bedreigingen door teamleider van mijn werk

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Cavia
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Cavia
Geslacht:
Contacteer:

bedreigingen door teamleider van mijn werk

Bericht door Cavia » 29 jun 2020, 10:00

Hallo allemaal ik zit met een enorm conflict op werk.

De teamleider loopt gewoon mensen te bedreigen en ik ben zijn huidige pispaal.

Hij dreigt dus met ontslag of als ik zelf opstap om mij "tot mijn knieën aan toe helemaal af te breken".
Omdat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie heb ik besloten een gesprek op te nemen (ruim 1.5 uur) waar in die teamleider dus te keer gaat tegen mij.

Hij geeft ook aan dat hij mij helemaal kapot gaat maken en zwart gaat maken zodat ik niet meer aan het werk kom en gooit er achter aan dat meen ik echt.

Ik krijg van een aantal collega's en vrienden het advies aangifte te doen is dat wel mogelijk gezien deze bewijs last?

Mvg Cavia

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: bedreigingen door teamleider van mijn werk

Bericht door Skipperje » 29 jun 2020, 10:18

Kennelijk zijn er meer collega's door hem bedreigd. Maar is dat een vorm van bedreigen die wettelijk strafbaar is? Ik zou zorgen dat alle collega's die door hem zo worden behandeld samen een melding gaan doen, ondersteund door het opgenomen gesprek, bij een hogere leidinggevende dan deze teamleider. In ons "bedrijf" zijn vertrouwenspersonen, die hier volgens mij speciaal voor zijn. Dat zou ook een optie zijn.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 29 jun 2020, 10:19

Als het over het arbeidsconflict gaat is dit civiel recht. Het is maar de vraag of je dat moet willen want die procedures kunnen lang duren. Ik weet niet om welke baan het gaat en hoe lang je die al hebt. Zou je iets meer achtergrond informatie kunnen schetsen?

Wat je tot op heden schrijft zie ik nog geen strafrechtelijke bedreiging. Waar zou je dan aangifte van willen doen?

Cavia
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Cavia » 29 jun 2020, 11:34

Ik werk daar bijna 2 jaar als medisch hulpverlener.

Ik wil aangifte doen van bedreiging omdat hij ook zei: dat hij mij kapot wil maken en zorgen dat ik nergens meer binnenkom.

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 29 jun 2020, 11:43

Kapot maken als in: "ik maak je dood" is een strafrechtelijke bedreiging. Als in: "Ik maak jouw carrière kapot als werknemer" is geen strafrechtelijke bedreiging.
Mocht je overwegen aangifte te doen zal het op de een of andere manier vast moeten liggen in ondersteunend bewijs. Zij het in een getuige verklaring van een collega of een audio opname die expliciet aantoont dat het om de eerste vorm van bedreiging gaat (het dood willen maken).
Maar dan nog, als dit het enige is wordt het snel een 1 tegen 1 verhaal van wat wie, hoe bedoeld had. Dan blijft er weinig over vrees ik.

Cavia
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Cavia » 29 jun 2020, 11:55

heb de audio opname al ;)
zoals:
1: want ik draai dit niet alleen ik draai het gelukkig met 2. want echt ik denk dan helemaal niet aan de wet en de regels .want als jij mij zover in het nauw drijft dan ben ik gewoon pissed en ik ben blij dat 2 mij tegenhoud want ik had mijzelf gewoon in de nesten geholpen om jou naar de klote te helpen.
2:nee..
1: dat meen ik echt.
2: 1. is altijd een beetje (onderbroken door 3.).
3: dat is ook fijn voor een coordinator om te horen

Ik ben 3 hierin .

En er zijn meerdere van dit soort delen in dat gesprek

Erick54
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: eric
Contacteer:

Bericht door Erick54 » 29 jun 2020, 12:41

Is er geen mogelijkheid om naar HR te gaan?
Of een supervisor?
Of een vertrouwenspersoon?
Desnoods naar de eigenaar v/h bedrijf.

Bij conflicten ( bij ons) op het werk lijkt me deze route de meest gebruikelijke .
Met juridische maatregelen verziek je de sfeer zodanig dat jouw toekomst ook gevaar loopt.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 29 jun 2020, 14:31

Zoals gezegd is dit civielrechtelijk en niet strafrechtelijk. De politie kan hier weinig mee. Als je lid bent van een vakbond zou ik contact opnemen met een vakbond.

Een werkgever moet zich gedragen als een goed werkgever, inclusief de zorg voor een veilige werkomgeving. Als dit gemeld wordt bij de werkgever zal er actie moeten worden ondernomen. Pesten e.d. op het werk wordt niet getolereerd. De vraag is wel altijd wat er vervolgens gebeurt, dat kan zijn een "goed gesprek" met of zonder daadwerkelijk reslutaat of bijvoorbeeld een overplaatsing van 1 van de partijen. Doe je niets dan veranderd er echter ook niets.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Cavia
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Cavia » 29 jun 2020, 17:27

ik werk voor een grote medische hulp organisatie en de heb al via onze HRM dit aangegeven maar werkt averechts.

Hij is regionaal gezien een van de hoogste supervisors.
Wij hebben de zelfde vertrouwenspersoon als de politie in een paar districten en die kan er niets mee moet via klachten gaan aldus hem.

Dit is geescaleerd en ik voel mijn fysiek niet veilig door deze persoon.
Aangezien hij zo dreigend is.

Ik vermoed dat als het escaleerd hij geweld gaat gebruiken vandaar dat ik dit gesprek opname en nu een transcript heb er van.

Ik zal het intern dan proberen en eventueel melden bij de politie voor als het escaleert

Jeroen1968
Infopolitie Gast

Bericht door Jeroen1968 » 29 jun 2020, 18:56

Hoog in de boom of niet, je leidinggevende, wet en regel geving schrijft in Nederland voor dat een ieder een veilige werkplek geboden moet worden. Dit is in de arbo wet vastgelegd. Jij bent diegene die bepaald of gedrag ongewenst is. Niet het persoon die het veroorzaakt.

Ben wat bevoorrecht in deze, ik maak mensen weerbaar. Ben niet inhoudelijk op de hoogte van de zaak, maar er zal ongetwijfeld en history liggen. Of er meerdere personen wat “ last” hebben van deze leiding gevende laat ik ook even in het midden. Dat lees ik nergens, en je hebt in deze ook niet veel in het leed van een ander.

Het gaat om jou functioneren en welzijn. Voel je je hier niet goed bij, dan helder. Aangeven bij directie. Ongeacht consequenties, je gaat op deze weg toch aan het kortste eind trekken. Belangrijk nu om de regie te nemen. Beter met borst vooruit en kop omhoog het pand verlaten, dan iemand de lol geven zijn werkwijze voor te zetten

Directie en Personeel zaken schriftelijk op de hoogte stellen van je ongenoegen en asap om actie en onderzoek verzoeken. Bij wetgeving dienen ze actie te ondernemen. Doen ze dit niet, goede reden om op medische zaken de deur niet te verlaten thuis. Wil je leiding gevende vervolgens toch wat fysiek ondernemen, mbt dreiging of andere kracht termen aan je huis adres, dan word deze case ipv een civiele zaak, wel snel een politie zaak. Maar geloof me, dit soort mensen geven leiding op basis van angst en heers en verdeel. Die breken bij hun enkels af bij enige oppositie.

Nogmaals, kijk offensief ipv defensief naar zaken. Soms moet je impopulaire beslissingen nemen, om respect te krijgen.

Succes, je kunt 10 keer meer dan je denkt dat je in staat bent.

Plaats reactie