Links ingehaald worden tijdens afslaan

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Duimpje123
Infopolitie Gast

Links ingehaald worden tijdens afslaan

Bericht door Duimpje123 » 02 okt 2020, 09:45

Onderstaande situatie heeft zich gisteren voor gedaan.
A (ik): Kom vanaf rotonde aanrijden, rij de brug over, geef richting aan om naar links te gaan en sla af.
B (tegenpartij): Komt achter mij de rotonde af, en terwijl ik afsla gaat deze persoon mij inhalen.

Ze had veel haast, en stond pas een meter of 15 later stil, ze had er dus flink het gas op, ze was nog aan het optrekken vanaf de rotonde.
Vervolgens ging alles amicaal in het gesprek, echter, gaf ze aan enorm veel haast te hebben en naar een afspraak te moeten.
Ze kon de verzekeringspapieren niet ter plekke invullen, omdat ze snel naar een afspraak moest.

Nummers uitgewisseld, adressen uitgewisseld, afspraak gemaakt om 14:30 dan wel samen de papieren in te vullen.
Vervolgens komt persoon niet opdagen en in een telefoongesprek geeft ze aan dat ze haar papieren al heeft ingevuld en naar haar verzekeringsmaatschappij heeft gestuurd.
Deze papieren heb ik dus nooit gezien, en ze wil deze ook niet met me delen.

In de logica zou je zeggen, de tegenpartij is de schuldige, echter volgens mij interpretatie van de regels, ben ik dus fout, klopt dit?
Daarnaast vind ik de uiteindelijk afhandeling van haar apart en opmerkelijk te vinden, is hier nog iets mee te doen?

Afbeelding

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Links ingehaald worden tijdens afslaan

Bericht door ThunderSTreak » 02 okt 2020, 10:05

Artikel 11 lid 2 van de regeling verkeersregels en verkeerstekens zegt:
Wettekst

2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald
De vraag is of de tegenpartij had mogen inhalen als u en voorgesorteerd stond en richting had aangegeven.

Zou deze zaak onmiddellijk opnemen met uw eigen verzekeraar en de rachtsbijstandsverzekering als u die heeft
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 02 okt 2020, 11:12

Ik voorspel gedeelde smart. TS mag niet afslaan als TS wordt ingehaald en de andere partij mag niet inhalen omdat TS te kennen heeft gegeven af te willen slaan. Als de andere partij het gooit op bijvoorbeeld het niet werken of niet gebruiken van een richtingaanwijzer zal de schade gedeeld worden.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Bart12345
Lid
Lid
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart12345 » 02 okt 2020, 11:34

Voor en op de brug lijkt er een (versleten) doorgetrokken streep midden op de weg te staan. Net na de kruising onderbroken strepen.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 02 okt 2020, 13:29

Is meteen links af een andere weg, of is dat de inrit van een woning? Kunt u aangeven waar dit is, dan kijk ik op google even naar de situatie.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Duimpje123
Infopolitie Gast

Bericht door Duimpje123 » 02 okt 2020, 14:00

Nulwegbrug in Ter Apel.
Komen vanaf de rotonde, afslaand naar de Kloosterveenweg, dus een andere weg.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 02 okt 2020, 14:34

Hoewel de wegmarkering op de Google foto kuis versleten is, is daarin nog wel een doorgetrokken streep te herkennen. Met wat geluk is in de werkelijke situatie de markering recent ververst en is de situatie nu duidelijker. De intentie van de wegbeheerder was, dat ie in elk geval niet wilde dat er op het brugdek al begonnen werd men enige inhaal actie (doorgetrokken streep). Nogmaals ik denk dat dit er echt een wordt voor de rechtsbijstand. Men had u daar niet mogen inhalen. In de verklaring en het handelen na de aanrijding duidt alles op haast bij de tegenpartij. Mogelijk zijn er getuigen die dat gehoord hebben en kunnen verklaren. Haast heeft hier geleidt tot een uiterst onvoorzichtig rijwijze met uiteindelijk gevaarzettend handelen van de tegenpartij. Dat zult u wel moeten aantonen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 02 okt 2020, 15:08

Duimpje123 schreef:
02 okt 2020, 14:00
Komen vanaf de rotonde, afslaand naar de Kloosterveenweg, dus een andere weg.
Ik benader het puur formeel, niet wat mijn gedachten zijn over een auto die daar in gaat halen. Dat is aan de verzekering. Die andere weg is wel door middel van een uitritconstructie aangesloten op de Nulweg. Dat maakt uw situatie zwakker, want een ieder die een inrit in wil rijden moet het overige verkeer voor laten gaan.
Dit kunt u vinden in artikel 54 RVV 1990,
Wettekst
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie