Rijbewijs tonen (cq nog niet bezitten)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Rijbewijs tonen (cq nog niet bezitten)

Bericht door zijlvaart67 » 26 aug 2020, 22:31

Zoals ik al zei; juridisch gezien niet, maar probeer maar eens een verplichte uitdraai van de rdw bij te voegen waar doodleuk op staat dat meneer wel in het bezit is van een rijbewijs. Kan je uitgebreide tik-pv's gaan maken die (in Amsterdam) meteen de prullenbak ingaan..

Justitie heeft werk zat; die interesseert zich niet voor dergelijke casussen. Vergelijkbaar met ingevorderde rijbewijzen; zodra je bericht hebt dat je 'm op mag halen staat er meteen een datum van teruggave in het systeem en kan je gewoon in je auto stappen en naar het parket rijden. Klopt juridisch wellicht ook niet, maar justitie vindt 't allemaal prima..

In mijn ogen blijft 't allemaal afhankelijk van de afgiftedatum die de gemeente bij de RDW laat registreren maar ik zie dat er zelfs verplicht landelijk beleid op dat gebied bestaat en die jongens houden 't simpel:

Afgiftedatum
De afgiftedatum van het rijbewijs is de datum waarop u het rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Stel uw rijbewijs verloopt op 1 april en u vraagt het rijbewijs aan op 15 maart, dan is 15 maart de afgiftedatum op het nieuwe rijbewijs.

bron: RDW

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Rijbewijs tonen

Bericht door Hilde » 26 aug 2020, 23:41

Proost schreef:
26 aug 2020, 22:23
Artikel 107 Wvw is anders vrij duidelijk
Wettekst
Artikel 107
1.Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.
Het document is nooit afgegeven, niet voor ontvangst getekend en hij is er nooit de feitelijke beschikker over geweest

Heel spannend gaat dat niet worden.
De ag denkt daar anders over.

https://www.bijzonderstrafrecht.nl/home ... 1-wvw-1994

Het rijbewijs wordt dus in de zin van de wet afgegeven op de datum die op het rijbewijs als datum van afgifte staat vermeld. Voor feitelijke afgifte bezigt de wet de term “uitreiking”. In het onderhavige geval was het rijbewijs dus wel aan de aanvrager afgegeven in de betekenis waarin het begrip afgeven van een rijbewijs in de Wegenverkeerswet 1994, dus ook in art. 107 lid 1 WVW 1994, wordt gebezigd, maar indien de aanvrager, zoals hij heeft verklaard, het rijbewijs nog niet had afgehaald - in de zin van de wet - nog niet uitgereikt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 26 aug 2020, 23:59

Die kende ik nog niet, de hogere regionen vinden er inmiddels ook wat van, thanks!

'Er was een rijbewijs afgegeven, dat bleek uit de stukken'.. :P

De inhoud van de overgelegde stukken is met de bewezenverklaring onverenigbaar. Volgens die stukken was aan de verdachte op 3 april 2015 immers wel een rijbewijs afgegeven voor een personenauto, dus voor de categorie van motorrijtuigen, waartoe het motorrijtuig behoorde.

Toch spannend voor de topicstarter:
Er is voor gekozen om als datum van afgifte te hanteren de datum waarop de tot afgifte bevoegde autoriteit het besluit heeft genomen om tot afgifte over te gaan. Dit is feitelijk het moment waarop de gemeenteambtenaar het gescande aanvraagformulier naar de Dienst Wegverkeer verstuurt.

Nu maar hopen voor de topicstarter dat z'n aanvraag snel is ingediend door de gemeente, maar gezien de spoedaanvraag ga ik daar wel vanuit. Overigens wel weer wat anders dan op de site van de RDW valt te lezen..

Maar al met al blijft het toch raar:
* Een geslaagde kandidaat rent naar het gemeentehuis en er is vrijwel meteen (dankzij de digitalisering) een datum van 'rijbewijsafgifte' bekend; hij rijdt niet zonder rijbewijs
* Een geslaagde kandidaat rent een week later pas naar het gemeentehuis en hij rijdt in de tussentijd wel 'zonder rijbewijs'..

Je moet ergens een grens trekken, maar ook dit vind ik een rare scheidslijn..

Hier hebben we ook al discussie's over gehad maar toe maar, die laten we maar even voor wat ze zijn:

17. Deze uitleg van het begrip “afgeven” betekent niet dat degene voor wie een rijbewijs voor feitelijke afgifte - uitreiking in de zin van de wet - gereed ligt doch die het nog niet heeft opgehaald steeds straffeloos is. Hij kan immers niet voldoen aan de plicht op eerste vordering van een daartoe bevoegde opsporingsambtenaar een rijbewijs behoorlijk ter inzage af te geven (art. 160 lid 1 jo art. 177 WVW 1994).

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 27 aug 2020, 13:20

Ah dat wist ik ook niet. Thanks.

In mijn eerdere geval was het moment van aanvraag 24uur voor het zien rijden. Stond niet verwerkt in het systeem (BVI is vrij snel) en de bon was in deze casus blijven staan.

Deze jongeman had dus gewoon €399 af kunnen tikken. Was die dus een dag later gaan rijden wellicht een heel ander verhaal.

(En ook hij was geslaagd en had de brief van aanvraag bij de gemeente bij)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 27 aug 2020, 18:05

Dan hoop ik voor hem dat hij in bezwaar is gegaan 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten