Honden plassen in voortuin en tegen heg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Niels11
Infopolitie Gast

Honden plassen in voortuin en tegen heg

Bericht door Niels11 » 31 aug 2020, 20:34

Regelmatig laten hondeneigenaren hun honden tegen mijn Taxus haag aan plassen of op mijn pad naar de voordeur.

Uiteraard is dit heel smerig, maar mijn haag heeft er ook onder te leiden. Diverse stukken worden bruin aangezien er meerdere honden per dag op dat stuk hun geur achterlaten. Inmiddels al twee stukken haag vervangen met nieuwe Taxus.

Ik spreek hier als ik het zie al die hondeneigenaren op aan en vertel ze dan ook dat de haag dood gaat door al die hondenzeik. De ene reageert dat ze dat niet wisten maar de meeste trekken zich er niks van aan.

Nu is mijn vraag, kan ik aangifte doen tegen de hondeneigenaren die hun honden tegen mijn haag aan laten plassen. Uiteindelijk gaat mijn haag er door kapot, maak ik kosten voor het vervangen van de haag en dus ik vind dit vandalisme/vernieling. Vandaar deze vraag.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Honden plassen in voortuin en tegen heg

Bericht door KaaDee » 31 aug 2020, 22:48

We kijken even naar wat de wetgever hierover zegt...
Wettekst
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie
Ik weet niet of hier jurisprudentie over bestaat, maar de opzet lijkt me vrij lastig te bewijzen...

Daarnaast... Gaat u aangifte doen tegen iedere hondeneigenaar die zijn hond tegen uw heg laat plassen? Dan doet u dus een verzoek bij de politie om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen tegen al deze mensen die, naar alle waarschijnlijkheid, in uw directe omgeving wonen. Dat moet vast een gezellige burendag worden.

En stel dat de politie daadwerkelijk uw aangifte opneemt en op magische wijze is er ineens voldoende capaciteit voor dit soort onzin, dan gaat er toch geen rechter hier iemand voor veroordelen?

Wat u wil is een schadevergoeding voor een kapotte heg, veroorzaakt door een zogenaamde (mogelijk) "onrechtmatie daad". Dat is iets voor het civiele recht, de politie is hier totaal geen partij in en zal zich hier ook niet voor laten gebruiken.

Dus neem contact op met rechtsbijstand, het juridisch loket of een advocaat. Die kunnen u precies vertellen wat de kans is om dit succesvol voor een rechter te brengen. Maar "wie eist, bewijst" dus bedenk vast hoe u gaat aantonen dat de buurman van drie huizen verderop inderdaad zijn poedel tegen uw heg heeft laten plassen.
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 sep 2020, 08:16

Plast de hondenbezitter of de hond tegen de heg? 8)
De hond.

Wordt deze aangezet tot plassen tegen de heg door zijn baasje?
Nee.

Het lijkt mij een civiele zaak.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 01 sep 2020, 10:15

Mogelijk staan er regels over het uitlaten van honden in de APV, maar meestal betreft dit aanlijning en het poepen. Niet het plassen.

Zoals Pim aangeeft is het geen vernieling of iets dergelijks en daarmee strafrechtelijk. Het is een civielrchtelijke zaak, waarbij u de eigenaar van de hond aansprakelijk kunt stellen uit hoofde van onrechtmatige daad. Maar dan zal u de schade moeten aantonen en de identiteit van de eigenaar moeten achterhalen zodat u deze aansprakelijk kunt stellen en eventueel dagvaarden. Dat brengt ook voor u de nodige kosten met zich mee.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 01 sep 2020, 21:59

Pim schreef:
01 sep 2020, 08:16
Wordt deze aangezet tot plassen tegen de heg door zijn baasje?
Nee.
Deze ben ik niet met je eens.
Het is uiteindelijk het baasje die daar wel de regie over heeft.
Als jij je hond dusdanig aangelijnd laat dat hij overal vrij kan loslopen en dergelijke, dus ook bij tuinen van mensen, dan weet je dat dat kan gebeuren.

Dit is eenvoudig op te lossen door niet te dicht langs tuinen te lopen of om de hond kort te laten volgen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 sep 2020, 23:12

Dan blijft het alsnog een civiele zaak.
De houder van de hond is aansprakelijk voor de schade die deze veroorzaakt.

Als ik een hond heb en deze is aangelijnd en hij bijt iemand dan is het civiel (mits hij niet aangezet en opgehitst werd).

Werd de hond opgehitst dan is het baasje strafbaar/strafrecht.

In beide gevallen is het baasje de l#l / het haasje 8)
Dat wel.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans » 01 sep 2020, 23:27

Moderatoropmerking van Frans
Kunnen we tips om honden bij heggen weg te houden beperken tot diervriendelijke tips. Topic opgeschoond
.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rai » 02 sep 2020, 00:55

KaaDee schreef:
31 aug 2020, 22:48
We kijken even naar wat de wetgever hierover zegt...
Wettekst
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie
Ik weet niet of hier jurisprudentie over bestaat, maar de opzet lijkt me vrij lastig te bewijzen...

.....knip.....

En stel dat de politie daadwerkelijk uw aangifte opneemt en op magische wijze is er ineens voldoende capaciteit voor dit soort onzin, dan gaat er toch geen rechter hier iemand voor veroordelen?
Ik ga even met de laatste opmerking beginnen en ben ik misschien wat tegendraads.
Toch snap ik best dat TS met deze vraag zit.

Dat het onzin is, vind ik iets te kort door de bocht en waarom, nagenoeg alle gemeentes hebben in de APV opgenomen dat “wildplassen” niet toegestaan is, omdat het een bron van ergernis is en overlast veroorzaakt in het publieke domein.
Daar heb ik beeld bij, als iedereen vanuit de kroeg op dezelfde plek in een steegje of tegen de kerk aan zeikt, geeft dat behoorlijk overlast.
Daar wordt ook in de meeste gemeentes zonder pardon op gehandhaaft en bestraft met een bon en daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar nu stelt iemand de vraag hoe het zit als een hond “wildplast”, dan is het in ene klinklare onzin en wordt TS min of meer afgeschilderd als een “zeikerd”.
Dat je er juridisch weinig tot niets mee kan is een ander verhaal, omdat “wildplassen” van een hond nu eenmaal in eerste aanleg niet strafbaar is, maar vandaar ook dat de vraag gesteld wordt.

Juridisch afdoen via een strafrechtelijke (om)weg zal om verschillende redenen ook lastig (Lees onmogelijk) worden.
Als het incidenteel gebeurt dan zal de vereiste opzet nagenoeg niet te bewijzen zijn, en moet je het inderdaad proberen af te dwingen via de civiele weg, omdat er eenvoudigweg dan geen strafbaar feit is.

Als er toch sprake is van stelselmatigheid dat zou je met betrekking tot de opzet moeten gaan werken aan mogelijkheidsbewustzijn of voorwaardelijke opzet, dus juridisch zijn er THEORETISCH mogelijkheden.

Maar dan ben je er nog nog lang niet, als het tot een aangifte zou komen.
Het enkele feit dat TS aangifte zou doen, is absoluut onvoldoende bewijs, ook al geeft hij namen en data door wie en wat het betreft.
Daar zal bewijs bij gezocht moeten worden, en dat stuit op diverse problemen.

Ten eerste zal dit soort aangiftes de laagste prioriteit krijgen, simpelweg omdat er niet voldoende personeel is om alle aangiftes te kunnen behandelen.
Als dat wel zo zou zijn, moet er ook andersoortig bewijs gevonden worden en dat gaat behalve met langdurige observaties nooit rond komen.
Dus ondersteunend bewijs richting de aangiftes ga je nagenoeg niet rond krijgen en als je dan ook nog eens ontkennende verdachtes hebt, is resultaat 0.

Kortom, zoals meerdere sprekers al hebben gezegd, zal u het een en ander via een civiele procedure moeten regelen, waarbij dan de basisregel is: “wie eist, die bewijst”.

Zoals uitgelegd, ook al zou er een hele kleine mogelijkheid aanwezig zijn om via strafrechtelijke weg af te kunnen handelen, is de kans dat dit effect heeft nihil zal zijn en daarnaast is er nog eens een grote kans op neveneffecten.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 02 sep 2020, 05:15

Toen het over katten ging waar ik van vond dat die niks in mijn tuin te zeiken en zoeken hadden was ik de zeikerd 8)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 02 sep 2020, 09:18

Haha... :like:

Er zijn zat middelen om katten te weren en dan is dat ook mogeijk voor honden. Waar 1 hond piest, piest hond 2 ook en er zijn meer mensen die hier niet van gediend zijn..

Goedkoopste oplossing: veel peper strooien; daar kan het gevoelige neusje niet zo goed tegen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rai » 02 sep 2020, 09:51

@Pim snap precies wat je bedoeld hoor.

Voor katten geldt in principe hetzelfde, wat een aanwinst van een hond of kat voor de ene is kan overlast voor een ander zijn.

Alleen het begrip "overlast" is iets wat vaak niet tastbaar is en vaak een persoonlijke perceptie is.
Zo gaat de ene al over de rooie als er een keer iets door een huisdier gebeurt en wordt de andere het pas beu na 100x een drol uit de tuin geschept te hebben.

Het gaat er uiteindelijk om hoe je daar mee om gaat.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waarbij overlast niet uit te sluiten is en in beperkte mate ook geaccepteerd is en moet zijn.

Het is alleen zoals in zoveel gevallen, de toon die de muziek maakt of het zeikerig is of niet.
Gebeurt iets eenmalig (bedoel daarmee een vorm van overlast) en je wil gelijk de hoogste juridisch boom in en onderste uit de kan te halen, kan je je afvragen of het juridisch in welke vorm dan ook haalbaar is, in relatie tot de leefbaarheid in de buurt.

Feit is en blijft uiteindelijk dat de eigenaar juridisch verantwoordelijk is voor het doen en nalaten van zijn huisdier, of dat nu civielrechtelijk of strafrechtelijk is.

En daarnaast is het ook nog eens een stukje zelfredzaamheid waar het soms aan ontbreekt.
Wat Zijlvaart67 ook zegt, kijk naar mogelijkheden die je zelf hebt als je bepaalde mate van overlast ervaart.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 02 sep 2020, 09:55

rai schreef:
02 sep 2020, 00:55
Dat het onzin is, vind ik iets te kort door de bocht
Ik vind het inderdaad onzin om hiervoor de politie te gebruiken. We zijn geen verlengstuk van (of vervanging voor) een civiele rechtsgang.
Los het civielrechtelijk op. En dat is lastig, maar het is de enige mogelijkheid om dit via een rechter voor elkaar te krijgen.
PDC | DICT

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rai » 02 sep 2020, 11:19

De scheiding tussen strafrecht of civielrechtelijke is soms nu eenmaal flinterdun en vaak afhankelijk van omstandigheden en details wat een verschil kan maken.

Dat dergelijke zaken als die van TS, als er eventueel al sprake is van een strafbaar feit, niet raadzaam is om via strafrechtelijke weg af te doen, omdat het nu eenmaal de allerlaagste prioritering krijgt en dergelijke zaken rond te krijgen is een heel ander verhaal.
Om nog maar te zwijgen of je ook je schade vergoed krijgt.

Zodra je aangifte doet ben je immers overgeleverd aan de verschillende instanties en heb je totaal geen regie meer over een zaak en dat indien een zaak zich er voor leent, civielrechtelijke de meest voor de hand liggende optie is, omdat je dan de volledige regie zelf in de hand hebt is een andere zaak.

Om een zijsprongetje te maken om mijn verhaal daarop duidelijker te maken: Zijn wij dan wel een verlengstuk van verzekeringsmaatschappijen ???

Gesloten