HELP: Partner ontziet toegang tot woning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sam Bal
Infopolitie Gast

HELP: Partner ontziet toegang tot woning

Bericht door Sam Bal » 16 aug 2020, 18:31

Goedendag allen,

Vanwege diverse omstandigheden in ons huwelijk (getrouwd) heb ik besloten om met mijn zoon van 3 jaar elders te gaan wonen. De voornaamste reden is veiligheid. Inmiddels wonen wij een jaar gescheiden van elkaar. Hij woont nu in ons gekochte huis en ik woon met mijn zoon in een ander huis. Het is belangrijk om te weten dat ik hierbij mijzelf naar een andere gemeente (woonadres) heb overgeschreven. We zijn nog niet officieel gescheiden, reeds is deze procedure in gang gezet. Inmiddels is het huis verkocht, de overdracht vindt in een later stadium plaats.

Er is met een mediator een boedelverdeling opgesteld. Zodoende is duidelijk wie welke spullen ontvangt. Er is toen een datum vastgesteld waarop ik de spullen kan komen ophalen. Inmiddels heeft hij de datum meerdere malen verschoven en komt hij telkens op het laatste moment zijn afspraken niet na of krabbelt hij terug. Het is voor mij enorm vervelend, aangezien ik iedere keer mensen moet regelen die mij kunnen helpen met het verhuizen van de spullen en deze vervolgens moet afzeggen.

Afgelopen week hebben kennissen van mij vernomen dat de spullen die wij hadden verdeeld en die aan mij waren toegedeeld, online op marktplaats en facebook worden aangeboden. Een deel van deze spullen zijn al verkocht. Dit is allemaal zonder mijn toestemming en medeweten gebeurd. Het is puur toeval dat men dit ontdekte.

Aangezien mijn partner elke keer de afspraken verschuift, heb ik besloten om vandaag richting het huis te gaan om mijn spullen te halen. Eenmaal aangekomen kwam ik tot de constatering dat de sloten van alle deuren zijn veranderd en mijn sleutels hier niet op werken. Dit is tevens zonder mijn toestemming en medeweten uitgevoerd. Ik was derhalve niet instaat om mijn eigen woning te betreden. Kortom, mij is de toegang tot mijn rechtseigendom ontzien.

Al met al sta ik met mijn handen in mijn haar en heb ik geen flauw idee wat ik mijn mogelijkheden zijn. Ik heb het gevoel dat ik snel moet schakelen, anders heeft hij alle spullen verkocht en sta ik met lege handen. Tevens heb ik de volgende vragen en hoop ik dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

1. Op welke basis mag mijn partner (toekomstige ex) zonder mijn medeweten en toestemming de sloten veranderen?
2. Op welke basis mag mijn partner (toekomstige ex) mij de toegang van mijn eigen huis ontzien? (Ondanks dat mijn woonadres is gewijzigd, is het huis nog steeds ons eigendom, toch?)
3. Mag mijn partner (toekomstige ex) de toegang van mijn helpers (verhuizers) tot ons huis weigeren, wanneer zij mij helpen met de verhuizing? Mogen zij alsnog binnentreden wanneer ik WEL toestemming geef?
4. Op welke basis mag hij telkens de gemaakte afspraken blijven opschorten of niet nakomen?
5. Welke rechten kan ik verlenen uit de boedelverdeling? Hoe krijg ik de spullen of het geld terug die hij nu al heeft verkocht?
6. Wat is jullie advies in het algemeen? Hoe zouden jullie een soortgelijk situatie aanpakken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. De situatie wordt zo langzamerhand steeds schrijnender, wat uiteindelijk niet ten goede komt van mijn 3-jarige zoon en ik. We zijn toe aan rust.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: HELP: Partner ontziet toegang tot woning

Bericht door Proost » 16 aug 2020, 19:21

Dit is eigenlijk allemaal privaatrecht en niets voor de politie. Maar voor de duidelijkheid, als u er niet meer ingeschreven staat kan hij de sloten vervangen zonder uw goedkeuring.

De woningbouw, als eigenaar van een huurwoning, mag namelijk ook niet zo maar bij u maar binnen.

Afspraken wijzigen en niet nakomen, privaatrecht dus allemaal via een mediator of advocaat laten lopen. Leg de afspraken daar vast en laat er desnoods een boete clausule op vastleggen. Alleen vraag ik me af of uw aanstaande ex daar in mee zal gaan.

Het advies is om goede afspraken te maken, binnen een vastgestelde termijn en die beiden na te komen, met professionele hulp.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 aug 2020, 21:08

Zoals gezegd: advocatenwerk.

Het wordt brieven sturen en claims voor de waarde van de verdwenen goederen sturen.
En dan mogelijk naar een rechter.

En alvast slecht nieuws vooraf.
Zelfs als de rechter u gelijk geeft heeft u noch uw spullen, noch het geld voor de waarde van de verdwenen spullen.

Want als uw aanstaande ex-partner de uitspraak van de rechter negeert dan rest u niet veel anders anders dan weer naar de advocaat en weer naar de rechter.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 17 aug 2020, 00:05

Hoewel u het antwoord op uw vragen "kort zakelijk samengevat" reeds hebt gekregen ga ik toch nog even de door u genoemde punten af.
1. U woont feitelijk niet meer in de betreffende woning, uw aanstaande ex wel. Het "woonrecht" ligt dus bij uw ex en niet (meer) bij u. De rechtmatige feitelijke bewoner mag bepalen wie er binnenkomt en wie niet.
2. U bedoelt waarschijnlijk "de toegang ontzeggen". Op dezelfde grond als onder 1. De woning binnen gaan zonder zijn toestemming zal vallen onder Huisvredebreuk (artikel 138 Wetboek van Strafrecht).
3. Ja, hij mag de toegang weigeren en nee, met uitsluitend uw toestemming mogen zij de woning niet binnen. Wilt u het anders dan moet u naar de civiele rechter.
4. Niet. Als de afspraak met de mediator zwart op wit staat dan is dit een overeenkomst die door beide partijen nageleefd moet worden. Het niet naleven van een overeenkomst is echter een zaak voor de civiele rechter. De politie heeft hierin geen rol tot de civiele rechter bepaalt dat de politie voor het uitvoeren van het civiele vonnis ondersteuning (de sterke arm) moet bieden.
5. Zie onder 4. Als de civiele rechter heeft bepaalt dat uw ex de overeenkomst moet nakomen dan zal hij de goederen moeten leveren kan hij dat niet dan zal hij een vergoeding moeten betalen, tenminste als de civiele rechter dat heeft bepaalt.
6. Neem contact op met de mediator wellicht dat die nog een mogelijkheid heeft om uw ex aan de afspraken te herinneren en anders een advocaat civiel recht inschakelen. De politie is geen partij in deze zaak.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 aug 2020, 08:10

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 17 aug 2020, 11:50

Ik ben bij dat je deze links hier post Pim. Er zijn maar weinig collega's die dit weten. De meesten varen blind op de GBA-inschrijving.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 aug 2020, 11:54

Dank.
Zo werd het (GBA-verhaal) mij ook ooit ingefluisterd.

Toen ik deze links deelde in het BT zei men: dat is niets voor ons, dat is civiel. Tot ik zei: Wat als men elkaar de tent uitvecht en de buren ons bellen. Zeg je dan ook: laat Ze maar een advocaat bellen?

Velen weigeren zich in vakliteratuur of jurisprudentie te verdiepen na de academies. Helaas.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 17 aug 2020, 12:01

Ik heb er vaak baat bij gehad toen ik nog wijkagent was.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 17 aug 2020, 12:37

Interessante links alleen is in deze casus het geval dat TS niet uit huis is gezet maar vrijwillig is vertrokken en al zeer geruime tijd elders daadwerkelijk woont en ingeschreven staat.
Dit verandert niets aan het (mede)eigenaarschap van de woning maar wel aan het recht om zonder toestemming van de feitelijke bewoner de woning te mogen betreden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 aug 2020, 13:37

TS moet haar advocaat vragen om een "voorlopige voorziening" in te dienen bij de rechtbank.

Mediaten is leuk maar ik heb liever een advocaat die niet van kwakzalver houdt en zaken dichttimmert.
Nu heeft de mediator waarschijnlijk 1500 euro in zijn zak gestopt en ben je feitelijk allen een stapeltje papier verder.

Met een voorlopige voorziening worden alle schulden, bezittingen, etc vastgelegd.
Ex kan dan niks verkopen zonder dat voor de rechtbank alles vastligt.
Ook kunnen beide partners geen schulden aangaan zolang de scheiding niet officieel is. Nu zou dat nog kunnen, Bij gemeenschap van goederen kan TS er dan voor 100% voor opdraaien als de partner schulden maakt en niks aflost.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 17 aug 2020, 13:53

Mediation is leuk als alles koek en ei is, maar dit wordt duidelijk een vecht-scheiding. Dan heb je zoals Pim zegd meer aan een advocaat die de nodige juridische stappen zet nu de overeenkomst tot boedelevrdeling niet wordt nagekomen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 18 aug 2020, 02:40

Pim schreef:
17 aug 2020, 13:37
Ook kunnen beide partners geen schulden aangaan zolang de scheiding niet officieel is. Nu zou dat nog kunnen, Bij gemeenschap van goederen kan TS er dan voor 100% voor opdraaien als de partner schulden maakt en niks aflost.
Dit is sinds kort gewijzigd.
Voorheen was het inderdaad zo, als er tussen het indienen van de scheiding en de gerechtelijke uitspraak nog schilder ge aalt werden, kwamen die mede ten laste van de andere partij als er bij partij die lening afgesloten had, niets te halen viel.

Nu is het moment dat een van de partijen die officieel een scheiding aan vraagt, de datum waarop de de partijen niet meer aansprakelijk voor elkaar zijn.

Dit voorbeeld is juist de reden waarom gewijzigd is, omdat dit uiteindelijk een kromme wettelijke regeling bleek te zijn.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 aug 2020, 09:14

Dank, dat moet dan idd vrij recent zijn want ik ken iemand die dit eind 2018 begin 2019 nog moest toepassen.

Maar hoe zit dat voor TS bij wie de hele 'procedure' al maanden en wellicht nog langer loopt.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 18 aug 2020, 09:36

Bijzonder, want het is al zo sinds 1 januari 2012.

https://www.echtscheiding-wijzer.nl/wet ... -2012.html
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten