vragen over aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mevrouw
Infopolitie Gast

vragen over aangifte

Bericht door Mevrouw » 16 aug 2020, 00:01

hallo,

Ik heb twee vragen:

wanneer je verkracht bent door je echtgenoot en je hebt een spraakopname waarop hij instemt dat hij dat heeft gedaan, kan die dan als bewijs dienen?

wanneer je zegt dat je bij je echtgenoot weg wilt en hij zegt 'als je met mij de strijd aangaat, dan raak je alles kwijt wat je lief is' (wat ook op de spraakopname staat) is dat een bedreiging?

kan ik hiermee aangifte doen? Of heeft dat geen zin?

Groet,
gast

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: vragen over aangifte

Bericht door SWAT » 16 aug 2020, 00:46

Het is de rechter die bepaalt of verkregen bewijs gebruikt mag worden. Dus een spraakopname zou als bewijs kunnen worden gebruikt.

De geciteerde uitlating kan zeker als bedreigend worden ervaren. De wet stelt echter zwaardere eisen aan strafbare bedreiging.
Deze uitlating is op zich niet strafbaar echter in combinatie met een ander geweldsdelict, zoals een verkrachting, zou het wel als een strafbare bedreiging kunnen worden gezien.

Aangifte heeft zeker zin.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Mevrouw
Infopolitie Gast

Bericht door Mevrouw » 16 aug 2020, 01:05

Het zijn twee afzonderlijke incidenten. De uitspraak over alles wat je lief is kwijt raken staat los van de verkrachting. Ik vind het wel een beangstigende uitspraak, vreemd dat dat dan toch geen bedreiging is. Van de nacht verkrachting zijn er overigens van vlak daarna ook foto's van verwondingen. Dus i.c.m. de spraakopname hoop ik dat dat voldoende bewijs is.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 16 aug 2020, 09:55

Aangenomen dat u gaat scheiden, lijkt het mij het beste, om dit aan uw advocaat te geven, mogelijk kan dit nog iets opleveren.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 16 aug 2020, 10:05

Antwoord op de eerste is al gegeven. De rechter bepaalt of het gebruikt ka worden maar als ik u was zou ik er zeker een kopie van bewaren. Kan altijd nog van pas komen en neem het zeker mee als u aangifte gaat doen. Eerst zal er een intake volgen bij zeden waarin u alles uitgelegd wordt dus vraag die alvast aan.

Op de tweede vraag, dit is geen bedreiging in de zin van art 285 Sr. Maar ik zou Dwang wel een kans geven. Dit valt onder Art 284 Sr.

Mevrouw
Infopolitie Gast

Bericht door Mevrouw » 16 aug 2020, 15:18

Heel hartelijk dank voor de reacties. Hier kan ik goed mee verder!

Gesloten