op kentekenbewijs 900kg kunnen laden maar dan in werkelijkhijd in totaal meer dan 4000kg te wegen.

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Mathijs123
Infopolitie Gast

op kentekenbewijs 900kg kunnen laden maar dan in werkelijkhijd in totaal meer dan 4000kg te wegen.

Bericht door Mathijs123 »

Hoi,
Ik rij op een mercedes sprinter met lossestaande laadbak en laadklep met een massa rijklaar van 2400 en een wettelijk maximum massa van 3500kg.
Dan zou ik dus 900kg mogen laden. maar als ik nou met een lege wagen op de weegbrug ga staan dan weegt deze al 3200kg.
Als ik dan die 900kg laad kom ik ruim over de 4000kg.
Volgens mijn teamleider moet ik de gewichten die op het kentekenbewijs staan aanhouden. maar in de werkelijkheid rijd ik dus behoorlijk over beladen rond.

Mag dat??

Mvg, Mathijs

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: op kentekenbewijs 900kg kunnen laden maar dan in werkelijkhijd in totaal meer dan 4000kg te wegen.

Bericht door ThunderSTreak »

Als ik het rijklaargewicht op kenteken van 2400 kg aftrek van de TTM van uw voertuig dan kom ik op 1100 kg laadvermogen en niet de 900 kg waar u het over heeft, dat ter zijde.

Denk dat het probleem zit in de laadklep. Naar alle waarschijnlijkheid is aan de sprinter eerst na het op kenteken zetten de laadklep geplaatst. Dat gaat wel te koste van het nog bruikbare laadvermogen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het verschil in huidige weegbruggewicht van het voertuig en het rijklare kentekengewicht van het voertuig wel eens het gewicht van de laadklep zou kunnen zijn. 800 kg voor het geheel van pompen, hydraulische cilinders, olievoorraad en accu's voor de laadklep is niet vreemd.

Al met al blijft de TTM van het voertuig op kenteken wel gewoon 3500 kg . Alles daarboven leidt tot het begaan van een of meerdere overtredingen die voor rekening van de bestuurder komen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: op kentekenbewijs 900kg kunnen laden maar dan in werkelijkhijd in totaal meer dan 4000kg te wegen.

Bericht door Skipperje »

Ik hoop dat u in de auto zat bij de weging van 3200kg, want ook uw gewicht is lading. De laatste zin van Thunderstreak hoeft niet juist te zijn, maar kan wettelijk wel. Maar praktisch is de werkgever meestal aansprakelijk. Bij de ILT staat o.a.: Overbelading economische delict
Met deze inspecties wil het overheidsorgaan volgens eigen zeggen zorgen voor een betere naleving van de wettelijke kaders. Zowel het overbeladen als het zonder vergunning rijden worden gezien als economisch delict. Bij overtredingen kan de ILT handhavend optreden. Het uitvoeren van vervoer zonder vergunning is goed voor een boete van 4.200 euro. Bij overbelading kan een boete oplopen tot 7.000 euro. Bron: KLIK

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim »

En als het bedrijfmatig vervoer is dan wordt de eigenaar ook gehoord voor een economisch delict. Die boetes beginnen met 3 nullen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu »

Als de boetes beginnen met ‘drie’ nullen zou ik me niet drukmaken! :wink:

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim »

:evil:
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Plaats reactie