Parkeren op terrein VVE

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Klaas Vam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 24 sep 2020, 23:44
Roepnaam: Klaas
Geslacht:
Contact:

Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door Klaas Vam »

Beste forum leden,

Alvast op voorhand excuses voor het stellen van de zoveelste vraag over parkeren, ik heb al enkele uren gezocht op dit en andere fora maar het onderwerp is weer net te specifiek om makkelijk gevonden te worden denk ik.

Welnu, de situatie is als volgt: Mijn schoonmoeder woont in een klein appartementen complex waar elke bewoner in de parkeergarage zijn eigen parkeerplaats heeft. Voor het complex ligt nog een klein, maar niet afgesloten, stukje met 5 parkeerplaatsen. Bij de toegang staat een blauw bord toegang alleen voor bewoners met eronder een wit toevoegingsbord met een sleepwagen erop. Op twee bewoners na heeft iedereen maar een auto dus in de praktijk wordt dit gebruikt door bezoek, ook door mij of mijn vrouw als we op bezoek gaan. Ook de vriend van mijn schoonmoeder parkeert hier zijn auto als hij daar logeert.
Één van de bewoners valt ons en de vriend van mijn schoonmoeder continu lastig als we daar parkeren, overigens niet alleen ons maar iedereen die er parkeert. Ik trek me er al jaren niet veel van aan maar afgelopen week was het weer zover. Ik stapte net in met mijn dochter en hij kwam op dat moment hard de parkeerplaats opgereden en remde op het laatste moment voor mijn auto, we stonden nog stil. Nu ben ik een grote jongen in een redelijk grote auto dus ik laat me niet echt intimideren door een oudere man in een kleine auto maar het ging wel weer een stapje verder. Ik heb hem aangesproken en kreeg de standaard wel/niet discussie. Ik heb mijn schouders opgehaald, hem verteld dat ik de volgende keer weer daar parkeer en ben weggereden.

Ik heb zelf de APV van onze gemeente (Beekdaelen) en het verkeerswetboek nagekeken. In de apv vind ik hier niets over, verder lijkt mij dat aangezien het terrein niet is afgesloten de man geen poot heeft om op te staan.

Heeft deze man een wettelijk punt dat wij daar niet mogen parkeren? Familie kan ik me nog voorstellen maar de bejaarde vriend van mijn schoonmoeder die er regelmatig overnacht toch al zeker. Wij krijgen expliciete toestemming van een bewoner om hier te staan. Of geld hier toch dat ze dan het terrein moeten afsluiten?
Het makkelijkste is natuurlijk om de auto een eind verderop te parkeren maar dat voelt als toegeven aan een kleine terrorist...

Alvast vriendelijk bedankt,

Klaas
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7497
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik ga voor de beantwoording van de vraag er van uit dat het betreffende parkeerterrein eigendom is van de eigenaar van het betreffende appartementen complex. U geeft niet aan of uw schoonmoeder haar woning huurt of in eigendom heeft.
Uitgaande van een civiele eigenaar van het bewuste parkeerterrein is het de eigenaar die bepaalt wie daar mag parkeren. Duidelijk is dat de eigenaar het terrein alleen beschikbaar stelt voor de bewoners en niet voor bezoekers en logees. U bent geen bewoner en de vriend van uw schoonmoeder ook niet ook al slaapt hij daar af en toe. De eigenaar wil dus niet dat u daar parkeert.
Is het dan een zaak voor de politie of gemeente? Nee, de gebruikte bebording houdt geen boodschap in die strafrechtelijk handhaafbaar is.
De eigenaar moet dus zelf actie ondernemen om "overtreders" aan te pakken. Wellicht dat daar civiele maatregelen kunnen worden ondernomen door de eigenaar. Hier staat de politie verder buiten.
Op basis van uw informatie lijkt het mij niet dat uw schoonmoeder namens de eigenaar van het terrein derden toestemming kan geven aldaar te parkeren. Zeker niet als zij alleen huurder is.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Klaas Vam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 24 sep 2020, 23:44
Roepnaam: Klaas
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door Klaas Vam »

Bedankt voor uw reactie. Het terrein is eigendom van de eigenaars van de appartementen. Mijn schoonmoeder heeft gekocht dus is ook eigenaar.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2133
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door Proost »

Dus dan nog blijft wat @SWAT zegt als een paal boven water.
SWAT schreef: 25 sep 2020, 13:08 Uitgaande van een civiele eigenaar van het bewuste parkeerterrein is het de eigenaar die bepaalt wie daar mag parkeren. Duidelijk is dat de eigenaar het terrein alleen beschikbaar stelt voor de bewoners en niet voor bezoekers en logees.
Als de man die u aanspreekt ook eigenaar is van een woning daar, heeft hij nog recht van spreken ook.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9188
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door Skipperje »

Klaas Vam schreef: 25 sep 2020, 11:11 Bij de toegang staat een blauw bord toegang alleen voor bewoners met eronder een wit toevoegingsbord met een sleepwagen erop.
Dit is dus niet het blauwe bord met de witte P er in? Zo nee, dan zie ik geen wettelijke status die het parkeren verbiedt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7497
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door SWAT »

In ieder geval geen strafrechtelijk verbod. Civiel kan het anders zijn denk aan onrechtmatige daad maar daar gaat de politie niet verder niet over.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14447
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het blijft lastige materie. Dit zou in de basis al heel anders geregeld moeten worden..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Re: Parkeren op terrein VVE

Ongelezen bericht door Botje »

Klaas Vam schreef: 25 sep 2020, 14:13 Bedankt voor uw reactie. Het terrein is eigendom van de eigenaars van de appartementen. Mijn schoonmoeder heeft gekocht dus is ook eigenaar.
En uw moeder heeft dus zeggenschap via de VVE, niet eigenstandig. Met andere woorden: de VVE bepaalt en niet uw moeder.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gesloten