Vraag (geweldsgebruik door politie)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Uitspraak8
Infopolitie Gast

Vraag (geweldsgebruik door politie)

Bericht door Uitspraak8 » 11 sep 2020, 13:56

Goedemiddag ik ben christa gobbo.
Mag een politie agent buitensporig geweld gebruiken wanneer een persoon hem verbaal aanvalt.
De meningen zijn verdeeld.
Ik wil graag duidelijk maken aan mensen dat de politie en burger samen gaan op wederzijds respect.
Dat de politie niet de vrijheid heeft om iemand te mishandelen.
En dat zoiets gebeurd afgekeurd wordt door u zelf.
Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet Christa Gobbo.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Re: Vraag

Bericht door taxikemperman » 11 sep 2020, 15:58

Beste Christa
Ik ben geen politieagent, maar er zal heus wel wat meer gebeurd zijn voordat een politieagent geweld gebruikt en helemaal zoals u het noemt buitensporig geweld.
Daar gaat een hele hoop aan vooraf, ook waarschuwingen.
En als mensen dan niet luisteren en toch een grote mond opzetten, dan hebben ze kans dat er geweld gebruikt wordt.
Kijkt u maar eens op Dumpert en Facebook.
ME waarschuwt: Nu vertrekken of geweld wordt gebruikt. Iemand gaat toch verbaal in verzet en dan wordt de wapenstok gebruikt.
Politieagent waarschuwt omstanders dat ze achteruit moeten gaan omdat hij bijvoorbeeld bezig is met een aanhouding. Iemand bemoeit zich er toch mee en tja dan vraag je gewoon erom
Politieagenten hebben een hele dikke huid en waar ik allang iemand zou hebben aangehouden (als ik dat zou mogen) dan blijven zij nog vriendelijk. Tot een bepaald moment en dan zijn ze niet vriendelijk meer, maar de waarschuwingen zijn dan allang gegeven

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 11 sep 2020, 16:10

Hoi Christa,

Het eenvoudige antwoord is nee. Dat zit hem al in het woord 'buitensporig' gelegen. Geen enkele overheid hoort iets buitensporig te doen. Of het nu om geld uit geven gaat of geweld toepassen. Alles wordt naast een toetsingskader gelegd en ik kan me in Nederland ook geen agent voorstellen die buitensporig geweld toepast ten opzichte van burgers of wie dan ook. Dat je ooit een video ziet dat een agent geweld toepast en daar zelf de kwalificatie buitensporig aan hangt is een heel ander verhaal. Dat is enkel aan de rechter om dat te bepalen. Vaak zijn video's erg geframed en staat er nooit het hele verhaal op.

Vanwaar de vraag eigenlijk? Heeft dit te maken met een casus die je zelf hebt meegemaakt of gewoon een algemene vraag van wat de politie wel of niet mag? In het laatste geval is er al erg veelte vinden op www.politie.nl

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 11 sep 2020, 16:15

Ik ben heel benieuwd naar de achterliggende reden van deze vraag, maar ben bang "dat het heb gestaan op feesboek"...
PDC | DICT

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 11 sep 2020, 16:18

Heb meer het idee dat deze vraag gesteld wordt vanuit een activistisch standpunt met een te eenzijdig en ideologisch beeld.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Vraag (geweldsgebruik door politie)

Bericht door Mitch » 11 sep 2020, 19:10

Activistisch en ideologisch. Heb even Google gebruikt en ja, je hebt volkomen gelijk.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 11 sep 2020, 19:50

Mitch schreef:
11 sep 2020, 19:10
Activistisch en ideologisch. Heb even Google gebruikt en ja, je hebt volkomen gelijk.
Met het risico gigantisch af te dwalen van het oorspronkelijke onderwerp: De Facebook-pagina van Christa is een verzameling van mensen en berichten die -op het extreme- tegen de huidige coronamaatregelen zijn. Op zich begrijpelijk, want Christa is eigenaresse van een horecagelegenheid en dus heeft ze duidelijk last van diezelfde maatregelen.

Maar wanneer je dagelijks niets dan alternatieve waarheid te zien krijgt in je eigen sociale bubbel, snap ik dat je de wereld om je heen niet meer gelooft. En daar komt de vraag ook vandaan. Want waar wij het gebruik van proportioneel geweld zien als een noodzakelijk kwaad om een aanhouding uit te kunnen voeren, wordt mensen in diezelfde bubbels wijsgemaakt dat er sprake is van "mishandeling" door "doorgesnoven hooligans".

Mijn punt dat ik eigenlijk probeer te maken: Dit is zo'n vraag waarop het antwoord nooit goed genoeg is. Hoe duidelijk je het ook uitlegt, hoe helder de wetgeving ook is, het komt gewoon niet aan...

Off-topic, maar soms pak je even een zijweggetje... ;)
PDC | DICT

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 11 sep 2020, 20:04

Oh maar ik verwacht ook niet dat uit de met suggestie doorspekte vraag vol Bias nog een beargumenteerde discussie voortvloeit hoor... Dus dat kan best ;)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 sep 2020, 23:10

Uitspraak8 schreef:
11 sep 2020, 13:56
Goedemiddag ik ben christa gobbo.
Mag een politie agent buitensporig geweld gebruiken wanneer een persoon hem verbaal aanvalt.
De meningen zijn verdeeld.
Ik wil graag duidelijk maken aan mensen dat de politie en burger samen gaan op wederzijds respect.
Dat de politie niet de vrijheid heeft om iemand te mishandelen.
En dat zoiets gebeurd afgekeurd wordt door u zelf.
Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet Christa Gobbo.
Ik gok dat het geweld (Ik lees even over het woord "buitensporig" heen voor het gemak) niet werd toegepast door de agent vanwege de belediging. Ik denk dat er voorafgaand aan het toegepaste geweld en vordering werd gegeven door de agent, of namens de politie in het algemeen. Als er aan zo'n vordering geen gehoor wordt gegeven dan mag de politie geweld toepassen.

Vaak zie je bij demonstraties dat er aan de vordering geen gehoor wordt gegeven en dat men stelt: "Ik sta hier vreedzaam te demonstreren, ik ga nergens heen, wie doet mij wat". Terwijl men dan 'en passant' een grote bek opentrekt tegen de agent. En als deze dan geweld gebruikt heeft hij het gedaan.

Terwijl de vordering niet werd opgevolgd.
Of:
De demonstratie, of het recht ertoe, was opgeheven. Omdat:
Men niet op de aangegeven demo locatie bleef, maar naar elders was gelopen (bijvoorbeeld) en dan vervalt het recht op demonstreren/ houdt men zich niet aan de vergunning.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 12 sep 2020, 06:54

Uitspraak8 schreef:
11 sep 2020, 13:56
Simple vraag, met een simpel antwoord: Een agent mag onder omstandigheden geweld gebruiken maar mag geen BUITENSPORIG geweld gebruiken. Dan is hij/zij zelf strafbaar.

Wanneer een agent geweld gebruik moet hij dat melden en verantwoorden. Of er sprake is van buitensporig geweld staat uiteindelijk ter beoordeling van de rechter en is geheel afhankelijk van de omstandigheden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mafkees
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Mafkees » 13 sep 2020, 04:33

Beste Christa,

Hier zijn een paar vragen terug voor je:

Vind jij dat iemand een agent verbaal mag aanvallen?
Wat vind je er van dat een persoon een agent verbaal aanvalt?
Kun jij een specifiek voorbeeld benoemen waarbij jij zeker bent van alle feiten en omstandigheden waarbij een agent buitensporig geweld gebruikt tegen een persoon die hem enkel verbaal 'aanvalt' zonder hem te beledigen en dus geen aanhouding met geweld uit voortvloeit?
Wat vind je van politie agenten in het algemeen eigenlijk?

Ik kan je in ieder geval gerust stellen dat de politie niet de vrijheid heeft om iemand te mishandelen. Ze hebben wel bepaalde bevoegdheden waarbij geweld gebruikt kan worden indien dit noodzakelijk is.

Uiteraard keuren wij hier het af als de politie iemand mishandeld. Ik denk alleen niet dat je een specifiek casus hier kunt tonen waarbij dit het geval is. Als je dit wel kunt, zie ik het graag tegemoet!

Met vriendelijke groet,
Een persoon die in de effectiviteit van vaccinaties gelooft.

(Waarschuwing: sommige delen of het gehele bericht kunnen onderliggende boodschappen bevatten.)

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 13 sep 2020, 11:36

Zullen we Christa eerst eens vragen wat er gebeurd is waardoor zij haar vraag is gaan stellen?
Dat voorkomt wellicht heel veel speculatie van onze zijde. Dus Christa, what up?
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E » Gisteren, 14:18

Gezien het feit dat Christa Gobbo een fakebook pagina heeft die vol staat met allerlei leuke complottheorietjes ga ik er van uit dat ze graag een verzekering wil hebben dat het onbegrensd uitschelden en allerlei nare ziektes toewensen van politieagenten geen enkele consequentie zal hebben.
Dit is een vaak voorkomend verschijnsel bij mensen die "burgerlijk ongehoorzaam" willen zijn maar vervolgens verbaasd zijn als die ongehoorzaamheid wel wat consequenties heeft.
Zal de politie "buitensporig" gewelddadig zijn? Nee.
Als ik kijk naar wat politieagenten allemaal accepteren van allerlei hufters dan verbaas ik mij elke keer weer hoe terughoudend ze zijn.
Zal een agent je een beetje aanmoedigen om te vertrekken als hij je al 5 keer gevraagd heeft om op te krassen en hem zijn werk te laten doen? Waarschijnlijk wel. En terecht.
Ik denk dat we blij mogen zijn met de politiemacht die we nu hebben, want het alternatief is de Amerikaanse of Russische manier van werken.
En dan zouden veel huftertjes en "burgelijk ongehoorzamen" zich wel 20 keer bedenken voor ze een agent "verbaal aanvallen".

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » Gisteren, 15:10

Eigenlijk kun je een heel logisch en eenvoudig verband trekken met het optreden van de politie en de beschaving van een land.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » Gisteren, 15:58

Hier zijn de meningen in elk geval niet verdeeld, buitensporig geweld is niet toegestaan.
Daarmee is de gestelde vraag beantwoord.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten