestemming geven. Wanneer het onderzoek klaar is dat weten wij niet, dat kan na een week zijn, na een maand, soms na een jaar... je kan daarvoor kontakt opnemen met het rechercheteam als je hierover meer wilt weten. De ene keer kunnen ze je een termijn geven, de andere keer niet.

En soms krijg je het niet terug, bijvoorbeeld als met de computer de strafbare feiten zijn gepleegd kan de computer verbeurd verklaard worden tijdens de rechtzaak, wat wil zeggen dat je hem niet terug krijgt. En dat weet je pas als de uitspraak er is.

Dus bel even met het team wat het onderzoek draait, want zij zijn de enigen die (misschien...) info hier over kunnen geven.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

buffalowing
Infopolitie Gast

Bericht door buffalowing » 12 okt 2020, 17:32

Bedankt voor de reactie's.
KaaDee schreef:
12 okt 2020, 16:56
Waarom vraag je dit niet na bij de collega's die de zaak in onderzoek hebben? Wij zijn niet inhoudelijk bekend met jouw zaak en kunnen hier helemaal niets over zeggen...
Ik weet niet door wie mijn zaak onderzocht word en ik heb ook geen naam van de personen die mij gehoord hebben. Het gaat om een zaak waarin ik verdacht word van fraude.
Op google staat er dat de spullen na het proces worden teruggegeven alleen een tijd geleden op politie bureau kreeg ik geen concreet/duidelijk antwoord van jullie collega's dus vandaar de verwarring.

Hoe kan ik hun uberhaupt bereiken eigenlijk?

Hilde schreef:
12 okt 2020, 17:00
Hallo Buffalowing,
Dat het zonder je toestemming is gebeurd is niet raar, anders zou de politie nooit meer iets in beslag kunnen nemen."
Hoi Hilde, dat begrijp ik ergens wel maar hoezo vraagt men dan uberhaupt voor mijn toestemming als ze het toch al gaan doen? Ik heb namelijk geen toestemming gegeven omdat ik dit een zeer ernstige breuk van mijn privacy vind.

Ergens snap ik wel dat de politie onderzoek moet doen, maar hoe het hier gegaan is vind ik inhumaan want hoe zit het met "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" terwijl de politie gewoon overgaat op een huiszoeking waar geweld toegepast mag worden op mede bewoners. Ze hadden beter kunnen zeggen dat je in de tegenwoordige samenleving WEL schuldig bent tot het tegendeel bewezen is want zo voelt het wel. Bovendien staat er in de brief van inbeslagname dat een huisgenoot toestemming heeft gegeven om de woning te betreden en mijn kamer te doorzoeken maar dit is absoluut niet het geval. Deze persoon heeft geen toestemming gegeven ondanks dat dat in de brief wel zo vermeld is. Maar goed, daar gaat het hier niet om..
Moderatoropmerking van Frans
Quotes hersteld

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 12 okt 2020, 18:30

Onschuldig tot het tegendeel is bewezen betekent dat de politie moet gaan zoeken naar bewijs. U hoeft dus niet te bewijzen dat u onschuldig bent. Als u wordt verdacht van een strafbaar feit waarbij (mogelijk) computers zijn gebruikt zal de politie die apparatuur moeten onderzoeken naar bewijs.
U hoort na de inbeslagname van goederen een ontvangstbewijs te krijgen waarop staat wat er in beslag is genomen. Ook staat op dat ontvangstbewijs het zaaksnummer.
De officier van justitie bepaalt of in beslag genomen goederen terug gegeven kunnen worden.
Het is zeker zaak daar zelf ook achteraan te gaan. Door de Corona maatregelen lopen veel zaken aanzienlijke vertraging op. Het gevolg is dat beslissingen ook later genomen worden.
Het is wellicht ook raadzaam een advocaat te raadplegen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 12 okt 2020, 18:34

Weet je, woorden als "inhumaan" verliezen héél snel betekenis als je ze in deze context gebruikt. Verder lees ik ook vrij weinig van toegevoegde waarde.
Want: "Onschuldig tot het tegendeel bewezen"? Ja, en daarom doet de politie nu dus onderzoek. "Waarheidsvinding" heet dat en dit staat los van schuld of onschuld. Daar gaat de politie namelijk niet over, dat doet een rechter.

En hoe zit het nu met die huiszoeking en inbeslagname? Was u aanwezig tijdens de huiszoeking of niet? Hebt u een bevel of machtiging gezien? Een kennisgeving van inbeslagname ontvangen? Een afstandsverklaring getekend? En waarom hebt u geen gegevens van de betrokken collega's? Hebt u in het geheel geen papieren ontvangen? Op z'n minst een registratienummer? Begint meestal met het jaartal, gevolgd door zes cijfers (bijvoorbeeld 201955709).

Veel vragen, maar het verhaal is dan ook vrij onduidelijk en niet zoals een standaard onderzoek, huiszoeking of inbeslagname gaat.
PDC | DICT

buffalowing
Infopolitie Gast

Bericht door buffalowing » 12 okt 2020, 20:24

Sorry voor de onduidelijkheid.
KaaDee schreef:
12 okt 2020, 18:34
En hoe zit het nu met die huiszoeking en inbeslagname?
Ik snap niet wat u met deze vraag bedoelt.
KaaDee schreef:
Was u aanwezig tijdens de huiszoeking of niet?

De huiszoeking en inbeslagname heeft een half uur voor mijn vrijlating plaatsgevonden. Ik was in verzekering gesteld door de ovj.
KaaDee schreef:
Hebt u een bevel of machtiging gezien?
Nee
KaaDee schreef:
Een kennisgeving van inbeslagname ontvangen?
Een aantal dagen later, alleen niet ik zelf maar mijn mede bewoner.
Op dit formulier staat dat mijn mede-bewoner toestemming gegeven zou hebben tot betreden van de woning maar dit is in werkelijkheid niet zo. Er is namelijk nooit toestemming gevraagd aan mijn mede-bewoner.
KaaDee schreef:
Een afstandsverklaring getekend?
Nee
KaaDee schreef:
En waarom hebt u geen gegevens van de betrokken collega's? Hebt u in het geheel geen papieren ontvangen?
Ze hebben zich wel voorgesteld maar ik ben de namen vergeten. Ik heb verder geen papieren meegekregen.

Mijn advocaat heb ik vorige week contact mee gehad en die wist ook niet wanneer ik de spullen terug krijg.
Moderatoropmerking van Frans
Opnieuw, alle quotes hersteld. @buffalowring, gebruik even de quote knop om de quotes zelf op de juiste plaats in te voegen, wel zo duidelijk...

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 12 okt 2020, 22:13

Als je advocaat het al niet weet, hoe moeten wij het dan weten?

Buffalowing
Infopolitie Gast

Bericht door Buffalowing » 13 okt 2020, 00:09

Hoezo zou de advocaat het moeten weten? Jullie hebben de spullen, niet de advocaat. De advocaat is ook geen politie.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 13 okt 2020, 04:06

Om reden hierboven aangegeven is het moeilijk de vraag te beantwoorden omdat het aan de concrete omstandigheden ligt. Voor iets meer informatie over inbeslagname:
https://www.politie.nl/themas/in-beslag ... deren.html

Probeer via het beslagloket meer duidelijkheid te verkrijgen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 13 okt 2020, 08:47

Buffalowing schreef:
13 okt 2020, 00:09
Hoezo zou de advocaat het moeten weten? Jullie hebben de spullen, niet de advocaat. De advocaat is ook geen politie.
Je advocaat heeft verstand van zaken en verdedigd jouw belangen. Je advocaat weet de weg in het juridische landschap en welke stappen jij kan ondernemen. Je advocaat doet alles om jouw te helpen en kan dat contact met de politie overnemen zodat het begrijpelijk wordt.

Verder kan niemand er wat zinnigs over zeggen zonder concrete informatie.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 13 okt 2020, 16:53

Buffalowing schreef:
13 okt 2020, 00:09
Wij hebben de spullen ook niet.. want wij zitten ook niet in dat rechercheteam die het onderzoek doet.

Jouw advocaat weet welk team de spullen in beslag heeft genomen en waarom.
Hij behartigt jouw belangen en zal je de antwoorden kunnen geven.
Want óf hij weet het al, óf hij weet precies hoe hij aan de antwoorden kan komen.

Ook weet hij of er rechtmatig een zoeking (en vervolgens in beslagname) heeft plaatsgevonden.
En geloof me... als de advocaat ook maar een minimale aanwijzing heeft dat er iets niet rechtmatig heeft plaatsgevonden, dan zal hij dat zéker gaan uitzoeken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door vraagteken » 14 okt 2020, 12:31

Jouw gegevensdragers zullen worden onderzocht op belastend en ontlastend bewijs omtrent jouw verdenkingen. Er wordt eerst een kopie van gemaakt en die kopie onderzoekt men. Als er geen reden meer bestaat om de gegevensdragers te houden dan gaan ze terug of worden ze vernietigd als; ze zijn gebruikt om het strafbare feit te plegen of er strafbaar materiaal op staat (dit zijn slechts twee voorbeelden). Geef jij echter bijvoorbeeld codes niet, dan gaan die gegevensdragers nog even niet terug totdat ze 'gekraakt' zijn. Dat kan soms even duren en jouw gegevensdragers krijgen dan doorgaans ook niet de meeste prioriteit t.o.v. mensen die de codes wel geven. Tenminste; zo werkt het bij mij vaak.

Jouw advocaat heeft van justitie genoeg gegevens gekregen - of kan daarom verzoeken - om een klaagschrift in te dienen ten aanzien van de in beslag genomen voorwerpen. Dan neemt justitie een beslissing en bepaalt of de gegevensdragers retour gaan.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 14 okt 2020, 13:44

Ik vermoed dat de hulpofficier van justitie een machtiging binnentreden ter in beslag name heeft afgegeven. Na uw een computer een gegevensdragers kunnen meestal zonder daar echt naar te hoeven zoeken in een woning worden aangetroffen en dus in beslag worden genomen. Daar is geen rechter commissaris of toestemming van iemand anders nodig.

Uiteraard weet u advocaat niet wanneer deze goederen worden teruggegeven daar zal hij ook navraag naar moeten doen bij het OM. Uw advocaat zal ongetwijfeld weten welk team met uw zaak bezig is, anders krijgt hij zijn centjes niet. Als het een piket advocaat is moet u hem zelf aansporen actie te ondernemen. Mijn ervaring is dat pas wat gaan navragen als de client begint te piepen. Zoveel betaald dat pro deo werk ook weer niet.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Plaats reactie