fiets vernield

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

MJong
Infopolitie Gast

fiets vernield

Bericht door MJong » 09 jul 2020, 21:21

Afgelopen week is de fiets van mijn zoon vernield. Meneer kon niet weg met de auto bij de Mc Donalds omdat er fietsen voor stonden, deze heeft hij naar eigen zeggen "op elkaar gestapeld".
Getuigen verklaren dat hij de fietsen op een hoop heeft gegooid. Helaas in de richting van de fiets van mijn zoon (die dus niet voor zijn auto stond) die onderop de 10 fietsen kwam te liggen.
Schade €250. Meneer geeft aan dat dit geen handige actie was maar gaat hiervoor niet betalen, hij had al een advocaat gesproken en deze gaf aan dat als hij deze rekening betaald er vast meer zullen volgen, vandaar dat hij hier niet aan meewerkt. Tevens zegt hij dat de we niet kunnen bewijzen dat hij de schade heeft veroorzaakt. Gesprek gehad op politieburo, zij kunnen ons niet verder helpen omdat er geen bewuste vernieling heeft plaatsgevonden. Ik kon dus ook geen aangifte doen. Iemand tips wat nu te doen? Of wordt het een gevalletje dikke pech en draai ik op voor de kosten van de man die zich niet kon beheersen?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: fiets vernield

Bericht door Hilde » 09 jul 2020, 21:28

Zo te lezen heeft u de gegevens van meneer.
Fiets laten maken, rekening opsturen naar meneer.
Hij is aansprakelijk, of hij dat nu wil of niet.
In deze heeft hij niets te willen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 jul 2020, 22:57

Heeft Mc Donalds geen camerabeelden waarop de vernieling te zien is?
In dat geval snel handelen en vragen of Mc Donalds de beelden bewaart en beschermt tegen overschrijven/wissen. Dat overschrijven/wissen gebeurt vaak automatisch.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 10 jul 2020, 01:29

McDonalds mag en kan die beelden niet zomaar aan burgers geven. De politie heeft kennelijk al gemeend dat er geen sprake is van vernieling dus die gaan de beelden niet vorderen..
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 10 jul 2020, 05:20

Ik zie niet goed in waarom dit geen geval van opzettelijke vernieling zou zijn. Door zo te handelen kon redelijkerwijs schade verwacht worden en dat is volgens mij voldoende.

Ik zou de rekening doorsturen met de mededeling dat als er niet wordt betaald u naar de rechter zal stappen en tevens aangifte zal doen van vernieling. De politie moet uw aangifte opnemen.

Edit:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:5645

"Nu de verdachte voorts heeft verklaard dat hij ten tijde van het ten laste gelegde ‘een kort lontje’ had en hij boos was op de aangever, terwijl tevens als vaststaand kan worden aangenomen dat er voorafgaand aan het moment dat de verdachte de auto in dook er een woordenwisseling tussen de verdachte en de aangever was ontstaan, wordt geconcludeerd dat de verdachte in een kennelijk opgewonden staat de auto van de aangever is ingedoken. Door aldus in een dergelijke staat de auto in te duiken en naar de contactsleutel te grijpen heeft de verdachte naar het oordeel van het hof bewust de aanmerkelijke kans aanvaard dat de contactsleutel en andere onderdelen van het interieur van de auto door zijn toedoen zouden worden vernield, zodat het ten laste gelegde wettig en overtuigend kan worden bewezen."
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 10 jul 2020, 08:55

Ik ben ook van mening dat dit vernieling is en dat de politie de aangifte moet opnemen. Ik zou nogmaals contact opnemen met de politie en desnoods een klacht indienen via politie.nl

Ik zou wel zelf alvast richting de MacDonalds gaan om te vragen of ze beelden willen bewaren in afwachting van de aangifte zodat ze niet overschreven worden.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 10 jul 2020, 10:47

SWAT schreef:
10 jul 2020, 01:29
McDonalds mag en kan die beelden niet zomaar aan burgers geven. De politie heeft kennelijk al gemeend dat er geen sprake is van vernieling dus die gaan de beelden niet vorderen..
Ik heb bewust niet geschreven dat McD deze aan TS moest geven. Maar moest beschermen tegen overschrijven.

En ik zie niet in waarom het geen vernieling is.
Evenmin waarom de politie meent dat er geen opzit is.
Iets met waarschijnlijkheid, dat als je fietsen op elkaar smijt dat er dan schade ontstaat.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 10 jul 2020, 11:54

Uit interesse : waarom zou mcdonalds in dit geval niet zomaar de camerabeelden mogen afgeven ?
Ik begrijp dat er een privacywet is , maar is er in zo'n geval geen gerechtvaardigd belang ?
En zou je de camerabeelden anders wel zelf mogen inzien , en dat je dat dan bijvoorbeeld weer filmpt met een mobieltje ?

Hoe dan ook, ik zou idd het incident melden aan McDonalds en te vragen om die beelden in ieder geval nog even niet niet te wissen.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 10 jul 2020, 11:59

Jan schreef:
10 jul 2020, 11:54
Uit interesse : waarom zou mcdonalds in dit geval niet zomaar de camerabeelden mogen afgeven ?
McDrek mag geen gegevens van derden aan jou verstrekken. Dat is nu eenmaal zo vastgelegd. Dat geldt overigens niet alleen voor McDrek maar voor alles en iedereen. Beelden (of gegevens) die herleidbaar zijn naar anderen mogen niet verstrekt worden.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Carolien » 10 jul 2020, 13:26

Jan schreef:
10 jul 2020, 11:54
Ik begrijp dat er een privacywet is , maar is er in zo'n geval geen gerechtvaardigd belang ?
En zou je de camerabeelden anders wel zelf mogen inzien , en dat je dat dan bijvoorbeeld weer filmpt met een mobieltje ?

Hoe dan ook, ik zou idd het incident melden aan McDonalds en te vragen om die beelden in ieder geval nog even niet niet te wissen.
Draai het eens om. Wat zou u ervan vinden dat beelden waar u op staat aan jan en alleman meegegeven worden? Zelfs al zou daar op te zien zijn dat u een strafbaar feit pleegt :-)
En dat zulke beelden dan op allerlei social media verspreid worden om maar een voorbeeld te noemen.

Verder ben ik het er mee eens dat hier wel degelijk sprake is van een strafbaar feit en dat er gewoon aangifte gedaan moet kunnen worden.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 10 jul 2020, 13:46

Het is niet aan Jan en alleman.
Het is de benadeelde.
Gegevens van het RDW worden ook aan benadeelden verstrekt na een ongeval wanneer benadeelde kan aantonen benadeeld te zijn.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 10 jul 2020, 15:09

Het is nog maar de vraag of beelden veel meer weergeven dan getuigenverklaringen. Dat er fietsen beschadigd zijn is misschien wel duidelijk. Wat ik me vooral afvraag, hoe maakt TS het aannemelijk dat het die fiets is die beschadigd is?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 10 jul 2020, 15:16

Dat is niet zo ingewikkeld; film + aangifte + reparatiebon = 3-0 voorsprong..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 10 jul 2020, 15:24

Pim schreef:
10 jul 2020, 13:46

Gegevens van het RDW worden ook aan benadeelden verstrekt na een ongeval wanneer benadeelde kan aantonen benadeeld te zijn.
Alleen met toestemming van tenaamgestelde. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-opvragen

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Carolien
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Carolien » 10 jul 2020, 15:42

Pim schreef:
10 jul 2020, 13:46
Het is niet aan Jan en alleman.
Het is de benadeelde.
Toch niet zonder toestemming mag ik hopen? Voor hetzelfde geld beweer ik benadeelde te zijn en hang ik een heel verhaal op om aan te tonen dat ik benadeeld ben terwijl ik eigenlijk een gruwelijke hekel heb aan die persoon en op die manier aan zijn persoonlijke gegevens kan komen.

Plaats reactie