Kruis GPP elke keer genegeerd

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Sunny40
Infopolitie Gast

Kruis GPP elke keer genegeerd

Bericht door Sunny40 » 08 okt 2020, 18:59

Goedendag,
Ik heb voor mijn huis een toegewezen gehandicaptenparkeerplaats. Deze is gemarkeerd met een wit kruis en bord met kenteken onderbord.
Buurtbewoners en passanten maken er een sport van om mij te treiteren en elke keer tegen de randen van het witte kruis (voor- en achterkant) aan te parkeren of er net tussen de 20-40 cm over heen. Ik heb een stationwagen en krijg hem er daardoor moeizaam tussen geparkeerd of uit. Praten heeft geen zin met de buurtbewoners en de passanten ken ik niet, weet niet waar die dan op bezoek komen.
Ik vind het stuitend hoe respectloos men doet.
Als ik wegga is het altijd met stress en spanning thuis komen of het nog gaat lukken gebruik te maken van mijn toegewezen GPP.
Kan ik hier wat mee of is dit gewoon een staaltje niet strafbaar, pech gehad?
Het mag duidelijk zijn dat het me hoog zit.
Alvast bedankt.
Mvg,
Sunny

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Kruis GPP elke keer genegeerd

Bericht door Skipperje » 08 okt 2020, 19:54

Ik neem aan dat het langsparkeren betreft. Hoe lang is uw parkeerplaats?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Sunny40
Infopolitie Gast

Bericht door Sunny40 » 08 okt 2020, 22:44

Het betreft inderdaad fileparkeren in de straat.
Hoe lang is de parkeerplaats, ik heb geen idee. Het zijn wel vakken met duidelijke markeringen maar dat schijnt al erg moeilijk te zijn om netjes in te parkeren want men staat rustig over 2 plaatsen heen.
Ik heb 1 zo'n vak gekregen van de gemeente.
Mijn auto is ongeveer 4,65m en als ik precies tussen de vakmarkering parkeer dan sta ik nagenoeg van markering tot markering met zowel voor als achter hooguit een speling van ongeveer 20cm tot aan de markering.
Als ik dat zo optel kom ik op een vak van ongeveer 5 meter, geschat dan. Ik weet het niet precies.
Als ik netjes op mijn kruis sta en men staat er of een stukje over heen geparkeerd of pal tegen aan geparkeerd dan moet ik moeizaam in en uit manoeuvreren.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 okt 2020, 23:12

Wellicht, als er standaard stoeptegels op het trottoir liggen deze eens tellen. Die zijn 30 cm.
Dan heeft u een idee hoe groot uw parkeervak is .
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 okt 2020, 23:17

Een "standaard" parkeervak voor langsparkeren is 5,5 meter lang. Met de schatting die u maakt komt dat dus vrij redelijk overeen. Als het vak voor u te echt op zich te klein is dan is stap 1: contact opnemen met de gemeente, er zijn meer dan voldoende mogelijkheden voor invaliden om ruimere vakken te krijgen omdat ze met grotere auto's rijden, vaak omdat ze een rolstoel moeten meenemen bijvoorbeeld.

Daarnaast gaat geen politieagent of handhaver naast uw auto staan om te kijken of men "over de streep" parkeert. Toch kan er wel tegen worden opgetreden indien nodig, feitcode R397E, "parkeren op andere dan aangegeven wijze" is daar perfect voor. Ik weet niet of er in uw stad of dorp een afdeling handhaving binnen de gemeente is, zo ja, dan zou ik daar eens heen bellen als contact met de buren niet lukt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Sunny40
Infopolitie Gast

Bericht door Sunny40 » 09 okt 2020, 00:41

Allen enorm bedankt voor de reacties.
@ Frans, gerichte info waar ik verder mee kan. Bedankt!

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 09 okt 2020, 09:13

Mogelijk kunt u bij de gemeente dan ook meteen vragen om aan beide uiteinde een verhoogde afzetting te plaatsen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 09 okt 2020, 09:28

Ik zat hier vanochtend aan te denken. Ik ging er vanuit dat er vakken waren bij TS in de straat dus parkeerregulering dus bijv. vergunninghouders dus R397E. Teruglezend schrijft TS dat echter nergens. Het ligt dus echt aan de lokale situatie, laat handhaving dat even in de straat beoordelen. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Sunny40
Infopolitie Gast

Bericht door Sunny40 » 09 okt 2020, 10:25

Het gaat inderdaad om openbare parkeerruimte. Geen blauwe zone, vergunninghouders o.i.d.
De gebiedsbeheerder wilde mij toen 1,5 parkeerplek geven maar de toezichthouder, verantwoordelijk voor de uitvoering, heeft geweigerd dit uit te voeren.
Daarna kon ik er niets meer mee en werd mij verteld dat hun geen rekening houden met de grootte van een auto. Als er een rolstoel toegewezen werd voor vast gebruik
dan zou ik in aanmerking kunnen komen voor verlenging i.v.m. in- en uitladen van de rolstoel.
Maar daar deze heb ik niet voor vast. Ook niet nodig voor vast gebruik. Enkel incidenteel bij uitjes en dan maak ik gebruik van de voorzieningen aldaar of een leenrolstoel.

Wat ik u nu eigenlijk hoor zeggen is dat het een beetje neer komt op de fatsoenlijkheid van de mede buurtbewoners en hun bezoek. En daar ontbreekt het hier fors aan
in de straat. En dan is fors nog zacht uitgedrukt.

Ik kan er verder dus eigenlijk niets mee? Behalve nogmaals proberen coulance te krijgen bij de gemeente, hoewel ze 1,5 jaar geleden erg duidelijk waren en ze hier nogal
rigide zijn als het aankomt op standaard beleid. Flexibiliteit kennen ze hier niet echt in de Gemeente. Stug en star zijn de maatstaven.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 09 okt 2020, 11:01

Hoe vreemd het ook klinkt, binnen het vak is uw auto niet "invalide", zolang dat vak vrijgehouden wordt houdt, volgens de gemeente, iedereen zich keurig aan de regels. De gemeente heeft u een (enorm "duur" want dat is het) vak toegewezen, met de afmetingen die er standaard voor staan, u bent in staat zelf gewoon auto te rijden, dus iedereen voldoet ovetal aan. Dat er dan een paar vervelio's in de straat wonen die avond aan avond tegen die streep aan parkeren is vervelend, maar niet verboden. Op het moment dat ze u echt gaan hinderen, maar dat moet iemand echt ter plaatse beoordelen, kan men wel optreden. Overigens, dan zal men ook altijd eerst toch die bestuurder proberen te achterhalen als het om een buurman gaat en even met hem babbelen. Een bonnetje achter de ruitenwisser lost hier geen enkel probleem op.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Sunny40
Infopolitie Gast

Bericht door Sunny40 » 09 okt 2020, 13:32

Ik heb de plek even opgemeten en hij is 5,20 meter van rand tot rand witte kruis.
Of de plek "enorm duur" is betwijfel ik. Kosten zijn er uiteraard wel mee gemoeid. Maar zo'n plek krijg je als minder valide niet zo maar, dat is een stevig traject
van aanvragen.
Vervelio's wil ik het niet noemen, daar vind ik dit te ver voor gaan. Zeker als er al pogingen ondernomen zijn tot begrip en respect.
Maar goed, de maatschappij verhardt steeds meer. Aardig zijn voor elkaar is een zeldzaam begrip geworden.
Uw antwoorden zijn duidelijk. Ik dank u nogmaals voor uw reacties.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 09 okt 2020, 14:46

Ik zal over die kosten nog een korte uitleg geven...

In een woonwijk geldt een bepaalde parkeernorm voor een gemeente, dat is een index-cijfer wat een gemeente hanteert en wettelijk MOET hanteren voor wat betreft de ratio woningen/parkeerplaatsen. Bij een bepaald type woonwijk hoort een aantal parkeerplaatsen. Dit is afhankelijk van enorm veel factoren maar simpel gezegd, bij elke 125 woningen horen in uw woonwijk 100 parkeerplaatsen. Stel dat er 25 mensen een invaliden parkeerplaats aanvragen dan daalt die ratio enorm en zal de gemeente op zoek moeten naar "nieuwe" parkeerplaatsen of de parkeerdruk stijgt, gevolg dat men uiteindelijk overgaat op parkeerregulering, een enorm duur systeem.

Uw parkeerplaats is dus een enorm dure parkeerplek, al kost die, per saldo, voor u niet zoveel, en voor de gemeente, het zal een witselkwast, een paal, een verkeersbord van 200,- en een 2 manuur werk zijn. Maar zo moet u dus niet rekenen...

Voor wat betreft de maatschappelijke verharding, ik denk dat we het daarover wel eensch zijn... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Bart12345
Lid
Lid
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart12345 » 09 okt 2020, 14:58

In welke gemeente woont u? Hier in Den Helder staat in de nota parkeernormen een minimale lengte van 6 meter voor een invalidenparkeerplaats bij langsparkeren(pagina 20). Als dat bij u ook zo is kunt u de gemeente verzoeken om aan de norm te voldoen.

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door racefiets » 12 okt 2020, 13:29

CROW heeft ook nog een mening over afmetingen van (invalliden) parkeerplaatsen. Misschien dat de gemeente wel te bewegen is als je naar die richtlijnen verwijst.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 okt 2020, 16:11

@racefiets, die afmetingen zijn voor een invalidenvak (haaks) al wezenlijk andera dan in de lengterichting em voor een gewoon vak (wat TS heeft omdat hij geen "bijzonder vak nodig heeft) al weer anders dan een vak met "invalide maten") - en ik weet even geen betere benamingen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Plaats reactie