Politie (Zelfmoord)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Krispy19921
Infopolitie Gast

Politie (Zelfmoord)

Bericht door Krispy19921 » 26 sep 2020, 15:36

Beste mensen,

Ik heb een vraag over het aan huis komen van de politie.

Het zit dus als volgende.
Mijn broertje is 15 (Word 16), vandaag stond dus de politie aan de deur en die wou graag mijn broertje spreken.
Me moeder wou er graag bij zijn, want het is tenslotte haar kind en hij is nog minderjarig. Dit mocht dus niet van de politie.

Vervolgens ging de politie weg en begon dus de vragen ronde van mijn ouders en mij. Het blijkt dus dat mijn broertje problemen heeft met de verwerking van een overlijden en dus tegen een 'internet vriend' van een spelletje gezegd heeft dat hij zichzelf dood wou maken.

We zijn hartstikke blij dat die jongen de politie heeft gebeld, we zijn hartstikke blij dat de politie het toch serieus heeft opgenomen.

Maar wat we dus niet begrijpen is dat de politie niks wou vertellen en 1 van de ouders er dus niet bij mochten zijn.

Als ik vanuit mijn eigen perspectief kijk, en ik zelf in deze situatie had gezeten, dan hadden mijn ouders op die leeftijd niks te horen gekregen en had ik het af gedaan met een smoesje.

Is er een logische verklaring waarom de politie bij zoiets als dit een ouder niet inlicht en een ouder ook niet bij het gesprek laat wezen?

Mvg, Krispy1992

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Politie (Zelfmoord)

Bericht door Pim » 26 sep 2020, 18:49

Als ik vanuit mijn eigen perspectief kijk, en ik zelf in deze situatie had gezeten, dan hadden mijn ouders op die leeftijd niks te horen gekregen en had ik het af gedaan met een smoesje.
Wat de afweging is geweest van de politie weet ik niet.

Maar één optie geef je zelf al.
Maar ouders erbij kwam het zijn dat je broertje anders reageert.

Of bedoel je dat niet?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 26 sep 2020, 19:07

Weet uit ervaring dat er soms meer vrij uit wordt gesproken door een (minderjarig) kind wanneer ouders er niet bij zijn. Kan soms de betere keuze zijn.

Maar wat @Pim zegt, het is voor ons raden wat de afweging van de collega's ter plaatse is geweest.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 26 sep 2020, 20:23

Alleen bij een strafrechtelijk verhoor mogen ouders eventueel aanwezig zijn naar ook dan kan en mag de minderjarige nee zeggen.
Inderdaad was de kans groot dat de minderjarige bij aanwezigheid van de ouders in dit geval niets gaat zeggen. Ik acht het mogelijk dat de minderjarige in het gesprek met de politie heeft beloofd zelf te.gaan vertellen wat er speelde.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Krispy1992
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Krispy1992 » 27 sep 2020, 03:56

Pim schreef:
26 sep 2020, 18:49
Wat de afweging is geweest van de politie weet ik niet.

Maar één optie geef je zelf al.
Maar ouders erbij kwam het zijn dat je broertje anders reageert.

Of bedoel je dat niet?
Sorry Pim, mijn fout.
Ik bedoelde het meer in de zin van dat mijn broertje ook iets anders tegen me ouders had kunnen zeggen.

Ik had waarschijnlijk een smoes verzonnen zoals.
'Vrienden hadden van de week een vechtpartij en de politie wou weten wat er precies gebeurd was'.

Krispy1992
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Krispy1992 » 27 sep 2020, 03:59

Mir81 schreef:
26 sep 2020, 19:07
Weet uit ervaring dat er soms meer vrij uit wordt gesproken door een (minderjarig) kind wanneer ouders er niet bij zijn. Kan soms de betere keuze zijn.

Maar wat @Pim zegt, het is voor ons raden wat de afweging van de collega's ter plaatse is geweest.
Word er na afloop dan ook gecheckt of het kind wel eerlijk is geweest richting zijn/haar ouders?
Want me ouders hebben de agenten zelf niet meer gesproken.

Krispy1992
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Krispy1992 » 27 sep 2020, 04:04

SWAT schreef:
26 sep 2020, 20:23
Alleen bij een strafrechtelijk verhoor mogen ouders eventueel aanwezig zijn naar ook dan kan en mag de minderjarige nee zeggen.
Inderdaad was de kans groot dat de minderjarige bij aanwezigheid van de ouders in dit geval niets gaat zeggen. Ik acht het mogelijk dat de minderjarige in het gesprek met de politie heeft beloofd zelf te.gaan vertellen wat er speelde.
Ik denk inderdaad ook dat hij dat de agenten heeft moeten beloven, maar het lijkt mij dat er met een onderwerp zoals dit dan toch wel een zekerheids check word gedaan bij de ouders?
1 ding is zeker, hij was zeker geschrokken van het feit dat ze aan de deur stonden.

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E » 27 sep 2020, 18:01

Sorry, maar ik snap het probleem niet.
De politie krijgt een melding dat er iemand zeer waarschijnlijk zelfmoordplannen heeft.
Vervolgens doen zij een onderzoek door een gesprek onder 4 ogen aan te gaan met die persoon.
Wat er in dat gesprek is besproken blijft onder 4 ogen wat tevens verklaart waarom de politie niets aan de ouders verteld heeft.
Misschien was dat zelfs wel op verzoek van je broer.
Daarna onderwerpen jullie je broer aan een verhoor totdat hij verteld wat er aan de hand is.
Het is dus maar goed dat de politie dat gesprek heeft gevoerd en misschien is het zelfs wel aan dat gesprek te danken dat je broer durfde toe te geven wat het werkelijke probleem is.
Dus eigenlijk is het antwoord op de vraag:" Ja , er is een logische verklaring waarom de politie bij zoiets als dit een ouder niet inlicht en een ouder ook niet bij het gesprek laat zijn."
Of denk jij dat je broer in het bijzijn van de ouders net zo open met die agenten had gepraat over zijn probleem?
En stel nou eens dat er echt niks aan de hand was geweest, dan zouden jouw ouders erg ongerust zijn geworden om niks. Of misschien had jouw broer dan wel uit schaamte beweerd dat hij inderdaad zelfmoordplannen had, om niet af te gaan in het bijzijn van zijn ouders.
Lijkt mij dat de politieagenten onder de gegeven omstandigheden prima werk hebben gedaan en dat dit soort muggenzifterij niet gepast is.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 27 sep 2020, 18:52

WilH_te_E schreef:
27 sep 2020, 18:01

Ik wel..
Er komt politie aan de deur en die wil met broertje cq zoontje praten. Natuurlijk wil je daar als ouder/vertegenwoordiger/weet ik veel bij zijn! Lijkt me niet meer dan logisch..

Dat het achteraf wellicht een hele goede insteek is geweest hoe de politie het deze keer aangepakt heeft, prima. Maar ik snap 't wel als mensen daar, zeker in eerste aanleg, niet mee akkoord gaan.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Krispy1992
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Krispy1992 » 01 okt 2020, 22:24

WilH_te_E schreef:
De politie krijgt een melding dat er iemand zeer waarschijnlijk zelfmoordplannen heeft.
Vervolgens doen zij een onderzoek door een gesprek onder 4 ogen aan te gaan met die persoon.
Wat er in dat gesprek is besproken blijft onder 4 ogen wat tevens verklaart waarom de politie niets aan de ouders verteld heeft.
Misschien was dat zelfs wel op verzoek van je broer.
Daarna onderwerpen jullie je broer aan een verhoor totdat hij verteld wat er aan de hand is.
Het is dus maar goed dat de politie dat gesprek heeft gevoerd en misschien is het zelfs wel aan dat gesprek te danken dat je broer durfde toe te geven wat het werkelijke probleem is.
Dus eigenlijk is het antwoord op de vraag:" Ja , er is een logische verklaring waarom de politie bij zoiets als dit een ouder niet inlicht en een ouder ook niet bij het gesprek laat zijn."
Of denk jij dat je broer in het bijzijn van de ouders net zo open met die agenten had gepraat over zijn probleem?
En stel nou eens dat er echt niks aan de hand was geweest, dan zouden jouw ouders erg ongerust zijn geworden om niks. Of misschien had jouw broer dan wel uit schaamte beweerd dat hij inderdaad zelfmoordplannen had, om niet af te gaan in het bijzijn van zijn ouders.
Lijkt mij dat de politieagenten onder de gegeven omstandigheden prima werk hebben gedaan en dat dit soort muggenzifterij niet gepast is.
Het was zeker niet als muggenzifterij bedoelt.

Een kind hoeft niet altijd de waarheid te spreken (Altans dat deed ik zelf niet op de leeftijd.)
Ik vind het zelf een dermate serieus onderwerp.
Wat als een kind loog over de reden van het langskomen? Wat als het kind het dan alsnog had gedaan? Dan vraag je jezelf achteraf af, hadden 'we' misschien toch niet even zelf de ouders moeten inlichten.
En nee, niet elk kind liegt maar het lijkt mij dat je bij zoiets als dit graag preventief te werk gaat en het dus wilt voorkomen. Vandaar dat ik het dus raar vond dat je als ouder niks te horen krijgt.

Zoals ik eerder al zei, ik ben blij dat de politie het serieus heeft opgenomen.
Ik zie het zelf slechts als een mogelijk verbeter puntje.
Ook voor de agenten zelf, want alsnog naar zo'n melding moeten gaan wanneer het wel fout zou gaan, gaat je niet in de koude kleren zitten.

Krispy1992
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Krispy1992 » 01 okt 2020, 22:25

zijlvaart67 schreef:
27 sep 2020, 18:52
WilH_te_E schreef:

Ik wel..
Er komt politie aan de deur en die wil met broertje cq zoontje praten. Natuurlijk wil je daar als ouder/vertegenwoordiger/weet ik veel bij zijn! Lijkt me niet meer dan logisch..

Dat het achteraf wellicht een hele goede insteek is geweest hoe de politie het deze keer aangepakt heeft, prima. Maar ik snap 't wel als mensen daar, zeker in eerste aanleg, niet mee akkoord gaan.
Dank, dacht al dat onze gedachte dan mis zat.
We hebben alsnog zelf contact opgenomen en de politie bevestigde alles wat me broertje gezegd heeft.

Bedankt voor je reactie.

(Mag een slotje op dit bericht)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer: