Positieve speekseltest

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jje
Infopolitie Gast

Positieve speekseltest

Bericht door jje » 20 sep 2020, 13:27

Goedemiddag allemaal,

Ik ben kort geleden staande gehouden voor het ontbreken van mijn achterlicht. Bij het uitstappen heeft de politie een wietgeur geroken en heeft bij mij een speekseltest uitgevoerd. Deze was positief. Hierna ben ik meegenomen naar het bureau voor een bloedonderzoek en verhoor. Ik heb hier aan meegewerkt en ben eerlijk geweest. Ik heb toen een rijontzegging gekregen van 24 uur en mijn bloed zou opgestuurd worden voor onderzoek. Wat kan ik verwachten als mijn waardes boven de geaccepteerde norm uitkomen? Ik ben een first offender en dit is voor mij de eerste keer dat ik in aanraking kom met politie, en ik rook nooit achter het stuur. Ik erken dat dit een zeer domme actie is geweest en ben bang dat ik misschien een fatale fout heb gemaakt.

Zou iemand een beeld kunnen schetsen van wat ik nu kan verwachten?

Met vriendelijke groet,

jje

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Positieve speekseltest

Bericht door Mitch » 20 sep 2020, 14:07

Reken op een flinke boete vanuit justitie.

Ook wordt het CBR in kennis gesteld die waarschijnlijk de geldigheid van je rijbewijs schorsen zodat zij een onderzoek doen naar je rijgeschiktheid. Kost je overigens ook een hoop geld en een paar weken/maanden niet rijden totdat het onderzoek klaar is.

En verwacht nog enkele hercontroles van de politie

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 20 sep 2020, 14:14

Goedemiddag,

Ik neem aan dat u in een personenauto reed? In dat geval zal u bij een te hoge THC waarde een geldboete van 850 euro kunnen verwachten voor de eerste overtreding. Bij recidive begint met al te praten over onvoorwaardelijke rijontzeggingen en taakstraffen. Indien u op meerdere middelen positief scoort dan eist men 50 uur taakstraf en negen maanden rijontzegging voor de eerste keer. Bij herhaling eist men een taakstraf van 70 uur, twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf en een rijontzegging van twaalf maanden.

Verder wordt u door de politie aangemeld bij het CBR. Het CBR is de instantie die gaat over de rijbewijzen en zij zullen bestuursrechtelijk nog een onderzoek instellen naar uw middelengebruik. Voor het CBR moet u ondermeer naar een psychiater, wordt er een lichamelijk onderzoek verricht en een urineonderzoek. Als u niet volledig meewerkt aan dit onderzoek wordt uw rijbewijs ongeldig verklaard. Soms wordt uw rijbewijs al geschorst als het onderzoek nog moet plaats vinden. Rijden met een geschorst of ongeldig verklaard rijbewijs is een misdrijf waar twee weken gevangenisstraf op staat.
De kosten van het onderzoek bij het CBR zijn 1249,- euro.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 20 sep 2020, 16:30

jje schreef:
20 sep 2020, 13:27
Wat kan ik verwachten als mijn waardes boven de geaccepteerde norm uitkomen?
Vrij duidelijk beeld geschetst hierboven dus ga daar maar vanuit.

En als je boven de norm uit komen? Je weet zelf toch hoeveel je gerookt hebt in de 24 uur voorafgaand aan de controle? Die vraag is je ook gesteld. Dan kun je al een onderbouwde inschatting maken van OF je er boven zit.

Dus... Hoeveel had je gebruikt?

Martin34
Lid
Lid
Roepnaam: Martin
Facebook: Martin zeguers
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Martin34 » 20 sep 2020, 18:52

Wat is de norm. Bij THC?
Hij die nooit gezondigd heeft;werpe de eerste steen.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 20 sep 2020, 19:48

Martin34 schreef:
20 sep 2020, 18:52
Wat is de norm. Bij THC?
De grenswaarde is 3 μg/l en in combinatie met andere stoffen 1 μg/l.
Eigenlijk is het dus heel eenvoudig. Als je onder invloed bent, zit je sowieso boven die grenswaarde.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 sep 2020, 19:48

Het Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen(...) geeft de strafbare grens aan:
Wettekst
Artikel 3

1 De grenswaarden voor de in artikel 2 aangewezen stoffen zijn, indien zij enkelvoudig zijn gebruikt en gemeten in geval van:
a. amfetamine, methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA en MDA: 50 microgram amfetamine, methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA of MDA per liter bloed;
b. cannabis: 3,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed;
c. heroïne en morfine: 20 microgram morfine per liter bloed;
d. GHB, gamma butyrolacton of 1,4-butaandiol: 10 milligram GHB per liter bloed.

2 Indien een van de in artikel 2 aangewezen stoffen is gebruikt en gemeten in combinatie met een of meer andere van deze stoffen, alcohol of met een andere stof als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is de grenswaarde voor iedere in het eerste lid genoemde stof en alcohol in geval van:

a. amfetamine, methamfetamine, MDMA, MDEA of MDA: 25 microgram amfetamine, methamfetamine, MDMA, MDEA of MDA per liter bloed of 50 microgram voor de som van deze amfetamine-achtige stoffen indien een van deze amfetamine-achtige stoffen met een of meer andere van deze amfetamine-achtige stoffen is gebruikt en gemeten;
b. cannabis: 1,0 microgram tetrahydrocannabinol per liter bloed;
c. cocaïne, heroïne en morfine: 10 microgram cocaïne of morfine per liter bloed;
d. GHB, gamma butyrolacton of 1,4-butaandiol: 5,0 milligram GHB per liter bloed;
e. alcohol: 0,2 milligram ethanol per milliliter bloed.

Sprak ik na Proost..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten