kan het CBR met terugwerkende kracht een vorderingsprocedure opleggen.

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

mike jagger
Infopolitie Gast

kan het CBR met terugwerkende kracht een vorderingsprocedure opleggen.

Bericht door mike jagger » 01 jul 2020, 21:57

afgelopen 18 januari ben ik met m'n stomme kop onder invloed van alcohol en verdovende middelen op mijn scooter gestapt, hierna volgde al snel een aanhouding. En werd er een bloedproef gedaan. Hieruit bleek zoals ik zelf al had kunnen voorspellen dat ik bepaalde waardes had overschreden. nou is dit gewoon gigantisch stom en accepteer ik de straf volledig, dit had nooit mogen gebeuren en was een hele (waarschijnlijk dure) wijze les. Op het moment van de aanhouding was ik alleen in het bezit van een rijbewijs AM. waar tot op heden geen geschiktheidseisen aan zijn gesteld. Het CBR kan dus geen vorderingsprocedure starten omdat ik op het moment van de aanhouding alleen in het bezit was van een rijbewijs AM.

Nou vroeg ik mij af, omdat ik binnenkort op moet voor mijn rijbewijs B. Of het CBR met terugwerkende kracht een vorderingsprocedure kan starten, naar mijn weten kan de politie überhaupt geen melding doen bij het CBR als het alleen een rijbewijs AM bedraagt. maar omdat het CBR een apart overheidsorgaan is vroeg ik mij af of hier nog haken en ogen aanzitten.

Is het CBR dus instaat een vorderingsprocedure (onderzoek) te starten als iemand word aangehouden met een rijbewijs AM. en dan circa 6 maanden later zijn Rijbewijs B haalt, ook met inachtneming dat sinds ik het bloedonderzoek terug heb gekregen. Nooit meer wat heb weer gehoord van zowel de politie als het CBR.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: kan het CBR met terugwerkende kracht een vorderingsprocedure opleggen.

Bericht door Pim » 02 jul 2020, 01:55

Als het cbr uw rijbewijs inneemt dan gaat dat om uw rijbewijs met alles wat daarop staat. Dat u uw categorie B later behaald heeft doet hen niks.

U bezit vanaf dan geen rijbewijs meer, met alles wat daarop staat.

Dat betekent dan ook dat niet meer mag rijden en u geen rijbewijs kunt tonen in het verkeer.

Wel kan het cbr u 'matsen' en u een rijbewijs teruggeven met alleen uw categorie AM erop zodat u wel mobiel bent.

Hetzelfde speelt wanneer u al een categorie B bezat en u met u bromfiets betrapt zou zijn en men uw rijbewijs zou afnemen.

De vraag is ook of u wel mag lessen. Maar dat hangt af van het moment van opleggen van uw straf en de inhoud van uw straf.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Mike jagger
Infopolitie Gast

Bericht door Mike jagger » 02 jul 2020, 08:52

Ook nadat er al een aanzienlijke tijd verstreken is ? Uw verhaal zou dus in theorie betekenen dat iedereen in de categorie 16-80jaar, die ooit zijn gepakt voor het onder invloed rijden op een brom/snorfiets, die op dat moment alleen in het bezit waren van een rijbewijs AM. Alsnog hun rijbewijs verliezen op het moment dat zijn een rijbewijs B behalen. En is het CBR niet verplicht binnen 3 maanden actie te ondernemen ? Ook vraag ik mij af of de politie dan überhaupt wel een melding kan doen bij het CBR omdat het CBR zelf aangeeft dat één vorderingsprocedure niet mogelijk is omdat er geen geschiktheidseisen zijn gesteld aan een rijbewijs catogorie AM.
Moderatoropmerking van Skipperje
berichten niet dubbel plaatsen. Zij zijn pas zichtbaar na goedkeuring moderator

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 02 jul 2020, 12:19

De zaak is destijds beoordeeld en afgedaan omdat er alleen een AM van toepassing was.

Daar blijft het bij; bij recidive komt het echter zeker weer bovendrijven..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

mike jagger
Infopolitie Gast

Bericht door mike jagger » 02 jul 2020, 16:58

geweldig eindelijk wat duidelijkheid, dit was tevens ook de redenatie die ik zelf al had bedacht. Dan had ik nog één vraag betreffende dit onderwerp.

In mijn geval, omdat ik op het moment van de aanhouding alleen in het bezit was van een rijbewijs AM hoef ik het CBR dus niet te vrezen zoals zijlvaart67 hierboven al duidelijk maakte. voorafgaande aan dit incident was ik nog nooit in aanraking geweest met de politie, ik heb dus ook geen strafblad. komt mijn zaak dan voor de rechter of doet het OM het af met een strafbeschikking ? ik hoorde namelijk een keer in de wandelgangen dat de strafbeschikking meestal voordeliger uitpakt dan wanneer je er in tegen verzet gaat. Tevens ben ik mij van het feit bewust dat akkoord gaan met een strafbeschikking bijna gelijkstaat aan een schuld bekentenis. nou waren de heren die mijn aanhielden zeer hulpvaardig, eerlijkheid duurt het langst heb ik altijd geleerd dus schuld heb ik al bekend in mijn verklaring. (ontkennen terwijl ze bloed afnemen is waarschijnlijk ook niet een heel verstandig idee) dat ik een strafblad krijg weet ik zeker, rijden onder invloed is immers een misdrijf en geen overtreding.

Ook vroeg ik mij af of iemand enige indicatie kan geven hoelang dit proces duurt. Ik snap dat het OM het zeer druk heeft vooral in tijden van Corona, maar inmiddels zijn we 7 maanden verder en heb ik nooit meer wat weer gehoord, de laatste brief die ik kreeg was de uitslag van mijn bloedonderzoek deze ontving ik circa 5/6 maanden geleden. Je zou dus veronderstellen dat omdat het bewijs geleverd is en de verklaring is afgenomen, de strafbeschikking niet lang op zich laat wachten.

(p.s. zijlvaart69 bedankt voor de snelle reactie ! het is een stuk helderder geworden :D )

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 02 jul 2020, 17:43

Maar als u een ontzegging van de rijbevoegdheid als straf van justitie krijgt, een OBM, dan kunt u geen rijles nemen of examen doen voor B (en natuurlijk niet op een bromfiets rijden). Maar goed, dat hangt weer samen met de uitslag bloedproef.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 02 jul 2020, 18:13

mike jagger schreef:
02 jul 2020, 16:58
Ook vroeg ik mij af of iemand enige indicatie kan geven hoelang dit proces duurt. Ik snap dat het OM het zeer druk heeft vooral in tijden van Corona, maar inmiddels zijn we 7 maanden verder en heb ik nooit meer wat weer gehoord, de laatste brief die ik kreeg was de uitslag van mijn bloedonderzoek deze ontving ik circa 5/6 maanden geleden. Je zou dus veronderstellen dat omdat het bewijs geleverd is en de verklaring is afgenomen, de strafbeschikking niet lang op zich laat wachten.
Dit kan soms best lang duren. Meestal eigenlijk wel. Ik ken een voorbeeld van een verdachte die dat pas 15 maanden later hoorde. Tja, het OM heeft gewoon een mega achterstand in zaken. Dat was overigens vóór corona. Dit laatste zal het niet veel beter maken.
Gewoon rustig afwachten.

mike jagger
Infopolitie Gast

Bericht door mike jagger » 02 jul 2020, 18:56

Maar als u een ontzegging van de rijbevoegdheid als straf van justitie krijgt, een OBM, dan kunt u geen rijles nemen of examen doen voor B (en natuurlijk niet op een bromfiets rijden). Maar goed, dat hangt weer samen met de uitslag bloedproef.
Dit besef ik mij maar al te goed, maar omdat ik verder nog niks heb gehoord en dus ook nog geen strafbeschikking heb opgelegd gekregen kan ik gewoon nog lessen. ik heb mijn rijbewijs voor de scooter ook gewoon dezelfde avond als de aanhouding terug gekregen. Hierna is mij ook nooit meer gevraagd deze in televeren of op te sturen. vandaar ook mijn vraag. Ik was er namelijk bang voor dat zodra ik mijn rijbewijs B zou halen, het CBR alsnog een onderzoek (vorderingsprocedure) zou starten naar mijn rijgeschiktheid, maar dit is volgens zijlvaart67 dus niet mogelijk.

Want in het geval dat het CBR wel met terugwerkende kracht een vorderingsprocedure kan opleggen had ik gewoon gewacht totdat de hele zaak was afgedaan, en was ik daarna opgegaan voor het rijbewijs B. met inachtneming dat dit dan nog wel maanden had kunnen duren door de OBM. maar als ik het dus goed begrijp kan ik gewoon opgaan voor het rijbewijs B zolang dit maar gebeurd voordat ik een OBM opgelegd krijg?

Ook begrijp ik dat als ik mijn rijbewijs B haal voordat de OBM word opgelegd ik deze direct weer kan inleveren als deze wel word opgelegd. Het ging mij voornamelijk om de vraag of het CBR dan alsnog een onderzoek kon starten. maar deze vraag heeft zijlvaart67 dus al beantwoord.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 02 jul 2020, 22:09

Klopt. Dat traject ben ik het eens met Zijlvaart.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie