Beschuldigd van stalking zonder geleverd bewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Beschuldigd van stalking zonder geleverd bewijs

Bericht door Pim » 08 sep 2020, 20:21

Nog zo'n dooddoener:
"We leven in een vrij land dus ik mag alles zeggen."
Of:
"Ik zeg 'Ik vind jou een ...', en dat is mijn mening en in Nederland is vrijheid van meningsuiting dus dat mag ik zeggen."

Allemaal nonsens.
Uw vrijheden dingen te vinden houden op wanneer u daarmee een ander strafbaar feit pleegt.
Uw vrijheid een ander te stalken dus ook.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

adhominem
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Adh
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door adhominem » 17 sep 2020, 15:18

Er is nog een voor mij vervelend aspect in deze ongebruikelijke zaak.
In een publicatie in de staatscourant "uitvoeringregeling klachtenbehandeling politie 2018"
Wordt het volgende gesteld:
Zo snel mogelijk na ontvangst van de klacht wordt door de klachtbehandelaar overleg gevoerd met de klager. Ik heb begrepen dat die termijn in de praktijk op 5 dagen is gesteld.
Mijn eerste klacht over deze zaak heb ik via een internetformulier ingediend op 29 februari 2020.
Tweede keer ingediend op 28 augustus 2020.
Derde keer ingediend op 30 augustus 2020.
Tot op vandaag 17 september 2020 geen reactie van een klachtenbehandelaar ontvangen.
Ik blijf contact zoeken met de afdeling klachten en hoop nog steeds op resultaten.
Vraag: De persoon die mij de stopbrief gestuurd heeft die niet gebaseerd is geweest op bewijzen is een leidinggevende bij de politie.
Kan daar een verband zijn?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 17 sep 2020, 15:23

Als de klachtenprocedure niet werkt zou ik contact opnemen met de Nationale Ombudsman. De Nationale ombudsman zal er dan voor zorg dragen dat de klacht alsnog zo spoedig mogelijk door de politie wordt behandeld.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 sep 2020, 16:10

adhominem schreef:
17 sep 2020, 15:18
Vraag: De persoon die mij de stopbrief gestuurd heeft die niet gebaseerd is geweest op bewijzen is een leidinggevende bij de politie.
Kan daar een verband zijn?
M.b.t. Stopbrief en bewijs:
Voor een stopbrief is bewijs geen vereiste.
Het is géén beschuldiging maar een waarschuwing oid advies iets niet te doen of iets te laten.

M.b.t een verband:
Een verband waartussen?
Want dat is mij niet duidelijk.
adhominem schreef:
17 sep 2020, 15:18
Zo snel mogelijk na ontvangst van de klacht wordt door de klachtbehandelaar overleg gevoerd met de klager. Ik heb begrepen dat die termijn in de praktijk op 5 dagen is gesteld.
In de regeling staat volgens u: "zo snel mogelijk".
Als het altijd (zonder uitzondering) in 5 dagen had gemoeten dan had daar wel "in 5 dagen" gestaan. Niet?

adhominem
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door adhominem » 17 sep 2020, 21:01

Termijn: Er is mij door de politie gezegd dat men in de praktijk binnen 5 dagen reageert. Klacht eerste keer ingediend op 29 februari 2020. Dat is buiten elke redelijke "zo snel mogelijke termijn" (geciteerd uit de Staatscourant).
Advies: Het is een advies met een consequentie. Dus zeker niet vrijblijvend. Wanneer ik op enige manier contact opneem volgt er contact met de officier van justitie teneinde toestemming te verkrijgen om mij buiten heterdaad aan te houden. Dat noem ik geen advies maar een dwangmiddel.
Verband: Ik vraag mij af of het binnen de politie organisatie mogelijk is dat een leiding gevende die ook plaatsvervangend officier van justitie is opdracht kan geven niet in te gaan op mijn klacht. Dit omdat er bij de melding/aanklacht geen bewijs is geleverd. Dat lijkt mij zeer ongebruikelijk. Laat de politie zich misleiden door manipulatieve emoties zonder bewijs?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 sep 2020, 23:03

Een chef bij de politie is hulpofficier en geen plv. Officier van justitie.

"Zo snel als mogelijk" is niet "binnen redelijke termijn" maar "zo snel als mogelijk".

Als er nu omstandigheden zijn die maken dat het (nog) niet mogelijk is dan staat dat "zo snel als mogelijk" in de weg maar is het niet over een finale termijn. Want er was geen termijn.

Als er daarentegen had gestaan "binnen redelijke termijn" had je kunnen discussiëren wat redelijk is en dán ben ik met u eens dat máánden niet meer redelijk is. Maaaar, dat staat er kennelijk niet.

Een klacht wordt door een klachtenafdeling afgehandeld en daar kan een chef geen invloed op uitoefenen, al helemaal niet wanneer hij zelf betrokken is in de casus.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 18 sep 2020, 01:14

Ik hen het voor een groot gedeelte gelezen, maar mis ergens de kern van het verhaal waar ik iets mis.

Om tot de kern van her verhaal te komen, wat is uw relatie tot de andere persoon, want ik kan me met de beste wil van de wereld niets bedenken dat het stop verhaal is aangeslingerd door een persoon die 128 kilometer verderop woont en verder niet kent.

Daarnaast heeft u het over dat het opgelegd is zonder enig bewijs.
Er zit een verschil tussen geen bewijs hebben of in een strafzaak onvoldoende overtuigend bewijs.

Een aangifte die gedaan is, is een wettelijk bewijsstuk, dus bewijs is er, alleen is een kale aangifte niet voldoende om ook te kunnen spreken over overtuigend bewijs.

Simpel fictief voorbeeld, een paar huizen verderop woont een beeldschone vrijgezelle jongedame.
Eeen aantal keer per week/maand gluur ik willekeurig bij haar door het raam naar binnen om even te kijken of ik een heerlijke glimp op kan vangen.

Er zijn geen getuige van, er zijn geen camerabeelden, dan wordt het op basis van alleen haar verhaal lastig om de zaak bewijsbaar te krijgen.
Maar ze heeft wel een volledig betrouwbaar logboekje bijgehouden op welke dagen en tijden er bij haar, en door wie steeds naar binnen gegluurd wordt.

Het is even heel simplistisch gesteld, maar gaat even om het principe.
Er is geen bewijs dus er mag niets ondernomen worden?

In een dergelijk zaak is er dus wel wettelijke bewijs, maar geen overtuigend bewijs.
En dat zijn twee begrippen die voor een rechter allebei aanwezig moeten zijn.

En dat is dus wat anders als geen bewijs.

Dan met betrekking tot de klacht.
Wat is de inhoud van de klacht?

Een klacht kan voor veel manieren gebruikt worden, idee te hebben onjuist behandeld te zijn, bv een hele dag op politiebureau vast gezeten te hebben en totaal geen eten of drinken krijgen, u voldoende zich onjuist bejegend tijdens contact met de politie.

Een klacht kan echter niet ingediend worden om een juridisch inhoudelijk beklag op te starten.

Simplistisch voorbeeld, u heeft een bekeuring gekregen voor te hard rijden en bent daardoor staande gehouden.

U kunt een klacht indienen omdat u vond dat u tijdens de staande houding gekleineerd en onjuist bejegend werd.

Maar niet omdat u de bekeuring betwist, dat er geen overtreding gepleegd is.
Daarvoor moet u dan in beklag gaan bij de officier van justitie en als die negatief beslist in beroep gaan bij de rechter.

Kortom, de inhoud van het beklag is mede bepalend over de afdoening.
Neemt niet weg dat ze u dan wel binnen een redelijke termijn in kennis moeten stellen dat de klacht niet-onvankelijk is of niet in behandeling genomen kan worden omdat het een juridisch inhoudelijk karakter heeft en daarvoor andere procedures zijn.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 18 sep 2020, 03:56

Zo snel mogelijk e.d. zijn uitspraken die in een folder en op informatieve websites staan. De klachtenprocedure wordt beheerst door hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. De termijn voor de afhandeling van een klacht is 6 weken of als er een adviescommissie aan te pas komt 10 weken. (artikel 9:11). https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2020-07-01

Voor de politie geldt een iets afwijkende procedure ingevolge hoofdstuk 7 van de poltiewet en is de termijn 10 weken of als er een adviescommisise aan te pas komt 14 weken: (artikel 72 Politiewet). https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2020-07-01

De klacht had binnen 14 weken afgehandeld moeten zijn. Edit: Wat ook kan inhouden dat de klacht niet ontvankelijk is.

adhominem
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door adhominem » 18 sep 2020, 23:49

De dame in kwestie heeft verklaard tijdens haar aangifte dat ze de bewijzen (mails en of WhatsApps berichten) niet heeft bewaard omdat op het bureau haar geadviseerd zou zijn alles te vernietigen. Dat werd later op het bureau betwijfeld omdat een dergelijk advies bij een stalking nooit door een politie functionaris zou worden gegeven.
Mijn klacht is dat een aangifte op het bureau is aangepast tot een melding op basis van een verklaring/melding die niet is ondersteunt met bewijzen omdat die op advies van een politie collega van de rapporteur door de aangeefster zouden zijn vernietigd.
Nogmaals een stopbrief onderga ik niet als een vrijblijvend advies. Het is een dwangmiddel met consequenties. Als bij een aangifte of melding geen bewijzen worden geleverd kan er m.i. door de politie geen dwangmiddel opgelegd worden.
Het is toch zeker nog steeds zo dat degene die zich op de rechtsgevolgen van een stelling beroept de bewijslast draagt van de juistheid van die stelling. Is dat bij aangifte van stalking niet nodig? De wet schrijft dat toch voor?
Kunnen mij door een onbewezen stelling van stalking beperkingen die voortvloeien uit de stopbrief worden opgelegd?
Kan ik eisen dat de politie mij volledig rehabiliteert?
Opmerking; Ik dank jullie voor je adviezen want ik wil goed voorbereid zijn voor dat ik besluit gerechtelijk stappen te ondernemen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 sep 2020, 23:58

Beperkingen die opgelegd worden door een stopbrief?

Een dame heeft je via de politie op niet mis te verstane wijze, niet vriendelijk gevraagd of je haar in hemelsnaam met rust wil laten. Nu wil je én die agent aanklagen, "gerehabiliteerd" worden, wat dat dan ook moge zijn en wil je ook nog eens contact met betreffende dame.

Ik heb zo'n idee dat je het deel STOP van die brief niet helemaal hebt begrepen van het hele concept, maar ik kan ernaast zitten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 19 sep 2020, 01:13

Nogmaals een stopbrief onderga ik niet als een vrijblijvend advies.
De strekking van een stopbrief is: als u dit of dat doet dan kan dat strafbaar zijn en als het strafbaar is dan zitten daar juridische consequenties aan.

Kortom: hetzelfde als er in het wetboek van strafrecht staat. Benieuwd hoe u dat ondergaat en bij wie u daarover een klacht gaat indienen.

Maar er is destijds toch juist op goede reden geen aangifte opgenomen en afgeschaald naar een mutatie?

adhominem
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door adhominem » 19 sep 2020, 10:30

Het recht schrijft voor dat degene die zich op de rechtsgevolgen van een stelling beroept de bewijslast draagt van de juistheid van die stelling.
Dat is natuurlijk verankerd in een wet en geldt voor iedere inwoner van Nederland.
Afgaande op de meeste van jullie reacties bestaat er kennelijk voor Stalking een uitzondering op die wet.
Dat moet dan ook ergens zijn vastgelegd.
Mijn gevoel zegt dat als een aangever geen bewijzen kan leveren van de stelling dat die persoon wordt lastig gevallen geen aangifte, melding of stopbrief met consequenties zou kunnen worden opgemaakt door de politie.
De politie moet zich toch ergens op baseren? Volgens mij is het daar al fout gegaan.
Maar als het wel in een wetsartikel is vastgelegd dan is het natuurlijk zinloos te procederen.
Ik hoor graag waar dat staat.

adhominem
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door adhominem » 19 sep 2020, 10:44

En handelt de politie uit bezorgdheid voor de veiligheid of een psychisch gevoel van druk voor de aangever, dan zou je toch aannemen dat er op zijn minst eerst een onderzoek van de politie moet worden uitgevoerd naar de juistheid van de stelling van de aangever.
Ik ben nooit gevraagd op het bureau te verschijnen of nooit gehoord zelfs nooit gevraagd schriftelijk te reageren op een aangifte.
Zou je toch verwachten als burger van een rechtsstaat.
Nogmaals: Is dit een ergens vastgelegde wettelijk toegestane procedure van de politie. Waar staat dus dat de politie juist heeft gehandeld of waaruit kan ik opmaken dat de politie juist heeft gehandeld?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 19 sep 2020, 11:00

In de wet staat niet dat de politie niet zo mag handelen, dus in princiepe mag het. Pim en Frans hebben aangegeven dat er geen juridische gevolgen aan een dergelijke brief vastzitten. De inhoud kun je zien als een mededeling, ik zelf zie het meer als een waarschuwing, maar meer ook niet. Het is geen beschuldiging, wel een aankondiging/mededeling dat eventueel een strafrechtelijk onderzoek zal worden gestart.

Wat u kunt doen is een klacht indienen als u vindt dat de politie onbehoorlijk heeft gehandeld. Waar het dan om draait is of er te snel naar het middel van een STOP-brief is gegrepen omdat u van mening bent dat er geen aanwijzingen van stalking zijn, terwijl de STOP-brief een enorme inpact op u heeft gemaakt.

Onderdeel van de klachtenprocedure is dat beide partijen gehoord worden en elkaars verhaal krijgen te lezen. Mogelijk wordt het in een goed gesprek opgelost, zo niet dan kunt u de klacht doorzetten en komt er een officiele uitspraak.

adhominem
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door adhominem » 19 sep 2020, 12:20

Bedankt voor je reactie.
Dus omdat er in de wet niet staat dat de politie niet zo mag handelen is het toegestaan.
Maar zoals elke organisatie in Nederland heeft de politie ook niet de verpichting te handelen op een wettelijke basis?
Zoals: Hij die zich op de rechtsgevolgen van een stelling beroept de bewijslast draagt van de juistheid van die stelling voordat de politie overgaat tot handelen?
Uit het mutatierapport dat mij ivm de corona situatie is voorgelezen blijkt dat de politie zelf twijfelt aan de juistheid van de aangifte omdat een politie functionaris nooit zou adviseren bewijs te vernietigen zoals door aangeefster is gesteld.
Het lijkt mij dat ik mij daarop kan beroepen,
Ik hoor graag jullie commentaar

Gesloten