Leeg busje peperspray

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

BHV
Infopolitie Gast

Leeg busje peperspray

Bericht door BHV » 28 aug 2020, 22:55

Peperspray is verboden . Daar is geen twijfel over mogelijk.

Maar ik ben benieuwd als je een leeg busje peperspray bij je hebt is dat wel toestaan. Ik kan er niemand mee kwaad doen. Maar ik zou het wel kunnen gebruiken om een aanvaller op afstand Proberen te houden.

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Re: Leeg busje peperspray

Bericht door Stefan » 29 aug 2020, 09:12

Goeie. Ik zou zeggen niet toegestaan omdat het bij uitstek geschikt is om alsnog mee te dreigen. Een "bot mes" zou denk ik een vergelijking kunnen zijn. Staat en valt dan weer met de omstandigheden.

Thuis in de kast zal het geen probleem zijn, bij je hebben op straat wel.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 29 aug 2020, 10:22

Dit zal onder de wet wapens en munitie vallen onder Cat IV sub 7.
Wettekst
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen die je thuis op de schouw mag neerzetten maar niet bij je mag dragen.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 30 aug 2020, 16:48

Je kan beter een busje Smurfenspray kopen.
https://firstcarecompany.nl/x-marker-ze ... gingsspray

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 30 aug 2020, 18:06

Even los van de discussie of het dragen van een leeg busje pepperspray wel of niet mag. Wat denk je daarmee te bereiken? Je schrijft zelf dat je daarmee een aanvaller op afstand wilt proberen te houden. Ik kan je vertellen. Die paar straatroven waar ik mee te maken heb gehad, had het slachtoffer in geen enkel geval de aanvaller zien aan komen. Die komen doorgaans van achteren of van opzij en dan heel snel, al dan niet met meerdere personen.

Het scenario dat je een half verlicht fietspad op rijdt en je ze 100m van te voren met gebalde vuisten voor je ziet staan is enkel in films en series het geval. Vergelijk het een beetje met National Geographic op zondag ochtend. Een gazelle is ook niet bij gebaat bij een busje pepper als je de cheetah niet hoort of ziet aan komen. Die hangt ineens aan je lijf.

X marker, tja, zou mooi zijn. Ook daar geldt weer dat je al voorbereid moet zijn op het verrassingseffect. En als je dat al bent (lees met het busje in de hand verplaatsen), kun je je afvragen of je niet beter iets aan je plaats of tijd kan doen om op een bepaalde plek te zijn. (zijn er überhaupt casussen bekend waarin het gewerkt heeft of dat er later een verdachte is aangehouden?)

Mocht je je écht goed voor willen bereiden op een dergelijke situatie. Ga een cursus BJJ volgen. Dan zal menigeen zich bedenken en liever een ander slachtoffer uitkiezen.

Hoe zeiden ze dat in de oudheid dat ook alweer? "Si vis pacem para belum". :wink:

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 30 aug 2020, 20:26

Ik heb nog nooit in al die jaren gehoord dat de dader te herkennen was aan zijn, door het slachtoffer, blauw geverfde gezicht.

De enige die baat heeft bij smurfenspray is de verkoper.
En de koper misschien in de zin van diens gemoedsrust.
Maar meer ook niet.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Bhv
Infopolitie Gast

Bericht door Bhv » 31 aug 2020, 20:27

Dat is helder dat mag dan ook niet volgens de wet.
Maar ik kan je wel vertellen als je door twee man bent aangepakt in het verkeer er toch net iets anders over denkt. Het is al lang geleden maar ik denk er toch regelmatig aan.
In ieder geval als ik er mee zou dreigen Is heel iets anders dan daadwerkelijk gebruiken. En dan zal de strafmaat toch wel anders zijn. Ik moet toch wat als het mij nog een keer overkomt.

Slachtoffer

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 sep 2020, 08:20

En dan. Dan sta je daar te dreigen met een leeg busje.
Dan wordt die ander zo kwaad dat hij het licht uit je ogen slaat.

Beter vermijdt je een confrontatie die je toch niet gaat winnen. Met een leeg busje al helemaal niet.
En als je de confrontatie wel denkt te winnen met een leeg busje dan heb je dat busje niet niet nodig.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 01 sep 2020, 10:42

Bhv schreef:
31 aug 2020, 20:27

Maar ik kan je wel vertellen als je door twee man bent aangepakt in het verkeer er toch net iets anders over denkt. Het is al lang geleden maar ik denk er toch regelmatig aan.
Ooit een dashcam overwogen? Dan kun je filmen als jou onrecht in het verkeer wordt aangedaan. En dat neem je dan mee in je aangiftegesprek.
Bhv schreef:

In ieder geval als ik er mee zou dreigen Is heel iets anders dan daadwerkelijk gebruiken. En dan zal de strafmaat toch wel anders zijn. Ik moet toch wat als het mij nog een keer overkomt.
Dreigen is inderdaad iets anders dan gebruiken. Maar dan sta je daar, met je busje pepperspray. Als je veel geluk hebt (zoals Pim al zei) zou het in een bijzonder geval kunnen werken. De andere persoon raakt er zo beduusd van dat het vlug weer in de auto stapt en de deuren op slot doet. Jij stapt ook weer in en vervolgt je weg (neem ik even aan). De geschrokken persoon die je bedreigd hebt belt direct 112 en geeft jouw signalement, kenteken en rijrichting door. Hij is namelijk zojuist, voor zover hij weet, bedreigd met een Cat 2 wapen. Voor jouw duidelijkheid, een doorgeladen AK47 valt in dezelfde categorie. Voor dat je op je plaats van bestemming aan komt ben je al aan de kant gezet door een politievoertuig met twee agenten er in die op scherp staan en heel spits reageren op hun eigen veiligheid. Er is namelijk een melding gekomen van iemand met een verboden wapen wat daadwerkelijk van dichtbij gezien is.

En dan blijkt achteraf, als je op het bureau bent en je verhaal gedaan hebt (en sowieso te laat bent gekomen voor je afspraak) dat het een leeg busje was. PV gaat toch opgemaakt worden. Dan komt het bij de rechter. Denk je dan dat die gaat zeggen, 'Oh joh, leeg busje... nee dat snap ik wel. Ontslagen van alle rechtsvervolging gij schavuit'.

Leuk idee, maar dat gaat je alleen maar ellende opleveren en totaal je beoogde doel niet halen. Koop een dashcam of neem een zelfverdedigingscursus.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 01 sep 2020, 16:36

Bhv schreef:
Kijk, ik zal de laatste zijn die zegt dat je voorwerpen bij je moet dragen door geschikt zijn voor afdreiging...

Maar als je lid bent van een honkbalvereniging, kun je in ieder geval altijd uitleggen waarom er een knuppel achter in de kofferbak ligt.

Maar ik zou vooral het advies hierboven van collega Proost aannemen. Want als ik op jou afstapt om te vertellen dat je richtingaanwijzer defect is en jij komt op mij af met een honkbalknuppel, dan bel ik gewoon 112...
PDC | DICT

Martin34
Lid
Lid
Roepnaam: Martin
Facebook: Martin zeguers
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Martin34 » 18 sep 2020, 17:08

Hoe zit het me deodorant, kan dat ook als cat 2 wapen worden gezien? Plus het lijkt mij niet gezond omdat in je ogen te krijgen.
Hij die nooit gezondigd heeft;werpe de eerste steen.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 18 sep 2020, 17:10

Nee dat is geen cat2 wapen. Het kan hooguit als cat 4 sub 7 gezien worden als je daadwerkelijk het in iemand zijn ogen spuit.

Je kan deze informatie overigens heel eenvoudig via Google raadplegen. Daar staat precies wat in welke categorieën thuis hoort.

Plaats reactie