Blauwe zwaaibalk

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

MDP
Infopolitie Gast

Blauwe zwaaibalk

Bericht door MDP » 14 jul 2020, 17:30

Goedemiddag allen,

Volgend jaar januari gaan we meedoen met de CarbageRun. Nu hebben we een Audi gekocht die onder andere is voorzien van een blauwe zwaaibalk.

Ik heb inmiddels op deze website de onderstaande wettekst gevonden:

Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur.

Als ik dit goed lees mag ik met die zwaaibalk dus niet de weg op, of ie het nu doet of niet?

Deze week halen we de auto op en we moeten zo'n 40 km rijden. Mogen we hem wel vervoeren als we hem bijvoorbeeld afplakken met wat duct tape en vuilniszakken?

En we zouden hem wel graag willen behouden, mag ik er bijvoorbeeld een groene plakfolie op plakken zodat hij groen licht uitstraalt? Ik hoor graag jullie expertise!

Met vriendelijke groet.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Blauwe zwaaibalk

Bericht door Pim » 14 jul 2020, 18:07

Als ik dit goed lees mag ik met die zwaaibalk dus niet de weg op, of ie het nu doet of niet?
Klopt

Deze week halen we de auto op en we moeten zo'n 40 km rijden. Mogen we hem wel vervoeren als we hem bijvoorbeeld afplakken met wat duct tape en vuilniszakken?
Naar mijn idee niet.
Het verandert niets aan het feit dat het voertuig voorzien is van de lichtarmatuur voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten. Behalve dat je de blauwe lichten, als die al blauw zijn*, niet meer ziet. Er zijn ook licht armaturen die transparant zijn en met blauwe LEDs zijn uitgerust welke alleen blauw kleuren als ze aan staan.
En ook die zijn verboden.

Want als het de indruk wekt, is het ook verboden.

Ook andere verlichting dan die genoemd zijn in de "regeling voertuigen" (RV) is verboden. Ook knipper(ende)lichten. Ongeacht kleur. Behalve de in de RV genoemde. Dus niet alleen blauwe die genoemd zijn in het RVV maar ook die die genoemd zijn in de RV.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Plaats reactie