Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Ojoj
Infopolitie Gast

Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Ojoj » 29 sep 2020, 16:47

Goedemiddag,

Ik zoek mij suf op het internet, maar vind overal tegenstrijdige berichten.

Even een situatieschets, ik heb een tweedehands aanhanger gekocht waarvan volgens het kenteken de Toegestane maximale massa (tevens ook het technisch maximale massa) 2000kg is.

Na een aantal dagen ben ik op internet gaan snuffelen naar reserve onderdelen en wat schets mijn verbasing. Het typenummer van de oplooprem veertelt mij dat deze maximaal 1300kg mag trekken.
Ik neem contact op met de verkoper en deze doet heel nonchalant en zegt dat ik niet moet zeuren en er gewoon mee moet gaan rijden.
Ik bel een bekende verkoper van onderdelen en deze zegt dat zolang de aanhanger niet zwaarder is dan 1300kg er niets aan de hand is. Meer lading zou hij echt niet aanbevelen.
De oorspronkelijke fabrikant van de aanhanger zegt echter dat ik wettelijk niet eens de weg op mag.
0900-8844 wist het antwoord niet.

Dat ik een andere oplooprem ga kopen mag duidelijk zijn, maar wie heeft nu eigenlijk gelijk?

Mag ik wettelijk gezien hier de weg mee op? Maakt hierbij het gewicht van de lading nog een verschil?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 3773
Lid geworden op: 27 sep 2008, 18:24
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Pim » 30 sep 2020, 00:21

0900-8844 is een 'telefooncentrale' en geen 'klantenservice' of 'informatiebalie'.
U had daar wel doorverbonden kunnen worden met iemand van de verkeerspolitie.

TMM = maximale massa.
Maximaal is uhhh ... maximaal.
Als die 1300 kg is dan is 2000 kg. teveel.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gebruikersavatar
Ojoj
Infopolitie Gast

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Ojoj » 30 sep 2020, 01:26

https://www.politie.nl/themas/contact-0900-8844.html#:~:text=Het%20nummer%200900%2D8844%20is,bijvoorbeeld%20een%20verdachte%20situatie%20ziet%3F
Het nummer 0900-8844 is hét landelijke servicenummer van de politie. Met dit nummer kunt u bellen voor al uw niet-spoedeisende vragen of problemen.
Als ik dit lees is het toch geen gekke gedacht dat ik dan bel met de vraag of ik volgens de wet mag rijden met dat ding? Ik had een niet spoedeisende vraag over wet- en regelgeving.
Zij hebben mij uiteindelijk doorverwezen naar het RDW. Ik heb hen nu maar gemaild.

Dat 2000kg te veel is voor een 1300kg koppeling snap ik ook. Ik wil graag weten of ik met een lege kar, danwel met een totale massa van 1300kg de weg op mag. Voor zover ik weet is er voor deze aanhanger een goedkeuring afgegeven voor de combinatie van de assen en oplooprem. Ik ben van mening dat als de oplooprem veranderd is naar een type dat niet op de aanhanger thuishoort, mijn aanhanger niet meer voldoet aan de vereiste die gesteld zijn aan de reminrichting. Volgens mij is het gewicht op het kenteken leidend en dien ik ervoor te zorgen dat de onderdelen op de aanhanger geschikt zijn om mij, met de maximale toegelaten massa van de aanhanger, op een veilige manier door het verkeer te begeven.

Ik weet echter dat mijn mening niet zaligmakend is, maar vind helaas heel weinig hierover terug in wet teksten/verkeersreglement.

Is er misschien een nummer bekend van de verkeerspolitie?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 3773
Lid geworden op: 27 sep 2008, 18:24
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Pim » 30 sep 2020, 08:58

De politie is niet het afvoerputje dat 24/7/365 voor alles dat de burger weten wil bereikbaar is en antwoorden paraat heeft omdat de politie de handhavende partij is die het daarom wel zal weten.

Ook 0900-8844 zal de vraag uitzetten bij experts of u doorverwijzen. Doe experts (verkeerspolitie) zitten alleen niet 24/7/365 op een politiebureau te wachten in een telefoondienst om vragen van bellers te beantwoorden. De verkeerspolitie rijdt in auto's / surveilleert en is niet altijd direct beschikbaar voor telefonische vragenstellers. Dat was mijn punt.

We moeten in Nederland af van het idee dat de politie alles wel zal oplossen voor mensen die het even niet meer weten of kunnen verzinnen waar ze terecht kunnen met hun vragen.

De RDW is inderdaad een beter adres om toe te wenden.
Ik denk dat 99% van de agenten nog nooit een aanhanger op onderdelenspecificaties heeft beoordeeld.

De politie doet ook nauwelijks meer technische keuringen. Die plaatst een WOK signaal op een kenteken en de RDW doet het technisch onderzoek. Dat is niet voor niets.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Berichten: 7643
Lid geworden op: 20 mei 2004, 08:43
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Skipperje » 30 sep 2020, 20:25

Het is best wel een interessante casus. Ik kan in de afdelingen van de Regeling voertuigen, die gaan over aanhangwagens of desnoods gebruikseisen, niets vinden dat dit verbiedt. Ik denk dus dat we terug moeten vallen op:
Wettekst
Artikel 5.1.1, lid 1: Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig: a.niet deugdelijk van bouw of inrichting is
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gebruikersavatar
Ojoj
Infopolitie Gast

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Ojoj » 01 okt 2020, 14:03

Pim schreef:
30 sep 2020, 08:58
De politie is niet het afvoerputje dat 24/7/365 voor alles dat de burger weten wil bereikbaar is en antwoorden paraat heeft omdat de politie de handhavende partij is die het daarom wel zal weten.

......

We moeten in Nederland af van het idee dat de politie alles wel zal oplossen voor mensen die het even niet meer weten of kunnen verzinnen waar ze terecht kunnen met hun vragen.
Misschien een domme vraag, maar hoe gaat een partij handhaven als deze partij niet weet wat de regels zijn? Dat een telefoniste mij niet gelijk kan vertellen hoe het zit heb ik alle begrip voor, ik val hen daar ook absolute niet op af. Ik vraag niet om een oplossing, ik vraag alleen of een bepaalde handeling in strijd is met de wet. Als dat al niet meer mag, ik wat voor land leven we dan? Het is niet alsof ik geen moeite gedaan heb om het uit te zoeken.

Ondertussen ben ik na wat speurwerk wijzer geworden. Het RDW moest er ook specialisten op zetten, die komen er binnen een week op terug, maar ik vond inmiddels het volgende:

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/aanhangwagen-en-oplegger/wijzigingen-aan-een-aanhangwagen-of-oplegger
Wijziging laten keuren
Als u één of meerdere wijzigingen aanbrengt (die volgens hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen keuringsplichtig zijn) aan een in Nederland geregistreerd voertuig, dan moet u het volgende doen:
U maakt online een afspraak voor een keuring bij een keuringsstation van de RDW.
U gaat op de dag van de afspraak met het voertuig naar het RDW-keuringsstation en neemt de benodigde documenten mee (zie onder documenten die u moet meenemen). Heeft u aanvullende documenten, zoals een berekening of een testrapport, neemt u deze dan ook mee.
De technische medewerker beoordeelt of de gewijzigde aspecten aan de eisen voldoen. U krijgt ook te horen wat u met uw huidige kentekenbewijs moet doen.
U krijgt een ontvangstbewijs waarmee u in Nederland mag rijden, in afwachting van het nieuwe kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd).
Na goedkeuring ontvangt u de kentekencard met de juiste gegevens binnen
4 werkdagen per post. Als u voor het eerst een kentekencard krijgt, dan ontvangt u ook een brief met een volledige tenaamstellingscode. Dit is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit
9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren. Bent u al in bezit van een kentekencard dan ontvangt u alleen een nieuwe als er een item op de kentekencard is gewijzigd. Is dat niet het geval, dan ontvangt u een bevestigingsbrief.

Als ik in Hoofdstuk 6 ga kijken vind ik deze tekst
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-01-01/#Hoofdstuk6
Bij wijziging in de constructie van een voertuig waardoor de onderstaande voertuiggegevens wijzigen en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in bijlage IV voor het betrokken voertuig opgenomen eisen, voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging:

6.2.1K de technisch toegestane maximummassa van voertuigen, met uitzondering van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen;

En in 6.4.1A het remsysteem van voertuigen, voor zover deze van invloed is op de bedieningsplaats, bedieningsmanier en bedieningskracht;

VOor zover ik kan zien is de aanhanger dus keuringsplichtig op het moment dat er een lichter oplooprem gemonteerd wordt.
1) De Technische maximale massa is 1300kg geworden ipv 2000kg op kenteken
2) Het remsysteem is veranderd. Door de zwaardere oploopdemper in een sterkere oplooprem is de bedieningskracht ook veranderd.

Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Berichten: 5619
Lid geworden op: 18 jul 2004, 16:06
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door ThunderSTreak » 01 okt 2020, 14:23

Kennelijk houdt u van duidelijke antwoorden.
Nou het is heel simpel: wat staat er voor een TTM op het kenteken van de aanhangwagen? Dat moet in lijn zijn met de oplooprem of de oplooprem moet meer TTM mogen hebben dan de TTM van de aanhanger. Dat kan en mag namelijk wel.


Indien u met de oplooprem van 1300 kg wilt doorrijden, dan moet de aanhanger (het kenteken) in lijn gebracht worden met dat gewicht. Dus terugkeren van de TTM van de aanhanger van 2000 naar 1300 kg.

Formeel voldoet uw aanhanger nu niet aan datgene waarvoor de RDW het kenteken heeft afgegeven. Er is een belangrijk component (de oplooprem) dat afwijkend is. In absolute zin is er nu sprake van een niet geldig kenteken. Daarop kan al een sanctie volgen zelfs bij het rijden met een lege aanhangwagen. Belading met een lager TTM-gewicht maakt het kenteken nog steeds niet geldig. Pas als de RDW de aanhanger opnieuw heeft gekeurd naar een lager gewicht en dat lagere gewicht registreert op het kenteken, is er pas weer sprake van een geldig kentekenbewijs.

U heeft dus tweeopties:

1. Behouden van de 1300 kg oplooprem en aanpassen TTM gewicht op aanhangwagenkenteken

2. Vervangen van de oplooprem naar een van 2000 kg of meer. Dan hoeft er geen verdere kenteken actie genomen te worden.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Gebruikersavatar
Ojoj
Infopolitie Gast

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Ojoj » 01 okt 2020, 14:57

Merci, dat ligt volledig in lijn met wat ik inmiddels ook op de site van het RDW heb aangetroffen. Zie bovenstaande post.

Voor de TTM staat 2000kg op het kenteken. DIe wil ik graag behouden. Dan zal ik dus inderdaad een andere oplooprem gaan monteren.
Rest mij nu nog een juridisch steekspel met de verkopende partij. Ik vind dat ik een kat in de zak gekocht heb, de aanhanger was technisch 100% werd mij verzekerd. Mijnheer blijft nog steeds bij hoog en laag beweren dat hem geen blaam treft. Maargoed, daar zal ik jullie niet verder mee vervelen, dat wordt een civile procedure vrees ik.

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Berichten: 7643
Lid geworden op: 20 mei 2004, 08:43
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Skipperje » 01 okt 2020, 16:08

Ojoj schreef:
01 okt 2020, 14:03
Ondertussen ben ik na wat speurwerk wijzer geworden.
Die wijsheid wist ik uit mijn hoofd, maar dat was uw vraag niet. U wilde alleen weten:
Ojoj schreef:
29 sep 2020, 16:47
Dat ik een andere oplooprem ga kopen mag duidelijk zijn, maar wie heeft nu eigenlijk gelijk? Mag ik wettelijk gezien hier de weg mee op? Maakt hierbij het gewicht van de lading nog een verschil?
Daar heb ik op geantwoord en ik ben ook erg nieuwsgierig of de RDW nog met een ander antwoord komt en vooral of dat onderbouwd wordt door enige regeling/wet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 3773
Lid geworden op: 27 sep 2008, 18:24
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Pim » 01 okt 2020, 16:17

Ondertussen ben ik na wat speurwerk wijzer geworden. Het RDW moest er ook specialisten op zetten, die komen er binnen een week op terug, maar ik vond inmiddels het volgende:
Dus de RDW, die de regels verzint, beheert, en keuringen dagelijks uitvoert, mag er een week over nadenken, hmmm.

De politie handhaaft niet op dit soort details.
Bij een ongeluk zal het hooguit ontdekt worden en dan alleen als er dodelijke slachtoffers te betreuren waren.

Verder zal de politie bij twijfels de RDW raadplegen of een WOK uitschrijven. En dan is het weer aan de RDW om een oordeel te vellen.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gebruikersavatar
Ojoj
Infopolitie Gast

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Ojoj » 01 okt 2020, 16:54

Ja, ik verzien het echt niet :D , zie hieronder een copy past van de e-mail. Ik kwam er eigenlijk ook per abuis achter hoor. Ik was online aan het kijken of ik reserve onderdelen van de oplooprem kon vinden en zag overal 1300kg vermeld staan bij het typenummer. Toen ben ik verder gaan graven. Zoals je zegt ben ik op mijn speurtoch ook bij een dodelijk ongeval uit gekomen, kwam een gezin om het leven door een slechte oplooprem. Werden zo het kanaal ingeduwd. Auto ondersteboven in de modder, was geen ontsnappen aan. Wat dat betreft begrijp ik niet dat er geen verplichte APK voor aanhangwagens is.

Geachte heer xxxxxxx,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. U ontvangt binnen 7 werkdagen bericht.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxx

Unit manager Klant Contact Centrum RDW
@skippertje
De website van het RDW verwijst naar hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. Daarin staat dat als de TTM verandert, de aanhanger opnieuw gekeurd moet worden. Ik ben inderdaad ook benieuwd of ze via de mail de zelfde uitleg geven.

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Berichten: 7643
Lid geworden op: 20 mei 2004, 08:43
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Oplooprem aanhanger met lagere TTM dan aanhanger op kenteken

Bericht door Skipperje » 01 okt 2020, 17:47

Ojoj schreef:
01 okt 2020, 16:54
@skippertje
De website van het RDW verwijst naar hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. Daarin staat dat als de TTM verandert, de aanhanger opnieuw gekeurd moet worden. Ik ben inderdaad ook benieuwd of ze via de mail de zelfde uitleg geven.
Maar de TMM verandert niet. De oplooprem is gewoon niet deugdelijk, vandaar dat ik naar 5.1.1 verwees. Als u bijvoorbeeld banden monteert met een lagere loadindex wijzigt de TMM ook niet, dan heeft u gewoon banden die niet aan de wet voldoen (5.12.27), en zo'n artikeltje had ik van een onderdeel van de rem ook wel verwacht.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast