Wetgeving rond speervissen.

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

SVissen
Infopolitie Gast

Wetgeving rond speervissen.

Bericht door SVissen » 30 sep 2020, 17:00

Ik heb een vraag en kan nergens een officieel antwoord vinden, al door gebrek aan kennis rondom het onderwerp of omdat ik gewoon niet goed zoek.

Maar ik vraag me af wat de wet rondom speervissen is. Is het volledig verboden en indien zo wat is dan verboden aangezien speervissen niet perse met een soort
" harpoen " wapen ( wat naar mijn weten wel geheel verboden is ) moet gebeuren en er ook een type is waarbij een speer door middel van elastieken voort wordt gedreven.

Voor de duidelijkheid bedoel ik het onderwater gaan en op diepte te vissen tijdens het "Freediven".

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Wetgeving rond speervissen.

Bericht door Proost » 30 sep 2020, 19:38

En dit wil je in Nederland gaan doen?

SVissen
Infopolitie Gast

Bericht door SVissen » 30 sep 2020, 20:05

Nouja de vraag is meer, is dit überhaupt toegestaan aangezien het een sport is die in veel landen is toegestaan vroeg ik mij af of dat hier ook het geval is. En indien ja toegestaan zou ik het misschien overwegen om de sport te beoefenen.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 30 sep 2020, 20:32

Ook al zou het toegestaan zijn, het meeste water in Nederland is ongeveer even helder als erwtensoep.
Heb je al eens gegoogled op alle Nederlandse speervisverenigingen?

SVissen
Infopolitie Gast

Bericht door SVissen » 30 sep 2020, 20:58

Ik ben op de hoogte van de helderheid in de Nederlandse wateren, ik ben zelf een duiker en vrijduiker en duik regelmatig in wateren waar het zicht ~3m en toch zie ik genoeg vis. Afgelopen week gedoken in Zevenhuizerplas waar er honderden vissen om mij heen zwommen.

Zoals ik zei ik kon er geen officieel antwoord over vinden en ik bedoelde deze vraag niet op een slechte manier maar ik heb liever een officieel antwoord van een officiële instantie dan iemand op een forum die kan zeggen wat hij wilt. Het enige dat ik vraag is of het volgens de wetgeving toegestaan is of niet aangezien ik dit in het buitenland heb gedaan en mij alleen afvroeg of het hier ook mocht.

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door van the Hill » 30 sep 2020, 21:10

Antwoord: Nee

Wettekst
Artikel 2 Reglement voor de binnenvisserij 1985
1Het is verboden te vissen met andere vistuigen dan de volgende:

a.de hengel;

b.de peur;

c.de kreeftenkorf;

d.de visfuik;

e.de aalfuik;

f.de ankerkuil;

g.het aalkistje;

h.het aalhoekwant;

i.de aaldogger;

j.de zegen;

k.de aalzegen;

l.de aaskuil;

m.het staand net;

n.de gebbe;

o.het kruisnet;

p.het electrovisapparaat;

q.het schepnet.

2. .........

3.Het is verboden te vissen met een vistuig waarvan het netwerk van metaal- of niet vervormend kunststofgaas is vervaardigd, met uitzondering van de kreeftenkorf.
p.s.: Bij de meeste sportvisverenigingen MOET de gevangen vis, onmiddellijk en onbeschadigd weer worden teruggezet.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

Joker
Infopolitie Gast

Bericht door Joker » 01 okt 2020, 07:26

De peur is al een aantal jaar (ik meen sinds 2011) niet meer toegestaan.

Voor de rest is er nog het onderscheid tussen "beroepsvistuig" en wat door particulieren mag worden gebruikt. Eigenlijk is voor een particulier alleen de hengel toegestaan; fuiken, netten, kreeftkooien etc. mogen allemaal alleen door beroepsvissers worden gebruikt. Een kruisnet b.v. mag wel worden verkocht, maar je mag er niet mee vissen.. Een schepnet mag je als particulier alleen gebruiken om een via aan je lijn binnen te halen.

Plaats reactie