Geluidsoverlast buren

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

B0dhI
Infopolitie Gast

Geluidsoverlast buren

Bericht door B0dhI » 30 sep 2020, 13:35

Hoi!

Ik heb een vraagje over een bepaalde buren situatie die zich nu al een lange tijd voordoet. Ik woon nu ongeveer 2 jaar met mijn vriend samen in een rijtjeshuis. In het begin ondervonden we geen of weinig overlast van onze buren, maar geleidelijk aan is dit steeds meer geworden. Momenteel is de situatie zo dat zowel ik als mijn vriend gemiddeld 4 van de 7 dagen per week 's ochtends wakker schrikken van de geluiden van onze buren. Ik maak zelf 3x per week late diensten en ga daardoor vaak pas rond 02.00 slapen. Als ik dan al om 07.30 wakker schrik kan ik me de hele dag niet goed concentreren op mijn studie wegens slaaptekort. Dit is momenteel mijn laatste jaar, dus dat betekend dat ik voor al mijn studie dingen dit jaar moet afronden, of anders voor iedere maand die ik meer studeer €200 moet betalen. Zoals jullie begrijpen zit er dus best wel wat noodzaak achter dat ik goed slaap, naast dan dat het ongewenst is om eerder wakker te worden natuurlijk.

We hebben meerdere keren een beetje informeel gezegd dat we wel eens wakker werden ja, maar daar werd niks mee gedaan. Meestal begint het eerste, normale, burengeluid rond 07.15 wanneer het gezin opstaan. Dan rond 07.30 begint het keihard op en neer rennen en het slaan met deuren. Rond 07.45 is er vaak ontzettend hard geschreeuw waarbij het door de muur gewoon letterlijk nog hard klinkt en ik kan horen wat er precies gezegd word. Dan zijn de kinderen aan het krijssen en wordt er weer meer geslagen met deuren en gerend. In de zomer gebeurde dit geschreeuw vaak ook buiten waardoor we het nóg beter konden horen en vaak gewoon iedere dag van de week wakker werden. Nu hebben we dus een tijdje terug een gesprek gehad met de buurvrouw en gezegd dat dit voor ons echt heel vervelend is. Dit nam ze echter niet serieus en ze vond dit onder normaal woongeluid vallen. Het klinkt bij ons soms echt alsof het huis bij ons naast in elkaar stort, zoveel geluid wordt er gemaakt. Daarnaast is het schreeuwen ook super hard. Van onze andere buren hebben we helemaal geen last, en zij hebben ook kinderen van dezelfde leeftijd.

Ik loop er dus tegenaan dat ik de buurvrouw onze klachten niet serieus neemt. Het geluid is niet afgenomen sinds dat gesprek. Wat zouden volgende stappen zijn die ik kan ondernemen? Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik ben wel sinds dat gesprek bezig geweest met het opnemen/registreren van alle overlast.

Bedankt voor jullie tijd/tips

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast buren

Bericht door maestro » 30 sep 2020, 14:49

Er zijn in veel plaatsen initiaven zoals buurtbemiddeling waarbij de desbetreffende organsiatie probeert te bemiddelen tussen de buren. Dat zou mijn allereerste stap zijn.
Lost bemiddeling niets op dan kan de stap naar de verhuurder worden gezet in het geval het een huurwoning betreft van dezelfde eigenaar.

Maar bedenk dat sommige geluiden, met name in oude woningen, onvermijdelijk zijn en inderdaad tot het normale leefgeluid hoort en soms werkt de omgeving als een versterker.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

wil
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door wil » 01 okt 2020, 07:49

Wij hebben dit soort overlast ook. Omdat het koopwoningen zijn kunnen wij niet naar een verhuurder. Er over praten heeft niet geholpen. Buurvrouw vindt het normaal gedrag bij puber kinderen. Het jongste kind is 7 jaar en die maakt de meeste herrie tot diep in de nacht. En omdat haar partner bij haar weg is zijn de kindeeen ook lastiger. Maar ze schreeuwt zelf ook mee. Ook zeer luid telefoneren buiten met de telefoon op de speaker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 01 okt 2020, 10:18

wil schreef:
01 okt 2020, 07:49
Ook zeer luid telefoneren buiten met de telefoon op de speaker.
Er naast gaan staan en meepraten!

Heerlijk, deed ik vroeger al (toen er geen mobiele telefoons bestonden en mensen buiten met harde stem een gesprek voerden.
Tja.. als iedereen het moet horen, mogen we ook meepraten toch?

Werkt als een speer nu ook bij mensen die hard praten aan de telefoon 😘
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Plaats reactie