Buren hebben mijn fiets lek gestoken - bewijs op camera

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Jamie86
Infopolitie Gast

Buren hebben mijn fiets lek gestoken - bewijs op camera

Bericht door Jamie86 » 02 okt 2020, 15:35

Hoi,

Onze buren zijn erg vervelend en alle andere buren hebben ook problemen met ze.

Nu hebben ze gister de achterband van mijn fiets lek gestoken met een mes.
Wij hebben een Nest camera met de voordeur bel, en die heeft dit geregistreerd.
De buurman is heel duidelijk in beeld gebracht en je kan hem op beeld en geluid heel eenvoudig identificeren.

Wij hebben de politie gebeld, en die zegt dat ze over 14 dagen pas langs kunnen komen.

Mijn vragen zijn:
- Wat gaat de politie hier verder mee doen?
- Kan ik mijn achterband alvast repareren?
- Krijg ik de kosten hiervoor vergoed?
- Krijgt mijn buurman verder nog een boete?
- Als dit niet gebeurt, is er een vervolgstap die ik kan nemen?

Aangezien deze buurman vaker vervelend is geweest, wil ik dat hij het goed gaat voelen dat hij fout is, zodat hij in de toekomst niet soortgelijke acties gaat uithalen.

Alvast bedankt.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Buren hebben mijn fiets lek gestoken - bewijs op camera

Bericht door Proost » 02 okt 2020, 16:16

Waarom zou de politie over 14 dagen bij je langs komen? Weet je zeker dat het niet zo was dat jij over 14 dagen op het bureau aangifte zou kunnen komen doen? (die wachttijd is tegenwoordig wel vaker)

Anyway. Als ik het zo lees is het een ronde zaak. Gewoon afspraak maken om aangifte te gaan doen van vernieling. Camerabeelden mee nemen als ondersteunend bewijs en je fiets maken. Kosten kun je wellicht later vorderen in het proces als dat al van toepassing is.

Of.... je kan ook kijken of buurtbemiddeling nog iets is voor jullie (als het nog niet lang sleept). Een fietsband kost niet veel maar een langdurige problematische relatie met je buur des te meer. Een boete voor een vernieling zal niet veel zoden aan de dijk gaan zetten. Buren die elkaar wekelijks vliegen gaan afvangen of het leven zuur maken is meestal niet bevorderlijk voor het woongenot.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 02 okt 2020, 16:38

Jamie86 schreef:
02 okt 2020, 15:35
Wat gaat de politie hier verder mee doen?
Als je geluk hebt, is er op het bureau tijd vrij om dit op te pakken. Het is inderdaad een ronde zaak (aangever, verdachte, ondersteunend bewijs) maar dan moet er ook nog capaciteit zijn. Want hoe vervelend ook dat jouw buurman dit doet: Als er nog 2 brandstichtingen, 9 aanrandingen en 6 woninginbraken en een poging doodslag op de plank liggen, krijgen die waarschijnlijk voorrang.

Daarmee wil ik niets afdoen aan jouw situatie of de ernst van een vernieling. Maar er moeten nu eenmaal prioriteiten gesteld worden en met een chronisch tekort aan capaciteit, belanden dit soort zaken onder op de stapel.

Verder sluit ik me aan bij Proost, hierboven. Buurtbemiddeling kan een eerste stap zijn om te zorgen dat het in ieder geval niet verder escaleert.
PDC | DICT

Kvandalen
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Kevin
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door Kvandalen » 02 okt 2020, 17:34

KaaDee schreef:
02 okt 2020, 16:38
Jamie86 schreef:
02 okt 2020, 15:35
Wat gaat de politie hier verder mee doen?
Als je geluk hebt, is er op het bureau tijd vrij om dit op te pakken.
Nou... als TS bij de aangifte de buurman met naam en toenaam noemt en de beelden overhandigt dan zal deze zaak wel opgepakt worden. Immers een geïdentificeerde verdachte. Dat houdt alleen niet automatisch in dat de buurman meteen als verdachte op het bureau hoeft te verschijnen. De officier kan prima besluiten dat een poging tot bemiddeling wordt gedaan bijvoorbeeld.

Met andere woorden:
1. de politie neemt de aangifte op, het OM zal beslissen wat met deze zaak gedaan wordt. Gezien het een licht vergrijp is zal inderdaad gekeken worden naar capaciteit tegenover opbrengst en die zal niet in je voordeel werken.
2. Ja
3. Als je deze kosten opgeeft als schade wellicht wel bij een veroordeling van buurman
4. Zou kunnen, of bijvoorbeeld een voorwaardelijk sepot. Dat is aan het OM
5. Je zou een advocaat in de arm kunnen nemen die tegen een prijs vast bereid is om hier wat van te vinden

Of, zoals mijn voorgangers al aangeven, probeer het eens met buurtbemiddeling.
Fatetur facinus is, qui iuduim fugit.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 03 okt 2020, 03:47

Wat u van d epolitie kunt verwachten staat boven beschreven. Wat de schade betreft kan het zijn dat het OM een schikking zal voorstellen met als onderdeel vergoeding van uw schade.

Wat de buurman zelf betreft maakt uit wat u zelf verder wilt en of het een huurwoning betreft of een koopwoning. Wilt u het conflict proberen op te lossen dan is buurtbemiddeling een goed alternatief. Als u beide dezelfde huisbaas heeft dan kan deze hem aanspreken op zijn gedrag en bij verder wangedrag de rechter vragen de huurovereenkomst te ontbinden. Als u in deze samen optrekt met de andere buren die overlast ervaren staat u een stuk sterker en daarmee de huisbaas ook als het tot een rechtszaak mocht komen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Plaats reactie