Bekeuring door BOA

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Henk1979
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bekeuring door BOA

Bericht door Henk1979 » 17 aug 2020, 10:06

Ik weet dat het geen politie is, maar ik kon geen BOA-forum vinden, dus wellicht kan iemand hier wat licht op de zaak werpen.

Wij hebben hier op het dorp een buitengewoon fanatieke BOA rondrijden, die met bekeuringen strooit alsof het pepernoten zijn. Het woord gevaarzetting is hem onbekend, overtreding is overtreding.

Ik stond voor mijn appartementencomplex de band van mijn brommer te plakken. Ik ben klaar en ik wil hem de berging in rijden, die zich 10 meter verderop bevindt. Plotseling duikt de BOA achter mij op en geeft een bekeuring omdat ik geen helm droeg. Dat ik stapvoets reed en dat het maar een stukje van 10 meter betrof, daar heeft hij geen boodschap aan.

In het in de Staatscourant gepubliceerde Besluit Buitengewoon Opsporingsambtenaar staat dat een BOA in Domein 1 (Openbare Ruimte) als taak het handhaven van de leefbaarheid in de openbare ruimte heeft (aanpak overlast, vervuiling, kleine ergernissen). Als ik 10 meter zonder helm rijd, stapvoets nota bene, en niet eens over de openbare weg maar over een privé-parkeerterrein waar bovendien geen mens te bekennen is, op welke manier heb ik dan de leefbaarheid in de wijk aangetast?

Volgens mij gaat deze BOA zijn boekje te buiten. Deze zelfde man controleert ook vissers op het bezit van de juiste vispas, ook daar vraag ik mij af op welke wijze vissen zonder juiste papieren een aantasting van de openbare orde/leefbaarheid is.

Heeft het zin om obv deze argumentatie bezwaar te maken tegen de bekeuring?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Bekeuring door BOA

Bericht door zijlvaart67 » 17 aug 2020, 10:13

'Leefbaarheid in de openbare ruimte' heeft ook alles te maken met het 'handhaven van rechtsregels'. Zonder 'naleving van regels' is er geen 'leefbaarheid' en als de beste man niet bevoegd zou zijn, zou er geen acceptgiro op de deurmat vallen..

Dit argument gaat 'm mi niet worden..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 aug 2020, 10:15

Zijlvaart was mij voor.
Maar ik tik mijn proza niet voor niets 8)

U mengt dingen die niet ter zake doen.
Dat de taak het handhaven van de leefbaarheid in de openbare ruimte heeft (aanpak overlast, vervuiling, kleine ergernissen) is wil niet zeggen dat wanneer in uw ogen de leefbaarheid niet werd aangetast de boete onterecht is.

Een privé parkeerterrein is openbaar (dus de openbare weg) wanneer iedereen er vrij toegang tot heeft. Dus niet beperkt door hekken of andere barrières zoals slagbomen of kettingen. Het eigendom doet niets ter zake. De BOA of politie heeft geen taak eerst het eigendom te onderzoeken alvorens handhavend op te kunnen treden.

Dus u reed volgens eigen zeggen 10 meter op openbare weg op uw brommer zonder helm.
Dat is verboden. Dus ik zie niet waarom de boete onterecht is.

Kon u die 10 meter niet beter lopen, wetende dat er zo'n "buitengewoon fanatieke BOA" rondrijdt in uw dorp?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Henk1979
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Henk1979 » 17 aug 2020, 10:31

zijlvaart67 schreef:
17 aug 2020, 10:13
'Leefbaarheid in de openbare ruimte' heeft ook alles te maken met het 'handhaven van rechtsregels'. Zonder 'naleving van regels' is er geen 'leefbaarheid' en als de beste man niet bevoegd zou zijn, zou er geen acceptgiro op de deurmat vallen..

Dit argument gaat 'm mi niet worden..
Oh, dat is jammer. Ik had namelijk toch enige hoop geput uit een stukje jurisprudentie dat ik tegenkwam.https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:5888 In dit geval heeft de rechter geoordeeld dat de boa zich buiten zijn domein had begeven, en is de bekeuring vernietigd.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door MarcH » 17 aug 2020, 11:14

Dat arrest zag specifiek op de handhaving van C-borden. Dat mocht alleen in relatie tot de openbare orde. Die beperking zie je tegenwoordig ook nog terug in de domeinlijsten in de Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar:
Wettekst
De boa Openbare ruimte is belast met de opsporing van de strafbare feiten in de volgende wettelijke voorschriften voor zover noodzakelijk voor een goede uitoefening van de functie en de daaraan gekoppelde taakomschrijving, tenzij de wet zich daartegen verzet.
(...)
16. Alleen voor stilstaand verkeer: artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV).

Voor zover van toepassing ook voor rijdend verkeer: de artikelen 4, 5, 6, 8, 10, 28, 57, 60 en 82 RVV, en artikel 62 RVV juncto bijlage I, hoofdstukken C (geslotenverklaring) en D (rijrichting), RVV. Handhaving op het negeren van een C- of D-bord is toegestaan in relatie tot de leefbaarheid, waaronder het tegengaan van overlast door sluipverkeer en het verbeteren van de leefbaarheid door bepaalde gebieden af te sluiten voor (vracht)auto’s, zoals de zogeheten milieuzones.

Digitaal handhaven is slechts mogelijk voor het negeren van een C-bord of voor de overtreding van artikel 5, 6 of 10 RVV die volgt uit het negeren van een G-bord. De toepasselijke kaders voor digitaal handhaven door gemeenten zijn te vinden op www.om.nl/geslotenverklaring;
Be yourself, no matter what they say ...

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 17 aug 2020, 11:30

En als aanvulling op voorgaande antwoorden, in de basis mag een Boa domein I alleen handhaven op stilstaand verkeer, met uitzonderingen genoemde artikelen.

Daarvan is artikel 60 Rvv er een van en die gaat over de helmplicht tijdens het rijden.

Gesloten