stalker/gluurder

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
justmeigor
Infopolitie Gast

stalker/gluurder

Bericht door justmeigor » 01 sep 2020, 08:34

Geachte,
We hebben al een jaar of twee last van een persoon die in de avond uren en snachts "komt kijken".
Gemiddeld 1 a 2 x per week.
Als ik of mijn partner op sta is deze persoon reeds gevlogen.
Deze persoon is dermate zo vaak op "bezoek" geweest dat de honden al lang al niet meer reageren.
Deze persoon is ook slim genoeg om te weten waar de camera's hangen/omzeilen, maakt niet uit hoe vaak ik ze verplaats.
Deze persoon gaat heel voorzichtig te werk en maakt er blijkbaar een spelletje van.
Er wordt niets gestolen, ik heb wel eens een "lokkertje" buiten laten liggen met een gps tracker erin.
Als we zouden bellen is deze persoon al lang al weg.

Ik ben het nu zo zat, dat ik in de tuin ergens wil gaan zitten uit het zicht en wachten (met een eind hout van mij apart).
Binnen 1 week kan ik hem hebben, zijn gewoonte maakt hem/haar kwetsbaar voor pakken.

Ik kan een hele enceclopedie van voorvalletjes beschrijven over: wanneer, waar en wat we in de tuin van hem/haar gehoord hebben.

Gezien deze persoon erg voorzichtig te werk gaat ga ik geen moeite doen om valletjes te plaatsen, vislijn oid spannen.
Afgezien het feit dat dit ook niet mag, helaas.
Wat zijn er voor opties om van deze persoon af te komen.

Met vriendelijke groet Igor

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: stalker/gluurder

Bericht door Proost » 01 sep 2020, 09:42

Belaging staat beschreven in Artikel 285b Wetboek van Strafrecht. Zij spreek over
Wettekst
Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Als ik het verhaal zo lees is de stelselmatigheid wel aanwezig. Maar welke wederrechtelijke inbreuk op jullie privacy wordt er dan geschonden? Dat haal ik er niet uit. Bij mij kijkt ook iedere dag wel iemand naar binnen. Vaak tussen 18.15 uur en 18.30 uur. Daar kan ik ook ongeveer de klok op gelijk zetten. En dan zwaai ik een keer naar de buurman van twee straten verderop die de hond uitlaat.
Wat we dus eerste moeten vaststelen is wat er precies gebeurd waardoor het onder dit artikel kan vallen.
  • Weet u wie het is?
  • Hoe weet u wanneer deze persoon er is als deze heel sluw en snel gevlogen is?
  • Hoe denkt u dat het gaat werken als camera's verplaatsen al geen zin heeft omdat hij/zij dat door zou hebben, maar u met een eind hout in de tuin valt niet op?
justmeigor schreef:
01 sep 2020, 08:34
Gezien deze persoon erg voorzichtig te werk gaat ga ik geen moeite doen om valletjes te plaatsen, vislijn oid spannen.
Afgezien het feit dat dit ook niet mag, helaas.
Net als het dreigen of slaan met een eind hout. De maximum straf hiervoor is bijna drie keer zo hoog als voor stalking dus dat lijkt me een slechte uitruil.
justmeigor schreef:
01 sep 2020, 08:34
Wat zijn er voor opties om van deze persoon af te komen.
U schrijft "hem/haar", dit impliceert dat u de identiteit van de persoon niet heeft en dan dat zelfs niet eens zeker weet of het een man of vrouw is. Als het zo vaak voor komt, zou ik als eerste eens in gesprek gaan met deze persoon. Uiteindelijk zal hem/haar duidelijk moeten zijn dat u er niet van gediend bent anders blijft er geen zaak over.

En dan weet u tevens ook of dat u daadwerkelijk belaagd wordt en dat het niet ligt aan een sterke verbeeldingskracht (niet op camera te vangen, altijd betijds gevlogen, maakt geen fouten, weet niet eens of het een man of vrouw is).

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 sep 2020, 09:43

U gaat geen vislijntjes spannen maar overweegt wel "met een eind hout" te gaan zitten?

Ik zou niet weten waarom een vislijntje spannen in uw eigen tuin niet mag.

Wel eens aan een wildcameraatje gedacht?
Die nemen alleen op bij beweging en zijn zonder kabels te plaatsen. Daar kunt u gelijk de stelselmatigheid mee aantonen.

Lijkt mij een veiliger alternatief dan met een stuk hout de confrontatie opzoeken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 01 sep 2020, 09:58

Kan het zijn dat...Hoe zeg ik dit netjes... U dingen ziet die er niet zijn?
PDC | DICT

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Carolien » 01 sep 2020, 18:13

Hoe kan het dat de stalker/gluurder nooit te zien is, hoe vaak u de camera's ook verplaatst? Dan zou de stalker/gluurder precies op die momenten aanwezig moeten zijn om te zien waar u de camera's precies hangt zodat hij/zij deze kan ontwijken.
U geeft aan dat u van diverse voorvallen kunt omschrijven wat/waar/wanneer het heeft plaatsgevonden in uw tuin. Is deze tuin vrij en makkelijk toegankelijk voor iedereen? Mijn voortuin grenst direct aan een stoep aan de voorkant en aan de zijkant. Als ik er op ga letten hoor en zie ik ook heel de dag door mensen vlak langs huis. Sterker nog, als ik met mijn eten op de bank zit en het gordijn achter me open doe, kan iemand die daar op de stoep loopt precies zien wat ik eet, zelfs mijn whats appjes lezen.... zo dicht ligt die stoep naast mijn raam.
Hoe weet u zeker dat het steeds dezelfde persoon is maar u weet niet of het een hij of een zij is? Heeft u duidelijk kunnen zien dat het steeds dezelfde persoon is? En wat doet deze persoon dan?
Bij mij lopen er heel de dag (en soms ook nacht) mensen langs mijn huis en kijken er ook elke dag mensen naar binnen. Vooral mensen die de hond uitlaten komen op ongeveer dezelfde tijdstippen langs.

justmeigor
Infopolitie Gast

Bericht door justmeigor » 02 sep 2020, 07:45

Dank u voor alle reacties.

Voor ons balkon ligt op het dak, bitumen golf plaat, die zijn her en der gedeukt.
Ik vindt met regelmaat voetsporen in de tuin die niet van mij of van mijn partner zijn, zelfs een slip partij (-: in de blubber
De tuin heeft wat achter stallig onderhoud er liggen dus ook wat tegels "op de klap" die we dus horen.
Ivm de verbouwing liggen er ook matrialen los waar wel eens over gestruikeld wordt, met bijbehorende taal, helaas niet duidelijk genoeg om een afkomst te kunnen bepalen, wel algemeen (beschaaft?) nederlands
Beplanting wat wel eens vertrapt wordt, beschadiging aan de beregening, katten zijn hier te licht voor en de honden kunnen hier onmogelijk bijkomen.
Schade aan div spullen zoals schuurpapier over de kliko en tuin meubels halen(2 jaar terug was ik aan het schilderen en vergat op te ruimen)
De cameras werken met infra rood, dat is vrij makkelijk te herkennen door het afgeven licht en dmv een app op de telefoon.
Een bepaalde kleur blauwe kleding wordt niet geregistreerd.

We wonen vrijstaand en er valt makkelijk om de tuin heen, door de tuin en in de tuin te lopen, zonder zicht vanaf de straat kant(lint dorp).
Buren zitten een 100 meter verop en achter ons een paar grote schuren en veel weiland met sloten.
Ook om op het dak van de bijkeuken te klimmen.
Gezien de aart van onze tuin (ca 1500m2) en onze beplanting, zijn er legio verstop plaatsen.
Ik kan vrij snel een struik of een bosje opzoeken en daar gaan zitten zonder gezien te worden met uitkijk over de hele tuin.
Met "een eind hout" was van mij apart! Niet bedoelende de indruk willen wekken dat ik de agressor wil zijn.

Waar we de sporen zien geeft direct zicht in de keuken, huiskamer en slaapkamer, zicht wat je niet zal zien als je over de weg loopt of fietst.
We vermoeden maar weten niet zeker of het omde zelfde persoon gaat: zelfde werkwijze, dat maakt hem/haar kwetsbaar voor betrappen, echter de inteligentie en de oplettendheid maakt het moeilijk.

Wildcamera? daar ga ik eens op googlen.
Voor een confrontatie: ik niet bang uitgevallen, genoeg meegemaakt dan staat hij/zij er ook gelijk goed op.

Een valstrik plaatsen is opzettelijk iemand mee kunnen verwonden(door schuld), is strafbaar dacht ik.

@proost.
Nee we hebben geen idee wie het zou kunnen zijn.
Na 2 jaar is het meer een gewonte geworden dan een vrees.
Het ongemak en de onvrijheid in de prive sfeer blijft, het ongedwongen is er af/niet meer aanwezig.
Ik kan me heel makkelijk verstoppen in een hoekje in de tuin tussen wat struiken.(is het leger toch nog ergens goed voor geweest(-: )
Zodra ik opsta en uit het dakraam/dakkapel kijk zien we nog een persoon vluchten/van het dakje springen.
Doen alsof we niets gehoord hebben en in een keer naar het raam vliegen.
Of zodra ik naar buiten wil gaan is de persoon zeer goed verstopt of we horen wat weg rennen.
Voor de snelheid lijkt het mij overbodig te melden: mezelf eerst een badjas te gunnen.

U schrijft "hem/haar", dit impliceert dat u de identiteit van de persoon niet heeft en dan dat zelfs niet eens zeker weet of het een man of vrouw is. Als het zo vaak voor komt, zou ik als eerste eens in gesprek gaan met deze persoon. Uiteindelijk zal hem/haar duidelijk moeten zijn dat u er niet van gediend bent anders blijft er geen zaak over.

Hoe kan ik met deze persoon in gesprek gaan? dit is duidelijk een spelletje van deze persoon, en de inrichting van de tuin is van dien aart dat het zeer duidelijk is, waar de grenzen van mijn tuin en huis zijn, en dat er niemand gewenst is.
De grenzen worden aangegeven dmv een sloot, coniferen haag en hekwerk.
Hek klim je zo overheen, via de sloot kun je ook zo langs het hek heen, beide hebben restricties ivm gemetelijke bepalingen.
De haag is niet dicht, daar kun je ook zo doorheen,
Sinds ik een boom tussen de buren en ons heb verwijderd is het moeilijker om op het dakje van de bijkeuken te komen.
Beide zijn prive tereinen en niet publiek toegankelijk.
Hier geeft het wel wat rust, echter kan er nog via de achterkant nog wel op het dak geklommen worden.

Ik schreef:
Ik ben het nu zo zat, dat ik in de tuin ergens wil gaan zitten uit het zicht en wachten (met een eind hout van mij apart).
Binnen 1 week kan ik hem hebben, zijn gewoonte maakt hem/haar kwetsbaar voor pakken.

Dit is wat ik wil. en het eind hout was 'van mij apart" om aan te geven dat ik mijn nachtelijke rust terug wil en niet meer met een oog open wil slapen en geen belemeringen meer wil hebben tussen de activiteiten tussen mij en mn partner(terug keer van spontaniteit).

Ik hoop dat ik zo alle vragen heb kunnen beantwoorden.
Mijn vraag is wat kan of mag ik doen, in de legale wegen wel te verstaan

Bedankt voor alle antwoorden en bedankt voor de reacties en bedankt voor het lezen, graag zie ik uw reacties tegemoed.
Met vriendelijke groet Igor

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 02 sep 2020, 08:28

Als u bij defensie heeft gewerkt dan zal een HV of warmtebeeld u vast bekend voorkomen. Ik zou zeggen regel die een en zorg dat u ergens in de bosjes zit op het moment dat u de persoon verwacht. Wanneer u de persoon op uw erf ziet en u dus kennelijk goed kan zien dat deze op de woning gefixeerd is of daar continu naar kijkt houd u hem aan voor huisvredebreuk. U belt direct de politie en deze neemt hem over. Dan heeft u in ieder geval zijn/haar signalement en de politie de identiteit. Dat maakt het in het vervolg stukken makkelijker om iets aan te pakken.

Art 138 Sr is een misdrijf, maar spreekt wel over het "zich niet aanstonds op eerste vordering verwijderen van het erf...". Waarschijnlijk dient u dan uw erf af te bakenen met een bord art 461 Sr (u kent ze vast) om dit in te dekken.

(wild camera's zijn ook een goed idee. Maar ook deze maken gebruik van IR licht en als de vermeende stalker zo sluw is als u zegt zou dit ook op kunnen vallen. Een simpele oude camera uit de jaren 90 met 'nachtzicht' is al voldoende om de uitstralende lichtbundel van ver af te zien)

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 02 sep 2020, 08:48

De haag, sloot en hekwerk maken duidelijk dat het andermans terrein betreft, dat is voor artikel 461 Sr. voldoende. Het bordje is mijn inziens in dit geval niet nodig.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten