Waarom meerdere boordsnelheidsmetingen?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Dominoiz
Infopolitie Gast

Waarom meerdere boordsnelheidsmetingen?

Bericht door Dominoiz » 29 sep 2020, 02:08

In het programma Wegmisbruikers zie je dat er altijd meerdere boordsnelheidsmetingen gedaan worden nadat de eerste correcte meting al een ruime snelheidsovertreding aangeeft.

Waarom wordt een bestuurder nooit direct na de eerste correcte boordsnelheidsmeting al aan de kant gezet? Door meerdere metingen te doen wordt er in mijn ogen onnodig risico genomen.
Stel dat tijdens een tweede meting een bestuurder, die op dat ogenblik dus al bewezen in overtreding is, even niet oplet en op zijn voorganger knalt en een ernstig ongeval veroorzaakt. Dan vind ik dat de politie agenten mede aansprakelijk zijn omdat ze het nagelaten hebben de bestuurder aan de kant te zetten nadat de eerste boordsnelheidsmeting al een snelheidsovertreding aan gaf.

Proost
Superlid
Superlid
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 mar 2020, 11:05
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Waarom meerdere boordsnelheidsmetingen?

Bericht door Proost » 29 sep 2020, 08:50

Dominoiz schreef:
29 sep 2020, 02:08
Waarom wordt een bestuurder nooit direct na de eerste correcte boordsnelheidsmeting al aan de kant gezet?
Er zijn heel veel redenen om dat niet meteen te doen. Ten eerste wil je verkeersgedrag in beeld brengen. Als iemand voortdurend zo rijdt heb je een stuk makkelijker gesprek dan dat je steeds het excuus te horen krijgt dat dit de eerste keer in zijn leven was dat hij toevallig een keer het gaspedaal indrukte.
Ten tweede is het in veel gevallen ook niet altijd mogelijk om meteen bij de eerste constatering te stoppen. Denk aan een snelweg, een drukke straat met geen parkeerhavens. Dan zet je liever het stopbord pas aan op een plek waar je beiden veilig kan staan zonder van je sokken gereden te worden. Als je hem te vroeg aan zet kan het goed zijn dat de bestuurder op een heel onlogische plek gaat stoppen waar het zelfs gevaarlijk kan zijn.
Dominoiz schreef:
29 sep 2020, 02:08
Door meerdere metingen te doen wordt er in mijn ogen onnodig risico genomen.
En wie is er verantwoordelijk voor dat gevaarszettende gedrag denk je???
Dominoiz schreef:
29 sep 2020, 02:08
Stel dat tijdens een tweede meting een bestuurder, die op dat ogenblik dus al bewezen in overtreding is, even niet oplet en op zijn voorganger knalt en een ernstig ongeval veroorzaakt. Dan vind ik dat de politie agenten mede aansprakelijk zijn omdat ze het nagelaten hebben de bestuurder aan de kant te zetten nadat de eerste boordsnelheidsmeting al een snelheidsovertreding aan gaf.
Om mee te beginnen :roll:
Het is een utopie om te denken dat deze bestuurder nu alleen voor het eerst dit gevaarlijke rijgedrag ten toon spreid. De kans dat hij dit doet ÉN dat wij dit zien is nagenoeg nihil.
Een ieder die in de auto stapt en het stuur in handen is, is zelf verantwoordelijk voor zijn rijgedrag en alle gevolgen die daar uit voort komen. Of dat nu een dikke bekeuring of een ongeval is. Ook de in jouw voorbeeld genoemde bestuurder. Zoals gezegd willen we het hele rij beeld in kaart brengen. Dit gaat zeker geen kwartier duren maar als de eerste overtreding gemaakt is, willen we meestal bekijken of dit een op zichzelf staand los incident is, of dat dit een onderdeel is van structureel verkeershufterig gedrag. Als je bijv. een art 130 melding op gaat maken kom je bij het CBR ook niet weg met alleen inhalen over een dubbel doorgetrokken streep.

Gebruikersavatar
Dominoiz
Infopolitie Gast

Re: Waarom meerdere boordsnelheidsmetingen?

Bericht door Dominoiz » 29 sep 2020, 21:31

Duidelijk antwoord dank je.

Iedereen is inderdaad verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Daar had ik even niet aan gedacht.

Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1109
Lid geworden op: 15 mar 2014, 20:15
Contacteer:

Re: Waarom meerdere boordsnelheidsmetingen?

Bericht door speedo » 29 sep 2020, 22:49

om 2 of 3 x en meeting te doen van iemand die 200 rijdt lijk mij onverantwoordelijk, ook al is de meting niet 100% volgens het boekje, gelijk aan de kant, je kunt altijd op basis van je ervaring een beroep doen op jou inschatting vermogen om in ieder geval te zien dat iemand 30 plust te hard rij.met namen op provinciale wegen van 80 zie je dat er op tv vaak kilometers achter gereden wordt om meerdere metingen te kunnen doen waarbij vaak ook met hoge snelheden door woonkernen gereden wordt .daar doek ik eigenlijk op.
Never change a winning team

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Berichten: 13216
Lid geworden op: 31 jul 2003, 20:18
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Waarom meerdere boordsnelheidsmetingen?

Bericht door zijlvaart67 » 29 sep 2020, 23:21

Tja, blijft een hele lastige afweging. Neem je de tijd en weet je meerdere goede metingen te doen dan is de bestuurder z'n rijbewijs voor 6 maanden kwijt.
Breek je de rit af na 1 enkele goede meting, dan klaagt hij erover dat hij z'n rijbewijs nodig heeft voor z'n werk en komt hij er met een enkele boete vanaf.. en kan hij over een week weer volgas over de weg knallen.. Wordt dat de politie dan ook verweten? 'Had maar meerdere metingen gedaan, dan was hij z'n rijbewijs tenminste echt kwijt geweest!'.

Wat je ook doet, het is toch nooit goed..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'


Gebruikersavatar
speedo
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1109
Lid geworden op: 15 mar 2014, 20:15
Contacteer:

Re: Waarom meerdere boordsnelheidsmetingen?

Bericht door speedo » 30 sep 2020, 08:58

helemaal gelijk Koen. net een huwelijk toch ????
Never change a winning team

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten