Rood verkeerslicht

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

217377
Infopolitie Gast

Rood verkeerslicht

Bericht door 217377 » 02 jul 2020, 21:59

Goedeavond,

Ik zou nooit door rijden, ik vind dat gevaarlijk en het is zonde van mijn geld echter ben ik vandaag wel door rood gereden en ergens neem ik het mijzelf kwalijk.

Ik stond voor een rode verkeerslicht, ik was de 1e auto en achter mij sloten andere automobilist aan. Na 5 minuten vond ik het wel erg lang duren terwijl de overige stoplichten rondom wel gewoon op groen springen. Ik heb gewacht en gewacht ondertussen zag ik dat de auto's achter mij naar achter reden of met een boog op mijn auto heen reden om door rood te rijden. Na ongeveer 22 minuten vond ik het genoeg en ik was er van overtuigd dat de stoplicht mogelijk defect was. Ik besloot door rood te rijden en terug te keren. Toen Ik dit deed en in mijn achteruitkijk spiegel keek zag ik dat de stoplicht waar ik al die tijd stond op groen sprong. Heel vervelend want ik was zojuist door rood gereden, er zijn daar geen flitscamera's dus ik hoop maar niet dat ik een prent krijg.

Nu de vraag, kan er achteraf aangetoond worden dat ik daar zo lang heb gestaan? Ik weet niet of het ergens geregistreerd wordt hoe lang dat stoplicht op dat bewust moment op rood heeft gestaan? En had ik gewoon moeten blijven wachten of houdt het wachten op een gegeven moment ook op?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Rood verkeerslicht

Bericht door Skipperje » 02 jul 2020, 22:15

Alle moderne verkeerslichten loggen de detectielussen voor verkeerslichten. De wegbeheerder, gemeente, provincie of rijk, bewaren dit. Daaruit zou blijken dat de koplus 22 minuten lang bezet is geweest, maar ook dat het licht zo lang op rood heeft gestaan. Maar je kunt niet zien welk voertuig de lus bezet hield.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 02 jul 2020, 22:23

Voor wat betreft het rode licht.
Een rood verkeerslicht heeft voor de Wet maar een betekenis "Stoppen (en stil blijven staan)". Het stukje tussen de haakjes is jurisprudentie nadat een grappenmaker bij de rechter had aangevoerd dat hij wel degelijk was gestopt bij het rode verkeerslicht en vervolgens verder was gereden voordat dit groen toonde. De rechter stelde toen een rood verkeerslicht betekent "stoppen en stil blijven staan". Dit laatste staat dus niet in de Wet maar moet daaronder wel gerekend worden.
Nergens staat in de Wet dat je na een x aantal minuten wachten voor een rood licht dit mag negeren en door rijden.
De rechter zal per geval moeten oordelen of het door rijden bestraft moet worden.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

217377
Infopolitie Gast

Bericht door 217377 » 02 jul 2020, 22:31

Bedankt voor je antwoord Piet Wie er op dat bewust moment voor het rode verkeerslicht stond, zal blijken uit de eventuele bekeuring die ik zal krijgen. Op het proces verbaal zal een datum en tijdstip staan , wanneer ik in beroep zou gaan, zouden ze aan de hand van de registratie kunnen verifiëren of het verkeerslicht daadwerkelijk zo lang op rood heeft gestaan. Iemand die niet 22 minuten voor het verkeerslicht heeft gestaan kan dit immers niet weten.

@SWAT ik weet van een verkeerslicht betekent, maar bedankt voor de uitleg en het aanhalen van jurisprudentie. Ik denk alleen niet dat er veel (waarschijnlijk niemand) mensen zullen zijn die bijna een half uur voor een verkeerslicht gaan wachten.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 02 jul 2020, 22:59

pffff, 22 minuten tevergeefs gewacht voor een rood stoplicht ? Ik denk niet dat veel mensen dat nadoen !
Misschien een stomme vraag, maar zou het niet gewoon kunnen zijn dat je niet ver genoeg tot de stopstreep bent gereden, waardoor de verkeerslus niet constateerde dat er er een auto stond te wachten ? Waardoor de overige stoplichten niet , of minder snel, op rood gingen ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 jul 2020, 14:18

Dat zie je idd veel gebeuren; mensen houden teveel afstand tot de stopstreep, waar ook de sensor ligt, omdat ze dan het verkeerslicht niet goed kunnen zien. Wat dat betreft is het Amerikaanse systeem veel beter.

Ik snap dat het gebeurt, maar nagenoeg iedere kruising in Nederland is voorzien van detectielussen, dan moet je na 1,5 minuut toch wel gaan beseffen dat 'bij die stopstreep staan' de handigste optie is..

22 minuten wachten had ik na 2 minuten al opgegeven..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 03 jul 2020, 14:35

Ik erken bovenstaande.

Ik geloof echter niet dat als er meerdere auto's op de 2de lange lus staan of gestaan hebben dat de verkeerslichtinstallatie niet eerder over gaat tot groen dan 22 minuten..
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 03 jul 2020, 19:03

Ik ook niet Pim. Bij de verre lussen wordt al een aanvraag gedaan in de vri kast voor groen licht. Alleen bij fietslichten niet. Sterker nog, als de fiets niet op de koplus blijft staan, lees door rood fietst, vervalt de aanvraag en wordt het licht niet groen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 jul 2020, 21:15

Absoluut mee eens, maar niet iedere kruising is voorzien van een 'verre lus'.

Tenminste, ik kan geen ander argument verzinnen als het geen motorfiets betreft..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

217377
Infopolitie Gast

Bericht door 217377 » 04 jul 2020, 17:36

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben door gereden tot aan de stopstreep. Sterker nog Ik ben nog een paar keer een paar cm naar achter gereden en weer naar voren om dat ik ook het idee kreeg, dat mijn voertuig wellicht niet gezien werd. Voertuigen hadden ook iets minder geduld dan ik en reden met een boog om mij heen door rood.

Plaats reactie