Welk kenteken benodigt import auto

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Nils
Infopolitie Gast

Welk kenteken benodigt import auto

Bericht door Nils » 06 jul 2020, 22:40

Kan iemand mij zeggen welk kenteken ik nodig ben om een particulier gekochte auto vanuit Duitsland naar mijn huis in Nederland te rijden?

Ik lees zoveel op het internet en de 1 zegt zo de ander weer wat anders. Wie oh wie helpt me met de juiste info zodat ik zeker weten geen problemen krijg.

Alvast bedankt,

Nils

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Welk kenteken benodigt import auto

Bericht door SWAT » 06 jul 2020, 23:05

Voor die informatie moet u bij de RDW zijn. U kunt de auto ook op een auto ambulance zetten.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Nils
Infopolitie Gast

Bericht door Nils » 07 jul 2020, 05:53

In een amder topic worden wel 2 genoemd alleen weet ik niet of dat nog aktueel is vandaar de vraag.

Nils

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 07 jul 2020, 08:40

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... 20voertuig

Edit:
U moet nog wel tijdelijke vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst!
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 07 jul 2020, 10:03

Voor invoer vanuit Duitsland kan dat met een Duits exportkenteken. Dat is het kenteken met het rode vlak aan de rechterzijde van de kentekenplaat. Uiteraard met de door maestro genoemde tijdelijke vrijstelling: vrijstelling aanvragen

Het Duitse kenteken met het gele vlak aan de rechterzijde van de kentekenplaat is goedkoper maar mag door u niet in Nederland gebruikt worden. Mocht u het toch willen proberen, de platen worden inbeslaggenomen en u krijgt een boete van ongeveer 400 euro voor het rijden zonder geldig kenteken. Daarnaast moet u zelf vervoer regelen want u mag met de auto niet meer rijden.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Nils
Infopolitie Gast

Bericht door Nils » 07 jul 2020, 10:45

Bedankt voor uw reactie dat wordt dus vrijstelling aanvragen en dan rode exportplaten er op. Daar kan ik dus zonder problemen naar mijn thuis adres rijden.

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 07 jul 2020, 13:49

Zoals gezegd met het rode vlak er rechts naast. Rode platen zijn handelaarsplaten en daarmee mag je dus ook al niet in Nederland rijden.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Botje » 08 jul 2020, 10:53

Je maakt het er niet duidelijker op Proost. Duitsland kent geen rode platen. Duitsland kent alleen witte kentekenplaten. Jij bedoelt waarschijnlijk de witte platen met alleen rode cijfers en letters. Dat zijn inderdaad handelaarsplaten (zoals onze groene kentekens) en daarmee mag onder voorwaarden in Nederland gereden worden, net zoals onder voorwaarden in Duitsland gereden mag worden met onze handelaarsplaten. Dat is echter info waar Nils niets aan heeft.

Onderstaand de platen die Nils moet hebben waarbij ik als tip mee wil geven dat Nils dit zelf in Duitsland regelt en zich geen poot laat uitdraaien door een Nederlands bedrijf dat dit voor hem wil regelen in een totaalpakket inclusief verzekering.
Afbeelding
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 08 jul 2020, 11:23

Mijn excuses. Je hebt helemaal gelijk. Die zijn wit met rode letter ipv andersom. Was even in de war met de Belgische export platen. Die zijn rood met witte letters.

Waar ik ts enkel voor wil waarschuwen is dat hij zich in Duitsland niets op de mouw laat spelden en met die platen naar Nederland gaat rijden.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 08 jul 2020, 12:57

Proost schreef:
08 jul 2020, 11:23
Was even in de war met de Belgische export platen. Die zijn rood met witte letters.
Volgens het verkeersknooppunt 209 zijn de rode handelaarsplaten van Luxemburg. Van België laten ze alleen witte platen met groene letters zien. Maar dit zijn handelaarsplaten en geen exportplaten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 08 jul 2020, 13:42

Niet dat het echt ter zake doet maar ik heb het over deze platen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 jul 2020, 13:53

Ah, die herken ik, zijn Belgische... 😃
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Nils
Infopolitie Gast

Bericht door Nils » 15 jul 2020, 19:24

@botje, bedankt voor de reactie. Ik neem geen totaal pakket, ik regel alles zelf. Is wel zo leuk om uit te zoeken en leer je ook nog wat van. Over de platen wist ik het niet vanwege de vele verhalen. Maar nu weet ik het wel. Ik zal vrijstelling aanvragen en de platen nemen die Botje adviseert

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Botje » 16 jul 2020, 10:34

Veel plezier in het leerproces en succes met de auto.

Nils
Infopolitie Gast

Bericht door Nils » 18 jul 2020, 08:17

Hm nu wordt de situatie iets anders, ik kan helaas pas begin september bij de rdw terecht. Op zich is dat niet erg maar dan kan ik de auto bij familie in duitsland stallen die nabij de grens wonen. Ik zou dan met een 5 daags kenteken toe kunnen om hem daar heen te rijden. Dan vervolgens op de keuringsdag in seotember weer een 5 daagse aan kunnen vragen en icm het 1 daags kenteken naar de rdw toe rijden. Nu rest de vraag kan je 2x een 5 daags kenteken krygen in Duitsland met dezelfde auto en kan je die overal aanvraag of is dat plaats gebonden? Net als de zoll kennzeichen.

Mvg Nils

Plaats reactie