Recherche met mbo4

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Gast98761234
Infopolitie Gast

Recherche met mbo4

Bericht door Gast98761234 » 11 okt 2020, 14:12

Hallo,

Ik ben een 36 jarige ITer met mbo4 en 20 jaar praktijk IT ervaring. Ik heb altijd het vak van rechercheur of recherchekundige geambieerd, met name het uitzoeken van bewijzen en het sluitend maken van een zaak.

Ik heb eea op de site van kombijdepolitie nagelezen, maar veel ‘recherche’ functies vereisen HBO of een langdurige politieopleiding.

Ik ambieer op zich geen agent te worden of noodhulp te doen en dus eigenlijk ook geen agent opleiding. Fysiek ben ik wellicht minder sterk en zal ongetwijfeld zakken voor zulke testen. Een huiszoeking of aanhouding vind ik leuk, maar
ik ambieer meer mijn IT kennis in te zetten in opsporing en digitale wereld.

Op welke manier zou ik kunnen ‘instromen’?
Ik heb geen HBO, dus recherche hbo zou dan niet kunnen?

Ik heb een huidige baan en inkomen dus instromen met behoud van (deels) salaris zou fijn zijn.

Dank

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Recherche met mbo4

Bericht door Proost » 11 okt 2020, 18:36

Je zou kunnen kijken, als je heel specifieke IT kennis hebt (dus niet embedded software o.i.d.) of je zo zijwaarts kan instromen met wat tests.

Dat doen ze namelijk ook voor de finec tak dus waarom niet voor IT. Je zult wel iets mee naar de tafel kunnen brengen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 11 okt 2020, 19:56

"Probleem" met zij stroom is dat het HBO is.
(Ook bij finec).
Assessments doen ze (volgens mij) niet voor externen, dan moet je diploma hebben.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gast98761234
Infopolitie Gast

Bericht door Gast98761234 » 11 okt 2020, 20:18

Bedankt beide. Maken ze door HBO te vereisen de selectie niet kleiner? Ik ambieer niet zo zeer een hbo functie maar hoef ook niet op straat, maar heb wellicht wel technische skills die binnen de recherche inzetbaar zijn. Dan nog een hbo vereisten?

Als ik de opleiding recherchekundige zou moeten doen dan dien ik dus eerst hbo te halen en dan de hbo binnen de politie te volgen.

Daarnaast kan ik me herinneren dat enige tijd terug wel mbo als vereiste toegelaten werd.

Als zij-instromer ligt er wellicht genoeg kennis op de markt maar de vereisten maken de groep kleiner.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 11 okt 2020, 21:57

Ja omdat je ook specifieke eisen hebt aan mensen die het werd voor je gaan doen. De groep hoeft dan ook niet heel groot te zijn want menigeen staat in de rij om bij de politie te komen werken. Op ICT gebied is dat wat minder, maar ook omdat de eisen wat hoger zijn.

Je kan binnen de politie met MBO binnen de ICT werken. Maar dan als systeembeheerder of helpdesk, die hebben we ook nodig.
Als je echt onderzoeken wil gaan doen en data veiligstellen zul je toch een HBO diploma moeten behalen. Op zich is dat ook wel te doen. Als de door jouw geschetste baan je droombaan is moet dat wel te organiseren zijn.

Gast98761234
Infopolitie Gast

Bericht door Gast98761234 » 11 okt 2020, 22:44

Ik snap je en ik geloof ook wel dat het zo zal zijn, alleen voelt een hbo recherche opleiding met als vereist hbo een beetje dubbelop alsof je 2x hbo aan het doen bent.

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 12 okt 2020, 00:39

Gast98761234 schreef:
11 okt 2020, 22:44
Ik snap je en ik geloof ook wel dat het zo zal zijn, alleen voelt een hbo recherche opleiding met als vereist hbo een beetje dubbelop alsof je 2x hbo aan het doen bent.
Recherchekundige is een HBO master, je doet dus niet opnieuw een HBO opleiding maar de 'daaropvolgende' master.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 12 okt 2020, 08:03

Daarnaast heeft een recherche opleiding ongeveer 10x meer aanmeldingen dat dat er beschikbare plekken zijn. Dat kun je als aanbieder van die opleidingsplekken dus eisen stellen (gelukkig).
Doet eigenlijk iedere opleider wel in die positie.

Plaats reactie