Naam misbruikt?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Alexandra82
Infopolitie Gast

Naam misbruikt?

Bericht door Alexandra82 »

Goedenavond allemaal,

Ik ben op zoek naar tips en hopelijk antwoorden.

Ik zal proberen om mijn probleem zo kort mogelijk uit te leggen.
Mijn naam is gebruikt om een klacht in te dienen over een delicate zaak. Door deze klacht is er een heel vervelend probleem ontstaan.
Ik heb nooit naar dit nummer gebeld! Nadat ik dit nr dus nu wel heb nagebeld, werd er bevestigd dat ze mij niet van naam, nr of wat dan ook kende.
Het idee dat iemand mijn naam dus gebruikt om hele vervelende leugens rond te verspreiden, vind ik gewoon walgelijk.
Dus nu mijn vraag, kan ik hier iets mee of niet? En zo ja, wat dan?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Alexandra

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Naam misbruikt?

Bericht door Pim »

Een klacht ingediend waar?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Alexandra82
Infopolitie Gast

Bericht door Alexandra82 »

Beste Pim,

En man waarvan de naam bij mij bekend is, heeft in een officiële klacht naar een kerk mijn naam gebruikt. De leugen die hij in mijn naam heeft verteld is dusdanig heftig dat het mij mijn baan kost.

Groetjes,
Alexandra.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim »

En "dit nummer" is het telefoonnummer van de kerk waarop die man de klacht heeft ingediend?

En hoe kwam uw werkgever op de hoogte van het bestaan van de klacht die bij de kerk werd ingediend?

En heeft uw werkgever u gezegd dat uw ontslag direct verband houdt met het indienen van die klacht door u bij de kerk?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro »

Er kan sprake zijn van een strafbaar feit, dat zou dan 231b Sr zijn.

Wetstekst

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk identificerende persoonsgegevens, niet zijnde biometrische persoonsgegevens, van een ander gebruikt met het oogmerk om zijn identiteit te verhelen of de identiteit van de ander te verhelen of misbruiken, waardoor uit dat gebruik enig nadeel kan ontstaan, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Reputatieschade valt hier ook onder, zie https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:1698 en de memorie van toelichting bij het artikel. Maar of er sprake is van schending van dit artikel zul je met een advocaat moeten bespreken aan de hand van de concrete feiten, ook in hoeverre je het daadwerkelijk kan bewijzen dat het de desbetreffende persoon was.
Het is ook mogelijk een civiele procedure te beginnen, waar het wat bewijs minder strikt is dan in het strafrecht. Ook dat zul je met een advocaat moeten bespreken en samen de juiste koers uitzetten. Uitkomst kan ook zijn dat het onbegonnen werk is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim »

speedo schreef: 07 okt 2020, 14:35 helpt dit TS??
Ik probeer erachter te komen of TS denkt te weten dat een ander iets heeft gemeld bij haar werkgever of dat het een feit is.
Misschien denkt TS alleen dat er verband is tussen de klacht en het ontslag.
Mijn naam is gebruikt *1 om een klacht in te dienen over een delicate zaak. Door deze klacht is er een heel vervelend probleem ontstaan.
Ik heb nooit naar dit nummer gebeld! Nadat ik dit nr dus nu wel heb nagebeld, werd er bevestigd dat ze mij niet van naam, nr of wat dan ook kende *2.
Het idee dat iemand mijn naam *3 dus gebruikt om hele vervelende leugens rond te verspreiden, vind ik gewoon walgelijk.
1. eerst stelt TS dat haar naam is gebruikt: het wordt als gepresenteerd als een feit
2. vervolgens stelt TS dat de kerk bevestigd dat ze niet van haar naam of nummer of wat ook kende, waarom denkt TS dan dat haar naam is gebruikt?
3. tenslotte spreekt ze over 'iemand' en later over 'een man'. Hoe dan?

Wist de kerk dat een man de klacht deed? Uit haar (een vrouws) naam? Hoe dan?
Lijkt mij nogal opvallend. Ook lijkt het mij dat er niet over een telefoon dit soort persoonsinformatie gedeeld wordt door de klachtontvanger (de kerk in deze).
Een man waarvan de naam bij mij bekend is, heeft in een officiële klacht naar een kerk mijn naam
Zie hier... een man bij haar bij naam bekend zou de klacht gedaan hebben... als een feit gepresenteerd.

Lijkt mij nogal cruciaal voor het advies om eerst wat zaken duidelijk te hebben.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim »

Jammer dat TS niet meer reageert....

Plaats reactie