Opvragen aangifte door instantie/webshop

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Peter54
Infopolitie Gast

Opvragen aangifte door instantie/webshop

Bericht door Peter54 » 06 okt 2020, 13:46

Hi,

Ik heb online aangifte gedaan tegen een buitenlandse webshop.. nu ben ik benieuwd of de webshop of een instantie (zoals paypal) de aangifte kunnen opvragen bij de politie? Dit zou het een en ander wel makkelijk maken.

Groet Peter

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Opvragen aangifte door instantie/webshop

Bericht door maestro » 06 okt 2020, 15:21

Privacy regels staan er aan in de weg dat een aangfite zomaar wordt opgevraagd. Uiteindelijk kan men inzage krijgen in een aangifte die tegen je is gedaan. Anderen zullen de aangifte niet kunnen opvragen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Martijngamer
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Martijngamer » 06 okt 2020, 15:59

@maestro volgens mij is OP degene die aangifte heeft gedaan.

Peter, waarom stuur je niet zelf de aangifte op naar de instanties die je wilt dat hier van weten?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 okt 2020, 16:21

Zo had ik het ook begrepen :wink:
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 06 okt 2020, 19:21

Nee degene tegen wie aangifte is gedaan kan niet zomaar een kopie van de aangifte krijgen. Echter zodra de politie daadwerkelijk onderzoek gaat verrichten en tot een verdachte komt en deze gaat horen dan heeft de verdachte recht op kennisname van de stukken die de basis vormen van dat onderzoek. Hij moet dat dan wel via de officier van justitie verzoeken.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Peter2
Infopolitie Gast

Bericht door Peter2 » 10 okt 2020, 21:27

Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een online aangifte gedaan en een proces verbaal gekregen. Deze heb ik naar de instantie gestuurd. Echter, geeft de instantie aan dat ik een aangifte moet hebben met een logo, handtekening en een stempel. Kan ik deze krijgen als ik contact opneem met de politie? Ik kan mij best voorstellen dat zij dit zullen weigeren.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans » 10 okt 2020, 22:18

Je krijgt in Nederland wat je krijgt, niet wat een instantie in het buitenland verlangt. Hier in Nederland kun je van een aantal zaken digitaal aangifte doen en je krijgt daar een afschrift van, in een bepaald vast Nederlands formaat, niet volgens het formaat van de Chinese politie of de Japanse overheid. Als die instantie daar problemen mee heeft mag men de echtheidskenmerken zoals je ze aan hen doorstuurt zelf verifiëren bij de Nederlandse politie, een betere verificatie is er niet. Er is geen bureau in Nederland wat speciaal een aangifte gaat maken volgestempeld, geschreven en geplakt in het formaat wat die buitenlandse instantie wenst... ik geloof niet dat daar ooit iemand in gaat trappen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Plaats reactie