LED-strips op scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Swuib95
Infopolitie Gast

LED-strips op scooter

Bericht door Swuib95 » 02 sep 2020, 14:11

Hoi,

Mag ik LED-strips op mijn scooter bevestigen?

Ik heb onder mijn stuur een klein vakje voor mijn telefoon, ik zou daar graag een led stripje in maken.

Indien ik dit mag doen, maakt het uit waar deze strips geplaatst worden?
Indien ik dit mag doen, mogen de strips aanstaan tijdens het rijden?

Dankjewel :)

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: LED-strips op scooter

Bericht door SWAT » 02 sep 2020, 18:00

U mag best led strips op uw scooter aanbrengen. U mag ze alleen niet laten branden bij het rijden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

cloud
Nieuw lid
Nieuw lid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door cloud » 02 sep 2020, 18:51

Beste Swuib95,

Naar mijn weten is dit niet toegestaan.

Hiervoor is het belangrijk om te begrijpen dat je op gebied van verlichting op je scooter moet voldoen aan bepaalde zaken, maar je mag ook voldoen aan "extra" zaken.

In art. 5.6.51 VR staat beschreven aan welk soort verlichting je scooter in ieder geval moet voldoen (verplicht).
In art. 5.6.57 VR staat beschreven welke soorten verlichting je eventueel mag hebben op je scooter.

Alles daarbuiten is niet toegestaan, waaronder dus de LED-strip die jij beschrijft, ongeacht van het feit of de scooter stilstaat of niet.

Ik raad je ook aan deze thread te lezen van Frans, waarin heel duidelijk wordt beschreven wat je wel en niet mag wijzigen aan je scooter.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 02 sep 2020, 20:14

cloud schreef:
02 sep 2020, 18:51
(...) ongeacht van het feit of de scooter stilstaat of niet.

Dit is niet helemaal correct; de Regeling voertuigen geldt alleen voor rijdende voertuigen, niet voor voertuigen die in een fietsenhok of bij de McDonalds geparkeerd staan.
Daarnaast moet er eerst gekeken worden naar de definitie van verlichting in dezelfde regeling:
Wettekst
licht: inrichting voor het verlichten van de weg of het geven van een lichtsignaal aan andere weggebruikers, waaronder begrepen de achterkentekenplaatverlichting en retroreflectoren;
Nu weet ik niet precies hoe de topicstarter z'n verlichting wil inbouwen, maar het is geen enkel probleem om verlichting aan te brengen om z'n opbergvakken te verlichten. Dat valt niet onder de definitie en is te allen tijde toegestaan..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 03 sep 2020, 12:44

Is dit niet van toepassing?
Wettekst
5.2.65 Regeling voertuigen: In of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen doen dit niet naar de buitenzijde van het voertuig.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten