Scooter 50cc

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

J-H
Infopolitie Gast

Scooter 50cc

Bericht door J-H » 23 sep 2020, 13:14

Hallo allemaal,

Heb een paar vragen, kan ik als ik in duitsland woon met een duits rijbewijs en een nederlands paspoort (ben 15 jaar) een 50cc scooter halen in duitsland en die zonder helm rijden in Nederland?

Ik woon net over de grens

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Scooter 50cc

Bericht door Proost » 23 sep 2020, 14:00

In Nederland gelden Nederlandse wetten. Daar kennen we, op het gebied van 50cc, twee versies: de snorfiets en de bromfiets. Is de maximale constructiesnelheid 25km/u, dan zou je zonder helm mogen. Kan die harder, dan dien je in Nederland een helm te dragen.

Las overigens op internet dat in Duitsland het dragen van een helm verplicht is voor zowel mofa (snorfiets) als moped (bromfiets). Ben niet zo thuis in Duitse wetgeving. Maar als dat het geval is vraag ik me af waarom je in het geval van een Mofa perse je helm af zou willen zetten aan de grens. Het is, hoe je het ook wend of keert, een heel stuk veiliger in het verkeer.
Ik heb bij verschillende snorfiets ongevallen gestaan waarbij de bestuurder van de snorfiets met de heli naar het ziekenhuis mocht. En ik kan je verklappen dat het niet was vanwege de files.

J-H
Infopolitie Gast

Bericht door J-H » 23 sep 2020, 14:03

Maar ik kan wel met een duitse scooter en een duits rijbewijs in nederland rijden met “een duitse snorscooter”

J-H
Infopolitie Gast

Bericht door J-H » 23 sep 2020, 14:05

En hoe zit het met het controleren van de papieren en de rollerbank?

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 23 sep 2020, 15:49

Proost schreef:
23 sep 2020, 14:00
In Nederland gelden Nederlandse wetten. Daar kennen we, op het gebied van 50cc, twee versies: de snorfiets en de bromfiets. Is de maximale constructiesnelheid 25km/u, dan zou je zonder helm mogen.
Behalve in Amsterdam :evil:

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 23 sep 2020, 15:52

taxikemperman schreef:
23 sep 2020, 15:49
Behalve in Amsterdam :evil: